Vad ska vi göra?
Jo, nu är det så att vi har 5 katter hemma, alla är kastrerade utom våran kattbebis som är för liten ännu. Vi har fått klagomål från grannarna som säger att våra katter försöker komma in hos dom och sånt. Vad ska vi göra med dom då? Just nu har vi allihopa inne i vårat lilla hus hela men det är ju inte om, och även fast vi har två bajslådor så bajsar dom överallt på alla mattor…. Har ni några förlag hur vi ska göra??
/Elin
Medarbetare på Tävlingshundar
Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com
Fler lådor med bra klumpbildande sand.

Skaffa fler toalådor och tömma dem minst en gång om dagen
Näta in så att era katter kan vistas ute utan att störa grannarna.
Omplacera katterna
Flytta
Stolt ägare till tre La permer
Skaffa fler kattlådor.. många katter tycker inte om att dela..
det finns vissa som rekomenderar två katter till bara en katt.. så ja jag tror att ni först och främst beöhver skaffa fler lådor sen gå efter hur det blir sen…
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Ett exempel på att det inte alltid är så gulligt med katt. En katt som börjat kissa eller bajsa på fel ställe är svår att förmå ändra sig.
Ännu svårare är det att få grannar att gilla läget med katter som smiter in.
En stor rastgård kanske skulle kunna hjälpa mot båda problemen och med stor menar jag betydligt större än minimimått enligt lag och kattlucka till rastgården förstås.
Enligt lag måste man ha en kattlåda för varje två katter, dvs med fem katter måste man ha tre lådor och enligt samma lag måste man göra ren lådorna minst en gång per dag.
Skaffa fler lådor, när jag hade 7 katter så hade jag 8 lådor till dem. Många katter vill inte gå på samma lådor som ngn annan precis lagt en bajs där etc… Sedan kan de anse sanden inte duger. Mina katter anser finkornig sand typ everclean är det enda som duger. Idag har jag bara 2 katter kvar de är 12 år..
Katter mår inte dåligt av vara innekatter, jag har haft katter i ca 30 år och bara haft innekatter raskatter som bondkatter.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#1 Okej!
#2 Vi har tyvärr inte möjligheten att näta in, flytta kan vi inte göra eftersom vi bor perfekt där vi bor och omplacera katterna är inget alternativ…
/Elin
# 6 Då lär du få tvätta mattor så länge katterna lever. Förstår inte hur du kan säga att ni bor perfekt om ni har problm med era katter. Har man djur måste ju de tas med i valet av var man bor.
#7 Det första de kan göra är att skaffa fler lådor, ta reda på varför de gör så här.. Kan vara så enkelt att de har för få lådor.. Och att de får aktivera katterna med t ex gömma godis t ex kasta ut godis på golvet, leka med kasta pingpong boll bara för ta ngra få exempel.
Vi kan lixom inte flytta, vi har inte bara våra fem katter utan också 45 kaniner, 4 hamstrar och ett marsvin. Och ska man ha en stor gård för alla kaniner så kan man inte hitta något bättre än där vi bor nu!
/Elin
# 8 En kattlåda till måste ju anskaffas för att uppfylla lagkrav men när en katt börjar kissa och bajsa på fel ställen så har man problem. Aktivering är ju inte fel men en katt behöver så oerhört mycket mer än aktivering.
Katter gillar inte lukten av surt och citron så diska inte lådorna med tex citron diskmedel och där katterna har för vana att kissa/bajsa kan du spruta lite citronkoncentrat eller liknande. För er luktar det ju gott men misarna gillar inte det :) Inte säkert att det fungerar men det är ju värt att prova, fick för övrigt veta det när jag jobbade på ett katthem :)
#9 Ni bor på stor går så har ni möjlighet att bygga eb rastgård till katterna så vore det toppen.. Då kan de vara ute men under kontrollerade former..
Bara för komma med en pekpinne marsvin är flocklevande djur och skall bo tillsammans med en artfrände av samma kön går bra, är det en vuxen brukar de allt ofta acceptera en bebis. Detta är lag/regel av JBV.
Men med så stor gård, varför går det inte göra rastgård? Fler lådor är ett bra tips. Hur mycket aktivering finns det för katterna?
