benbrott och försäkring
Hej. Min katt ligger inne på blåstjärnan och ska i morgon opereras för lårbensbrott. Enligt veterinären så är denna typ, som gått av mitt på lårbenet, en relativt "enkel" benbrottsopperation. De ska sätta in en skruv ovanför brottet och en under och sätta ett stödjande bläck där emellan.
Vad som har hänt honom vet jag inte, men han kom utsläpandes från skogen så han har säkert fallit eller fastnat bland stenar där. Min fråga är nu. När jag skaffade min agria försäkring så tecknade jag den med 25000 som tak, eftersom det skulle vara inom god marginal för vad olika olykor skulle kosta.
http://www.agria.se/katt/artikel/sa-fungerar-kattforsakring
När jag pratade med dem fick jag uppfattningen om att det var opperationer så som urinstensinflammation som var de mer kostsamma och inte trafikskador, vilket jag tänker är typiskt benbrottskador(ca 12000 enligt dem). Om det skulle ske på helgerna kunde de gå mycket över taket, men jag kände att det var en risk jag fick ta eftersom jag är student och inte har jätte mycket över i kassan varje månad.
Den beräknade kostnaden för operation, 2 dagars vistelse och dylikt beräknas nu till 22-27000. Jag känner mig lite lurad av agria eftersom denna "lätta" benbrotts operation går på mer än dubbla. I och med att detta är en så pass vanlig skada och kostar mycket mer än vad de anser är trafikskade, borde de inte haft en egen kategori för dem?
Jag skulle gärna vilja höra om andras erfarenheter och åsikter i denna punkt. Är det någon som vet vad det blir för efterbehandling av en sån här opperation? Mycket av den ilska jag känner inför agria nu, är säkert för att dölja min sorg och oro. Men rent rationellt känner jag mig lite lurad.

Ja tyvärr så räcker 25 tusen inte till mycket.
Jag har 60 tusen på min försäkring.
Jag har en vän vars katt ramlade och bröt frambenen och det kostade mycket mycket mer än 25 tusen och det slutade tyvärr illa för katten.
Om du läser på Agrias hemsida så har du flera exempel där.
http://www.agria.se/katt/artikel/Fritt-fall-krossade-katten-Minis-ben
Stolt ägare till tre La permer
Nej 25.000 räcker inte långt. Jag har Agria och 50.000 samt lägsta självrisk. Skillnaden i premie är inte så stor men om det är frågan om att förskra eller inte försäkra så är ett litet belopp ändå bättre än inget alls. Tänk om du skulle betalt hela summan själv.
Min katt bröt benet och det kosta 27 000:-, hade 50 000:- som tak. Själrisken gick på runt 1500:-
#3 var har du din försäkring om du hade så billig självrisk?
Inte så mycket att göra åt saken nu tyvärr, men det är klart Agria har gjort fel när de angett så låga prisexempel. 10000 kr var vad jag fick betala för ett femurbrott på en katt för 15 år sedan! Priserna har gått upp sedan dess…
#4 min självrisk är 1100, hos Agria, med högsta försäkringsbeloppet. Man kan välja bland några olika alternativ, dock förändras månadsavgiften beroende på vilken självrisk man väljer. Jag har valt att betala en hög månadsavgift för att det ska bli så skonsamt som möjligt när något väl händer. Jag är oxå student och har inte så mkt undanstoppat längre:)
#6 har du inte en rörlig del också plus den fasta delen?
# 6 Du har väl en rörlig självrisk också? Den lägsta där är på 15%.
#7+8 jo precis! Jag har en rörlig del på 15%:)

Som sagt i tråden, veterinärvårdsavgifterna har skenat de senaste åren!
Inte lite heller. Sedan skiljer det bra många tusen beroende på vart man bor. Det bästa är att ringa runt själv till klinikerna i din närhet innan du tecknar försäkring. Men det är ju lätt att vara efterklok.
Har aldrig hört att någon ringt runt och kollat priser innan man tecknat försäkring.. det är väl bara att teckna försäkring till maxbeloppet? Ser ingen anledning till att snåla på den delen, sen kan man ju tänka på vilken premie och självrisk man vill betala. Det vore hemskt om ens katt blir jättesjuk och sen har man snålat på vet.vårdsförsäkringen..

