Katt som fnyser/nyser mycket,
Jag har tagit med mig mina katter till mina föräldrar, självklart mycket nya dofter och liknande.
Min ena katt har börjat fnysa och nysa en hel del, hon har troligen problem med tårkanaler eller liknande (sedan tidigare) som gör att hon blir lite typ täppt i nosen emellanåt. Ingenting som hon plågas eller påverkas av, men nu när hon nyser blir jag lite orolig.
Kan det vara en förkylning? Och måste jag då göra något åt den eller kommer det bli bättre av sig själv? Lägenheten vi är i är varm och inte dragig eller liknande…
Hon andas som vanligt, och låter inte när hon andas, men som sagt, hon nyser så det blir blött på golvet framför henne… ren, genomskinlig vätska… inte flera gången i timmen direkt… men någon gång då och då…
Hjälp en orolig matte :/
EDIT Skrev fel i rubriken…
Antingen har hon något skräp i nosen som irriterar, eller så är det kattsnuva. Risken finns att hon burit på kattsnuvevirus och att detta aktiverats p.g.a. den stress som resa och miljöombyte innebär.
Om hon nyser kattsnuvevirus omkring sig kommer det troligen även märkas på övriga katter efter en viss inkubationstid. Vaccinerade katter får dock oftast lindriga symtom som läker ut av sig själva. Det är bara om det uppstår bakteriella infektioner som det är någon idé att sätta in antibiotika.
Sajtvärd Katter iFokus
Båda mina katter ar vaccinerade och jag har inte hört henne nysa något sedan jag skrev inlägget. Förhoppningsvis var det bara något i nosen men jag ska självklart hålla koll på dem båda två nu framöver. Blev så orolig så jättetack för svaret.
Det låter lite som att det kan finnas något hon inte tål? de råkar inte ha någon hyacint eller annat som hon itne är van vid? Hade en hund som inte tålde hyacinter.
#3 Hon var fram och luktade på en hyacint nu när jag tänker efter. Kanske var efter det som hon började nysa…. men hon slutade med det efter ett tag och nös inte en enda gång efter det.
Så det måste ha varit något tillfälligt. Nu är vi hemma igen och här har jag inga hyacinter eller liknande.

min ena nyser om någon röker inne,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#5 Ingen som röker inne, varken hos mig eller mina föräldrar, så det var inte problemet i detta fallet.