# 9 Om ni har en stor gård borde det vara möjligt att ha en stor rastgård. Men 45 kaniner, fem katter plus fyra hamstrar och ett marsvin verkar lite väl många djur, tycker jag. Får man ha 45 kaniner utan att ha tillstånd men du har kanske tillstppnd från länsstyrelsen.
okej, det ska vi prova! :D
/Elin
TS glöm inte skaffa kompis till marsvinet också! Marsvin får inte gå tillsammans med kaniner heller men det vet du kanske :) Lycka till med katterna! :)
Japp, han ska få en tjej :)
/Elin
# 17 Men hur många djur ska du ha?
är han kastrerad? :) Det går ju inte att ha dem ihop annars.. Mitt tips, om den är en vuxen hane är att skaffa en bebispojke till honom :) Annars går det att omplacera på marsvin iFokus, med tanke på att du har så många djur tänkte jag :) Annars finns där (och blocket) grisar till salu :)
TS: Har du läst detta? Rätt intressant tycker jag.
Vad menar du med det där?? Vi håller på med kaninhoppning och är väl medvetna om alla regler. Har även en reggad uppfödning så du ska inte säga så mycket!
/Elin
Hur många djur man vill ha är väl ändå upp till en själv. Ett till marsvin är nödvändigt om inte det andra ska omplaceras. Dock måste de ju vara av samma kön för att det inte ska bli en massa bebisar. Och många djur är inte samma sak som att man inte hinner med dom. Då är det väl bättre att TS får hjälp med det dom faktiskt har problem med just nu.
Tack Emma! Bry er inte om marsvinet, just nu bor han med sin kompis (liten kanin) som han verkligen älskar. Men just nu var det katterna jag undrade om ni kunde hjälpa mig!
/Elin
Och du hade väl en marsvinskompis på g så då ordnar ju det sig. Men åter till katterna då. :) man kan väl på sätt och vis säga att det dom fixade själv ute måste ni fixa istället. Så att dom aktiveras ordentligt. Klättermöjligheter, jaktlekar osv. Om ni inte är så noga med hur lådorna ser ut kan man ju säkert hitta lite billigare plastlådor att använda som kattlåda. Annars kan väl dom ibland kosta lite grann.
#24 Jag hittade 2 st lådor på IKEA för 80:- och stora var de men lagom hög kant.. Var egentligen ngn låda för ngn garderob eller ngt sådant.. Kunde lugnt stå 2-3 katter på en gång göra sina behov..
TS som jag nämnde i tidigare inlägg får marsvin inte gå med kanin, enligt lag. Kaniner bär på en bakterie som kan göra marsvin sjuka, du kan googla på det och få mer information :) Du verkar som en vettig människa som vill dina djur sitt bästa men man kan inte alltid hålla koll på alla lagar o regler, jag själv hade heller inte någon aning om att kaniner o marsvin inte får gå tillsammans fören för ett tag sedan :)
#26 Vill bara säga att chansen att marsvin ska bli sjukt är väldigt liten. Vi hade en diskution om det på kanin iFokus för ett tag sedan och ingen hade varit med om det är eller hört något marsvin som blivit sjukt.
Ville bara säga det så nu kan ni återgå till katterna.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#27 men varför ta risken om den finns? :) Sen kan det ju bli så att kaninen och marsvinet börjar bråka, det kan sluta ganska illa om kaninen får för sig att sparkas.
Och så pratar dom inte samma språk heller.. Så man kan ju säga att dom umgås för att dom inte har något val.
Men ja, nog om mitt surkärringsprat.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Vi har haft dom tsm ända sen bebisar ch tar man ut kaninen så skriker marsvinet jättemycket för att han saknar honom. Dom ligger jämt och sover tsm och är bästisar. Känns lite taskigt att dela på dom. Har aldrig känt något marsvin som blivit sjuk pga kaninen…
/Elin
Fler lådor är nog lösningen. Det var lösningen för mig i alla fall när mina började bajsa utanför. Nu har jag inga problem alls längre.
Jag tror som flera andra att fler lådor med bra sand kan hjälpa. Sedan kanske du kan plocka bort mattorna, åtminstone ett tag och vara noga med att hålla andra textilgrejer borta från golvet.
Har de något favoritställe på golvet som de bajsar på? Ställ lådan rakt över där, isåfall - kan hjälpa.
Du kan prova att plocka in lite av bajset i lådan också, så att de fattar att det är den som är toan.
Mysigt att bo med så många djur, hade jag haft utrymmet, tiden och pengarna skulle jag också bott i hus med fler kaniner 
#26 Man får hålla dom tillsammans. Det står t.o.m så i L80 att man får det. Står något i stil med att kaniner inte får hållas med gnagare förutom marsvin.