Här uppe så räcker 25000 långt. Överstiger kostnaderna så får man väll bita i det sura äpplet, men får många är det en kostnadsfråga vad man är berädd att betala förebyggande.
Det kanske skiljer några tior i månaden, har man inte råd med det, hur ska man då Ha råd med flera tusen om det värsta händer? För mig är det obegripligt.
Tack så mycket för alla svar! Jag inser ju nu att det var lite naivt att tro att det skulle räcka med 25 om en olyka skulle hända. Men som #5 sa, jag tycker att agria har gett lite missvisande information. Vilket också är konstigt eftersom om jag hade fått uppgifter om att tillexempel benbrott skulle kosta så hade jag kanske tecknat den högre försäkringen vilket är bättre för dem? Jag hade ju verkligen ingen aning om vad sånt kan kosta och det var ju den källan jag gick på.
Jag är klar med min utbildning till sommaren och har hela tiden planerat att höja taket i vid nästa försäkringsår.
Men i och med att jag kommer att ha använt hela försäkringsbeloppet nu innebär det att min katt är "oförsäkrad" till september ifall något annat kommer hända.
Kan man teckna flera försäkringar? Annat bolag? Är det någon som vet hur det fungerar?
# 14 När förfaller försäkringen?

Ring och prata med ditt ombud. Det går att höja nu, men det täcker inte just den här skadan utan bara skador/sjukdommar som händer från och med att du tecknar höjningen.
Agria
#17 ok, men jag tycker nog att självrisken låter lite låg för 27000 kr i vet vård..
#15, 1 september 2012
#16, Jag ringde Agria och de sa att man bara får höja taket när man nytecknar försäkringen, alltså 1 september.
Finns det något bolag som skulle anse att om det skulle hända något fel nu under läkeprocessen så skulle de anses som ny skada? Alltså till exempel om han skulle sprätta sönder benet eller stygnen går upp eller blir infekterad.
Vad skulle ni göra i min sits?
#19 det är nog bara att gilla läget tills försäkringen går ut. ta tid på dig att jämföra försäkringsbolagen, sen kan du få en offert från ett bolag och de sköter bytet sedan när det är så dags. för min del tycker jag att agria är överreklamerat, det finns andra bolag med bättre villkor och självrisker.

#19 Nej, alla försäkringar funkar på samma sätt. Det går inte att försäkra sig mot något som redan har hänt.
Sprang och tog fram mina försäkringspapper när jag läste denna tråd och upptäcker att även jag har ett försäkringsbelopp på 25000. Kanske läge att se över dom och höja beloppet även om jag har innekatt så kan ju mycket hända.
Skall fundera och bestämma mig då jag samtidigt har funderat på att byta försäkringsbolag men ännu inte bestämt mig riktigt.
Det var ju några år sedan nu, men jag var nöjd då med Agria, inget krångel. Det enda är att katten är dyrare att försäkra nu. Stigande ålder och gammal skada påverkar tydligen.
# 23 Stigande ålder har inget med saken att göra och det du kan tänkas ha undantag ifrån är om du hade några problem när katten försäkrades. Sedan är hankatter dyrare än honkatter att försäkra i Agria. Men premien har höjts rent generellt.
# 22 Det är bara Agria och If som har 50.000 som högsta belopp vad jag vet. If har en fast självrisk som du kan välja nivå på. Men de försäkrar inte katter som är äldre än, tror jag , 7 år inte ens om de redan är försäkrade. Hos Agria kan du däremot försäkra en gammal katt men de vill ha veterinärintyg.

