vad har min sixten för teckning?!
Hej allihop!
Det här är min sixten, min 6 månaders huskatt och tillika älskling.
Jag är lite nyfiken på vad man skulle kalla hans teckning? Hade tyvärr ingen bättre bild men han har vita tofflor på vardera tass, vit mage, hakklapp, samt vit svanstipp. Han är mörkgrå i pälsen till synes men drar man fingrarna genom den ser man att hårstråna är vita i botten och tonas ut till mörkgrå i topparna. Väldigt effektfullt och tjusigt måste jag få tillägga!
Han har även ett par stycken väldigt diskreta, vita ränder som löper längs med kroppen här och var. Ni kanske anar det under den vita hakan?
Någon som har en susning?
Jag har ingen aning om vad teckningen kallas, om det ens finns ett namn? Men själva färgen är nog att han är svartsmokad med vita tecken, rätta mig gärna om jag har fel :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
nej jag misstänkte att det inte fanns någon direkt teckning, men var nyfiken på de vit/grå tonade i hans päls och om det hade något namn! :) tack för svaret mari!
Det vit/grå tonade i pälsen kallas just för smokad
Men någon som är bättre på färger får gärna kika in här och svara om jag har rätt eller fel, har precis börjat med att försöka lära mig allt detta med färger :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag tycker han ser ut att vara svart med vitt, n09. Eftersom du skriver mörk grå kan han även vara blå med vitt. Smoke tror jag inte att han är för att färgen ter sig annorlunda över kroppen då, med störreblandning av svart och grått.
Ränderna på kroppen är spökmönter? (har jag för mig att det heter), är att det svagt syns mönster på kropper utan att det är det.
Färgen i ansiktet brukar man allmänt säga att det är timglas, men är ingen officiell teckning.
Väldigt fin kisse =) Älskar svarta och vita katter med timglas =)

Jag skulle vilja se katten i ett bättre ljus. Men om han är vit i botten på de färgade partierna så är han svartsmoke, ev blåsmoke då jag inte riktigt ser nyanser på bilden. Och han har så lite vitt att det bara kallas med vitt. Hans ränder är som sagt spökmönster och kanske växer bort med åldern eller inte.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#4 Tycker inte heller han ser ut att vara smoke.
Våran Lotus är svart smoke och helt silver/vit i botten.
Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

#6 och #7 är en solklar svartsmoke med vitt, EMS-kod: ns 09.
TS: Ser din katt likadan ut i underullen är han smoke. Blåsmoke tror jag inte på, han är för svart.
Jo, men precis sådär ser hans päls ut när man viker den med handen. Hans ränder är dock inte lika framträdande som lotus vackra ränder är.
Åh nej finns det en risk att sixtens ränder försvinner? fy så trist, han är så fin i dem!
han är ljusare än på bilden som är tagen med skrotig mobilkamera på kvällen. ska försöka jaga honom med kameran imorgon när dagsljuset är framme och slänga upp en ny, bättre bild! :)

Inte är han blåsmoke inte. Svartsmoke är han allt. Men har du ingen skarpare bild i bättre ljus?
Sen hur mönstret är på en smokekatt är otroligt olika. En smokekatt är solid, alltså omönstrad, men många katter har s.k. spökmönster, alltså ett mönster som finns där men liksom inte räknas som mönster. Spökmönstret kan vara spotted, tigré eller tabby, eller inget alls. Men en mönstrad katt med denna vita underull kallas silver, till exempel svartsilvertigré.
Nej, jag har ju tyvärr inte det Jossan. Jag ordnar det imorgon! summa summaru skulle man kanske kunna säga att sixten är svartsmoke med svartsilvertigré? pjuh! hel vetenskap det där med teckningar, fäger, mönster osv. håller på att lära mig! är nybliven kattägare så ni får ursäkta om det jag skriver låter dumt i mellan åt :)

#12 Nej han är svartsmoke med vitt :) Han är inte mönstrad även om det ser ut lite så, mönstret är bara spökmarkeringar.
Vore han svartsilvertigré med vitt skulle han sett ut såhär: http://www.orebrokatthem.com/images2/trude7.jpg

Bra sätt att avgöra om din katt är mönstrad eller inte:
• Nosen: En solid (alltså omönstrad) svart katt har svart nos. En mönstrad svart katt (alltså bruntigré, bruntabby etc) har tegelfärgad nos. Samma gäller smoke-katter. En svartsmoke (=omönstrad) katt har svart nos. En svartsilvermönstrad katt har tegelfärgad nos.
• Morrhårskuddarna. Är de ljusare än resten av ansiktet, eller har de samma färg? En mönstrad katt är ljusare vid munnen och morrhårskuddarna, som denna katt. Detta i kombination med att katten har "glasögon", dvs ljusare markeringar kring ögonen. En solid katt har ingen färgskillnad runt munnen, likt denna katt.
Oj, så fel det kunde bli! haha, man lär så länge man lever :) stort tack för din lilla guid där! enkla tumregler! känner mig mycket mer påläst nu och kan nog dra slutsatsen att min lille sixten är en svartsmoke med vitt? (blev det rätt nudå? haha)