Däremot finns det en anledning att inte hålla dom ihop. Eller flera anledningar.Och man måste ändå ha minst två marsvin, en kaninkompis räcker inte som sällskap.
Jag vill inte går mer OT, men det är inte lag emot att ha kanin och marsvin ihop. Så då är det bättre att förklara om sjukdomen som kan inträffa och skador kaniner kan göra på marsvin. Men finns ingen lag att stödja sig på förutom just att marsvin trots allt måste vara 2 :)
Åter till katterna. TS, du kanske kan förklara hur miljön ser ut för katterna idag och hur ni aktiverar dom? :) Så blir det lite lättare att ge tips.
Ja, dom får gå fritt inne i huset men ibland stänger vi in hälften i ett rum med leksaker, massa sovplatser och bajslåda för ibland blir det lite jobbigt att ha alla eftersom dom triggar upp varandra och vi håller på att lära dom att inte hoppa upp på banken. Vi myser med dom varje dag och så brukar jag leka med olika kattleksaker med dom :)
/Elin
ja, nu var det ju kattfrågan. Hur många lådor finns det och tips, ta bort mattorna. OCh se till att dina katter inte stör dina grannar. Det är A och O. MAn får faktiskt ta stor hänsyn till de som inte vill ha djur.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Att grannarna inte tycker om att dina katter stör dem är ditt problem, inte deras. Katter får gå ute, så länge de inte ställer till besvär för de andra som bor där den är. Om det inte går att vänja katterna av med att försöka komma in till grannarna, får ni göra en inhängnad, eller ha innekatter.
Skaffar man djur får man ta konsekvenserna.

Varför kan ni inte göra en inhägnad åt katterna? Det är kanonbra för missar som inte får gå ute lösa. Den finns även massor av bra lösningar som inte alls är fula (om problemet ligger i att grannen tycker att det är för fult för att ni ska få bygga).
Ta bort era mattor och ställ in flera lådor 
Rensa lådorna ofta också. Har läst på flera hemsidor att man ska ha 2 lådor per katt (jag har dock bara 1 låda till min enda katt här hemma).
Lagen säger att det inte får vara mer än två katter per låda och det finns ett min-mått för lådytan.
Nu har det kommit fram att våra grannar matar våra katter…. Även fast vi sagt till den ena en gång. Inte konstigt att dom försöker gå in hos andra… :/
/Elin
Då är det verkligen på plats att ni tar ett allvarligt snack med grannarna. Kör med en vit lögn. Säg att en av era katter är allergisk mot fisk eller spannmål och bara måste äta antingen det den fågnar själv eller specialfoder.Köp sen en liten påse med typ Hill´s Z/D och visa grannen, att om de ska mata katten, så får det bara bli detta…Den maten kostar över 200 kr/kg.
Alternativet att ni ser till att de inte går bort till grannarna.
Ja, jag blir väldigt irreterad på dom! Vi kan ju tyvärr inte se till att dom inte går till grannarna för så fort hon kommer med bilen kutar dom dit och skriker…. Igår kom hon dit BARA för att ge dom mat (hon har det bara som sommarstuga)….
/Elin
#44 Jag hade blivit totalt rosenrasande. Tror hon inte att katterna får mat hemma hos sig. Nej ta och prata ordenligt med henne och hoppas att det funkar. Säg vad dem andra grannarna har sagt och säg att ni kanske måste sälja dem eller något sånt. Då kanske hon slutar.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Fast risken finns ju ändå att dom fortsätter besöka grannar.
Det ska jag verkligen göra! Så fort hon kommer igen!!
/Elin
Säg till henne dessutom, att du riskerar att de andra grannarna ser till att katterna blir avlivade om hon fortsätter så här. OCh att det i så fall är hennes fel. MEnb snälla, se till att de inte går dit då först och främst
#48 Det är väl bara onödigt att ta till lögner. Att hota om att döda sina egna katter låter ju inte så bra.
det har jag inte sagt heller. Läs vad jag har skrivit ordagrant. uppenbarligen så är de övriga grannarna tämligen irriterade på katterna, så varför inte säga, att hon är orolig för katternas liv? Vilket JAG skulle vara……Vem vet, den överdrivet välvilliga grannen kanske har det som baktanke. I krig och kärlek är allt tillåtet. Så jag skulle inte dra mig en sekund för att ljuga mig blå om det gällde mina katters väl och ve. Men som sagt, jag släpper inte ut mina heller. de har sin rastgård, punkt slut
Men grannarna har sagt sitt, och TS måste hålla katterna inne för det finns inget som säger att katterna går in till folk för att en matat dom. Och ingen katterna lär sluta med heller.