Privatpraktiserande veterinärer är normalt betydligt mycket billigare än djursjukhus. Prova för kuls skull att ringa till ett par sånna i din närhet för att jämföra pris. Kan vara bra att veta till nästa gång.
#26 nu är jag ju bara nyfiken, men vad tycker du att man ska fråga pris om? Det är ju oftast jour/akutbesök som kostar skjortan, och det är ju väldigt svårt att ge något pris på sånt.. varje blodprov, röntgen osv kostar, det förvånar mig väldigt om någon kan ge svar på vad en långdragen livmoderinflammation kostar. i mitt fall hade det kostade det nästan nio tusen för behandling inkl prover och undersökning.

Jag tycker man kan fråga på en likvärdig behandling som djuret fick på djursjukhuset.
*25 Hade just IF i tankarna när det gällde byte av bolag men min katt blir 7 år i april 2012 så det kanske blir svårt att byta.
# 29 Då kan det bli besvärligt, dessutom så är If dyra beroende på vilken självrisk du vll ha. Men du kan alltid ringa och fråga dem, det gjorde jag. Men säg inget om att katten får vård för närvarande.
*30 Min katt får ingen vård och har aldrig fått. 
Vet att IF är dyrare men i gengälld har dom ingen rörlig procent utöver självrisken.

#31 Men 2500 i självrisk känns mycket, om man inte får en jätteskada. Jag har hittils aldrig haft en så hög skada at jag kommit upp i det, men flera små som jag fått ut ersättning på från agria =nöjd:)
*32 Ja det kan tyckas mycket om det gäller små saker. Men om man har en lägre självrisk på andra bolag så finns det sen alltid en rörlig procent man får betala också….och det kan springa iväg snabbt.
# 33 Nej If har enbart en fast självrisk och den lägsta ligger på 1.100 tror ja, Men då kostar premien därefter.
#34 hur menar du nu? har if både en fast och en lägsta självrisk? jag kanske missuppfattade dig, men if har bara en fast självrisk, jag är jätteglad för det, för då behöver jag inte vara orolig om något händer, jag vet vad mitt maxtak blir. om något händer en katt och slutsumman blir 30 000, då betalar jag 2500, med fast 1100 plus rörlig 15% så landar summan på ca 5400 kr. (är inget mattesnille så jag kan ha räknat fel
) 30 000 kr kan man lätt komma upp i om något händer, det kan bli inläggningare i omgångar, provtagningar mm. jag skulle inte våga tänka tanken att betala 60 kr mindre i månaden.. skulle förbanna mig själv om något hände och jag har tänkt i för snåla banor och inte sedan har råd med självrisk och måste låta katten somna in. alla har inte släkt och vänner som kan ställa upp. dessutom så tycker jag att om man inte har råd att betala en premie som säkerställer att katten får den vård som krävs för ett värdigt liv, ska man då ha en katt eller skaffa fler? ursäkta för ett långt inlägg 
# 35 Nej If har två självrisker en på 2.500 och en på 4.500 som man kan välja mellan, dessutom kan man genom att välja en självrisk på 20% utöver dessa två få ned premeien. Den på 1.100 som jag sa finns inte.
http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/Katt/Pages/Oversikt.aspx
http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/Katt/Pages/Omforsakringen.aspx
http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/Katt/Pages/Omforsakringen.aspx
#36 där ser man, det var inget jag blev upplyst om när jag tecknade försäkringen. men det spelar ingen roll, jag är jättenöjd med en fast självrisk om något skulle hända. det är ju bra för försäkringsbolagen om de slipper betala ut mer i ersättning om man har en rörlig del också, och jag tror inte att det skiljer så mycket varje månad i premie. någon som vet vilken skillnad det kan handla om per månad?
# 37 Det kan du själv räkna ut om du klickar på första länken.
Har jag missuppfattat något nu eller?
Har aldrig hört talas om att IF har en rörlig procent. Den infon jag har fått av dom är att självrisken skulle efter mina val ligga på 2500 och det var vad jag skulle behöva betala om något hände. Inget mer utöver denna summa.
# 39 Om du klickar på den första länken och läser i rutan som står bredvid övererst så framgår det att man kan välja om man vill ha en självrisk på 20% också.
*40 Aha då förstår jag….tack