Döv katt som utekatt
För många år sedan, 1994, hade vi kattungar och en av dem kom till en familj utanför Stockholm genom åren har vi fått julkort med bild på katten och när jag några gånger ringt har de talat om hur mycket de tycker om katten osv.
Igår fick jag julkort igen och jag ringde dem för att höra hur katten som nu är nära 18 år mår. Jo, katten har blivit döv men annars var han som vanligt och var ute på nätterna. Han vill ju gå ut och han har en filt på en stol vid ytterdörren och där ligger han på natten för han vill det, sade k******en. Ingen kattlucka men när det var riktigt kallt, dvs tio, tjugo grader kallt brukade han få vara inne men nu är det ju inte kallt, sade hon.
Katten har ingen sandlåda mer än när det riktigt kallt. När jag sade att man som kattägare har ett ansvar, lite som att ha ansvar för ett barn, svarade hon att hon nog betraktade katten som en vuxen som fick klara sig själv och man kan ju inte stänga in katter.
Nu är jag förtvivlad. Katten har alltså levt ett så hårt liv i 17 år och nu på sin ålders höst är det ingen som tycks förstå att man inte kan släppa ut en döv katt på egen hand.
Jag tänker ringa länsstyrelsen och göra en anmälan på dem. Jag kan ta hit katten för en katt behöver mer omtanke, speciellt när den är gammal och skröplig.
Vad skulle ni göra?
Jag hade gjort precis likadant, stackars lilla kisse.
Göra som du. Lycka till!
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Oj svårt det där. En anmälan går ju att göra för det finns ju brister i alla fall. Men undra om det kommer bli någon skillnad. Kanske bättre att försöka diskutera med dom lite mer? Åtminstone först.

Mina huskattpojkar blev 17,5 år och 20 år gamla. De fick gå ut även på slutet eftersom de var vana vid det och bodde på landet. Dock höll de sig mest runt huset (vi höll uppsikt/var med dem ute) & de sov inne på nätterna. De hade alltid tillgång till toalåda, men gjorde ofta sina behov ute vid fint väder. När de var yngre sov de ibland ute någon sommarnatt eftersom det var så ljuvligt ute att de vägrade komma in för natten. Men då kom de alltid på morgonen igen.
Jag kan på sätt och vis förstå dig, men jag tror inte du kommer att få gehör för det. Det är troligen inte olagligt att släppa ut sin katt ens om den är gammal & döv (med tanke på att straffen är så låga/obefintliga även vid verklig vanvård/djurplågeri). Förhoppningsvis bor de vettigt till. Katten har ju inte blivit överkörd på 18 år. Bor man så katten kan gå ut är det ett fritt & härligt liv för dem att kunna få gå ut. Är de så gamla & kastrater brukar de inte gå så långt. Jag kan hålla med om att han borde vara inne på natten, alltid ha toalåda samt få vara ute under uppsikt pga dövheten. Att de tar in honom på nätterna då det är "för kallt" samt har lagt ut en filt till honom, visar ju ändå på en viss omtanke om honom.
En katt på 18 år ska inte behöva flytta om det inte är absolut nödvändigt. Eftersom katten inte är din längre & jag betvivlar att länsstyrelsen gör något åt detta, så tror jag tyvärr inte du kan göra så mycket åt saken. Du får lägga krut på att hjälpa hemlösingar istället & försöka se det som så att han haft ett långt liv med tillgång till utevistelse, mat & värme vilket inte är alla katter förunnat. Hade han inte velat vara ute hade han säkert tjoat vid dörren tills de släppt in honom.