Och att säga till någon som antagligen bara menat väl att det är hennes fel om katterna dör känns lite väl elakt.
Då är det väl bara bättre att förklara varför man inte ska mata andras djur. Och kanske fråga varför hon gjort det.
Mer än så krävs väl ändå inte i den här situationen?
När förklaringar inte hjälper, så får man skrämmas. det är bara det…..
#9 hur stor gård har ni? Är kaninerna i inhängnade tillsammans var för sig eller nskillda?
Kan ni inte utnyttja en del och inhägna gården till katterna istället?
Sedan är 2 lådor för 5 katter litet. i normala fall har jag 6 vuxna katter och 6 stora lådor…
Har inte läst alla svar eller frågot/tips. Men har en fråga själv har katterna bajsat inne på mattor hela tiden? Eller kom det i samband med nya kattungen? Då är det så att de antaglignen protesterar för en till katt i hemmet. Jag säger oxå mer kattlådor inne o vad har ni för Kattsand? Där kan ni oxå spåna i kanske trivs de inte med så få lårdor eller med sin sand? Minst 4 kattlådor behöver inte vara just kattlådor själv har jag en stor plastlåda med ett halva locket på köpt på ÖoB och halverade locket själv då det gick o vika upp och ha halva öppet om man ville. har valt ha denna som låda så inte hundarna kommer åt bajset, perfekta lösningen för oss och katten fick en stor låda. Vi har 2 lådor till 1 katt, han går bara på en. Everclen Kattsand köper vi o den är superbra Kattsand dyr men dryg värt varenda krona om jag får säga mitt :)
ja, det är ju en sån liten engångskostnad.Sen finns det ju bra Kattsand, som i mitt tycke är lika bra som EC för halva priset. OCh även kattsandskostnaden är ju bara en stor kostnad första gången, för harn man bra sand, så behöver man aldrig kasta sand som inte har blivit hopklumpad. JAg rensar min bautalåda varje dag två ggr och en gång i veckan så skurar jag ur den med såpa och fyller upp vad som fattas till 10 kg. Det går åt för mina fyra katter i veckan mellan 2,5-3,5 kgSå det är ju rätt så lätt att räkna kostnaden på Kattsand vecka/katt om man är noga och lite road av enkel matematik!
För mig är kostnaden per katt och vecka 6,30krx3,5/4 alternativt 6,30x2,5/4. Det senare är på sommaren, då väljer Arne att göra mera behov i kattgården. Fråga mig ine var…. märker aldrig var han gör det, bara att han gör det
Olivers. När man köper på hel pall, så får man det för 64 kr/10kilospåse. Annars så kan man köpa 3 påsar för 399 kr och får det fritt hemkört.
57 tackar för bra tips o länk :) då vi är 3 kattägare som är grannar så vill kanske de andra hänga på detta o därmed få det billigt :)
Fler lådor och en kattgård = problem förhoppningvist lösta :)
#58 ja de är verkligen bra att ha att göra med. Lite synd att de har tagit bort sitt bästa foder, och bytt ut det mot något som heter Indoor. deras förra olivers Lamb&Duck var suveränt. Fattar inte att man byter ut ett bra koncept. Men jag kan lova, att sanden är superbra. oparfymerad och dammar inte. Gör så att du testar med en trepack föst, så får du se vad du tycker. Bra miljövänlig förpackning dessutom, plastpåse som är användbar till sopor sen och som inte ger några farliga gaser om man eldar den. Vill man prompt ha doft på kattsanden, så finns ju Dogmans cat sand fresh
Luktar gott och är verkligen drygt.
#60 måste tyvärr säga att den dammar, det syns ganska väl på toan där jag har lådan. den står under handfatet och dammet syns snart på det.. men jag skulle tro att de flesta bentonitsand dammar lite. dammfritt är det absolut inte iaf. men det klumpar väldigt bra. jag har använt den i många år.
ja, den dammar lika lite eller lika mycket som EC i alla fall. Min toa står också under handfatet i badrummet, jag märker inget…. MEn vi kanske har lite fuktigare i själva luften hemma hos oss.Sånt gör ju väldigt mycket.