Vår katt har börjat dregla..
Har läst att de kan må illa och dreglar som en reaktion på det, och jag är lite orolig. Vi kom hem igår efter två nätter borta (hade kattvakt som matade/sällskapade på dagen) men hon kom inte och mötte oss som vanligt utan vi fick leta rätt på henne, /(hon låg på ett favvoställe i garderoben) Först tänkte jag att hon måste varit väldigt rädd efter stormen under natten, men sedan i köket började hon helt plötsligt dregla och "spänna kroppen" som om att hon ville "ha ut något". Det här har fortsatt idag, kanske 3-5 ggr. Sedan återgår allt till det normala.
Hon äter, vi har lekt och hon är social och vill vara med, tvättar sig något men verkar inte kunna "koncentrera" sig på uppgiften och har lite svårt att slappna av.
Någon som varit med om liknande? Tänkte ringa veterinären imorgon om ingen förändring sker. (Nu har jag dåligt samvete för att jag inte lyckats få ner henne i vikt. Vi tog över henne av en vän för ett par år sedan som inte kunde ta hand om henne längre och hon var tjock redan då, och jag har inte fått henne smalare trots att jag försökt..)
Hon är en blandning av en abessinier och bondkatt och väldigt söt och rolig att ha att göra med annars! Hon är en innekatt större delen av året.
Nu har hon legat här lugnt bredvid mig på stolen medan jag surfat runt och skrivit, så jag hoppas att hon kanske börjar må bättre..
Saliv är ju precis som hos oss en skyddsmekanism som ska skydda tänderna mot frätande magsyra.
Kanske ett samtal till vetrinären vore något att rekommendera.
Ja du har nog rätt. Får göra det i morgonbitti!

Många katter åker på snuva och liknande så här års. Det kan bland annat sätta sig i halsen (var till exempel nyligen iväg med en katt som hade åkt på vad vi människor kallar halsfluss). Så det kan det vara, det behöver hon isf peniccilin mot. Nåt med magen som medför sura uppstötningar och sår i munnen är också en klar möjlighet.
Hur luktar hon ur munnen? Normal kattandedräkt eller avgrundsstank? Njudproblem, halsinfektion, tandköttsinflammation m.m. kan vara en orsak till stank och problem i munnen.
Inga giftiga julblommor hemma? Vad ger du för foder? Gå över helt på blötmat så får du ner katten i vikt. Innehåller bara proteiner och vatten, precis det katten behöver.
Hon luktar inte om munnen.
Vi har en amaryllis hemma, så hon kan ju ha bitit på den kanske.
Jag ger en kombination av blötfoder och torrfoder. Jag "tror" också mer på en
blötfoderkost, men har gett henne lite torrfoder för tändernas skull.
En sak jag undrar över gällande kosten; läser man på riktlinjerna hur många
gram/kilo så känns det så känns det som att portionerna blir så väldigt stora..
Kan en innekatt verkligen äta sådan mängder och ändå gå mer i vikt?
Hon är kastrerad och enligt förra ägaren gick hon upp för att hon blev kastrerad
"för tidigt" (?) men vad jag har läst så är det mkt vanligt och att kosten måste
läggas om innan kastreringen. Jag ogillar bantningsmedel dock, och det gäller
både mig och katten. ;)

Vilken torrfodersort?
Man måste inte lägga om kosten utan ge katten bra foder så blir dom inte tjocka.