Håller med #4, men vill tillägga att du bör prata med dem om vad de kan göra för att underlätta. Att bli arg tror jag inte fungerar, utan försök påvisa hur de kan göra de sista åren bättre för honom. Till exempel hur de kan göra ett bra och vindtätt hus till honom med frigolit som isolering på botten, tak och väggar, och försök tala dem tillrätta att de måste ha extra koll nu när han är så gammal och därmed väldigt mycket mer känslig än när han var yngre.
Det ligger mycket i vad # 4 skriver! Jag ringde upp dem nästa dag och katten ska visst få en kattlåda men kvinnan är nog inte riktigt införstådd med att en så gammal katt och dessutom döv behöver väldigt mycket extra omtanke på flera sätt. Jag sade till henne att jag tänkte ringa länsstyrelsen och höra vad de tyckte.
Jag ringde också länsstyrelsen och hade turen att få tala med en mycket sympatisk tjej. Vi kom överens om att hon skulle ringa till familjen och i vänlig ton ge lite extra tyngd till det som jag redan sagt.
Fast jag tycker fortfarande synd om katten och i morse när jag vaknade och hade sex kurrande katter bredvid mig fick jag tårar i ögonen när jag tänkte på Tusse.
Gör så. Det skulle jag me

Du har nog gjort det bästa du kan du. För att flytta en 18-årig katt är långt ifrån riskfritt. Han kanske skulle vantrivas hos dig pga att du har så många katter, att han inte får gå ut och att själva flytten tagit honom så hårt. Att ställa om sig efter 18 år kan inte vara helt lätt. Till råga på allt så hör han ju inte så du kan ju inte tala lugnande till honom heller.
Nej det bästa är nog att han bor kvar men att ägarna får veta vikten i den extra omsorg en gammal döv gubbe behöver.
Tack för att ni stöttar mig i hur jag gjort för att försöka få det lite bättre för katten. Naturligtvis skulle det inte ha varit problemfritt att ta katten hit men jag hade gärna ha gjort allt jag kunnat. Mina katter hade väl inte tyckt att det varit någon höjdare.
Jag ser inge grova fel i hennes katthållning, utom att katten bör få komma in om den vill eller ha ett varmt ställe att gå in i. Det står inget i #0 om den får/har det eller inte?
Jag ser dock fel i att ta en 18 år gammal katt som levt ute hela livet och stänga in bara för att den är gamal?
Inte för att den är gammal, men för att den är döv.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Eftersom kvinnan skyllde ifrån sig och sade átt katten inte gick så långt är en rastgård där det finns ett ombonat krypin verkligen på sin plats plus att katten får en kattlåda så att han kan välja själv om han vill gå ut eller gå på toa inomhus.
Tjejen på länsstyrelsen sade att om katten är ute utan möjlighet att gå in genom en kattlucka ska den ha ett ombonat ställe att söka skydd i och bara en filt på en stol.
Jag är ju den sista som skulle tala mig varm för att helt sonika stänga in katten men som kattägare får man anpassa så mycket det går för en åldrig katt.
#12 skulle vara vilja veta hur du vet hur långt katten går ifrån hennes hus? :)
En rastgård är ju en enkel lösning om bor så att hon kan ha en sån, men alla gör ju inte det… och alla har kanske inte råd då det kostar endel om man inte kan bygga själv.
Och som du skrev i #0 så lätt det som om katten inte hade någon låda utomhus vilket den inte behöver?
Jo det är lag på att katter ska ha tillgång till ett varmt ställe, tex ett stall, en bod eller liknanade. Dock sitter ju många utekatter utanför dörren och väntar på att någon ska gå in/ut och då går dem in, kanske så hon har det med sin katt? För då sitter dem ju sällan utanför länge.
Hur ska jag som kattägare anpassa mig när jag stänger in min gammel katt som gått ute hela livet? det rör ju inte mig i ryggen, för mig blir det absolut ingen skillnad än emot när den gick ute, min katt däremot får en enorm omställning vilket är väldigt jobbigt och svårt i den åldern.
Jag undrar lite hur hon bor, bor hon på landet, nära störra väg, i villa område? för hennes katt verkar ju ha klarat sig ute trots att den är döv hittintills, så hon kanske bor så det funkar för en döv katt?
Rastgård kostar ju även om man bygger den själv. Material ärinte gratis. Min kostade i material bara 2500 kr. Vad jag reagerar emot, är ju att katten släpps ut utan bevakning när den är döv. Det spelar ingen roll hur lite trafik det är, är det trafik så kan ingen bil i världen stanna om katten hoppar upp framför bilen på vägen, ens om den bara kör i 20 km i timmen. kolla själv
http://www.kalkyleramera.se/bilar-och-hastighet/stopp-och-bromsstracka/result
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....