Kissar ALLTID på mattor!
Vad ska man göra åt en katt som kissar på mattor?
Min katt fyller 2 år i april, hon är kastrerad.
Hon kissar aldrig på kläder som ligger, i sängen, soffan eller något.
Men mattor kissar hon på.
Har inte kunnat ha mattor men nu eftersom det snart är ett årsen hon kastrerades så tänkte jag att jag kunde prova igen för hemmet blir ju så mycket mysigare med en matta.
Haft den i 2 veckor ungefär, och i torsdags kissade hon på den. Sen idag kände jag de luktade så fick krypa runt och känna mig fram på den stora mattan så var de nytt kiss där. Har tagit bort mattan nu.
Men vad kan man göra? Finns det något man kan spreja så hon inte gillar lukten där? Så hon inte vill ligga där, kissa där osv.
Vill så gärna kunna ha en matta vid soffan. Bor i en etta och har "delat upp" rummet så det blir mer tvrum känsla med mattan och soffan och tv.. Och mjukt för fötterna, haha. :P
TIPS?

Vad har du för katttoalåda?Vad har du i den?Hur många toalådor har du?
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Du måste först och främst få bort all kisslukt från mattan. Alsolsprit eller Dax ytdesinfektion tar bort lukten. Prova sedan att spreja mattan med Feliway.
Katter kan få för sig att t ex kissa på något ställe där de inte ska kissa och det är ju nästan omöjligt att få dem att sluta. Kan du inte ha ett par mindre mattor som du lägger på bara när du ska sitta i soffan? Ättika tar också bort kattkisslukt.
När jag försökte med Feliway på ett ställe där någon av mina katter har för vana att kissa på golvet blev det sju etter värre.
Tvätta den med ett tvätt medel som luktar citron det kan funka. =)
Fast bara tvättmedelslukt tar inte bort kisslukten för en katt.
Ta katten till en vet för att se om hon har UVI.
Om det har gått ett år sedan du hade mattor på golvet (om jag föstod ditt inlägg rätt). Och katten kissar på den är det nog bara att inse att din kisse inte kommer att sluta. Så det är bara och gilla läget och inte ha mattor alls, även om det är mysigt. Om du verkligen är helt säker på att du fått bort lukten helt sen innan? Feliway kan ge önskad effekt om du sprayar på, värt att prova i alla fall. Men det är något du kanske måste spraya varje dag för resten av kattens liv då.
Bättre ett mattfritt än kattfritt hem
#5 nej men jag menade ju så klart ta bort lukten med ättika sen tvätta alla mattor med citron doftande tvättmede =)
Jag har bara en kattlåda, och vet att vissa säger att man ska ha två men jag "köper" inte riktigt det. Har inte plats för två st och har aldrig haft någon katt som kissat någon annanstans än i en kattlåda.
Och mattan jag har nu är helt ny, alltså ingen jag har tvättat så de kan ju inte finnas någon kisslukt på den..
UVI tror jag inte hon har, borde hon inte kissa på kläder, handdukar osv som ligger på golvet? Och borde hon inte ha ont eller något?
Men ska prova de ni alla tipsade om :) Funkar ingenting så får det helt enkelt inte finnas några mattor ;P Man blir bara lite små ledsen när man vill ha ett mysigt hem liksom. Men sålänge hon inte kissar i sängen eller något är jag glad!
TACK!
#9 Att det finns ett samband mellan antal lådor (och allt annat som rör dessa) och felkissningar är fakta. Att vissa andra katter nöjer sig med en låda spelar ingen roll om man själv har en katt som inte gör det.
Sajtvärd Katter iFokus
# 10 Visst kan man pröva med att ha flera kattlådor men det är inte alls säkert att det hjälper. Jag har sju kattlådor men på två ställen alldeles bredvid två olika kattlådor är det någon/eller några som notoriskt kissar på golvet. Jag har två huvudmisstänkta till denna ovana men kan inte göra så mycket åt oskicket
TS Det skadar inte att kolla så att katten inte har UVI eller någon annan åkomma bara för att utesluta sjukdom.
#11 I så fall undrar jag vad du har för sorts lådor, vad du har i lådorna och hur rensade lådorna är när felkissningarna sker?
Sajtvärd Katter iFokus
# 12 Du kan vara helt lugn.
Jag rensar lådorna minst en gång per dag och kissandet bredvid lådorna kan hända fast ingen ens använt lådorna sedan jag sedan gjort ren dem. På ena stället började någon kissa på golvet och därför ställde jag en kattlåda just där men det hjälper inte. På andra stället finns det två lådor bredvid varandra men ändå blir det ibland kissande framför lådorna ändå.
Det är för övrigt lag på att kattlådor ska göras rena minst en gång per dag. Eftersom mina katter för det mesta är ute varje dag använder de inte lådorna så mycket.
Katter kan få konstiga saker för sig och att få dem på andra tankar kan vara helt omöjligt. Det är ju rätt ofta som man ser trådar just om att katter kissar på fel sälle.
#13 Jag tror att felkissningar är vanliga bara för att folk i allmänhet inte förstår hur katters önskemål om hur toan ska vara ser ut. Och att katter kan ha olika önskemål.
Det säkraste tipset är dock rena, öppna, stora lådor med mycket, finkornig, lerbaserad, oparfymerad och klumpbildande sand.
Sajtvärd Katter iFokus
# 14 Du får förstås ha vilket sorts strö som du vill i dina kattlådor. Jag har Öko Plus. Nu var det ju så hos mig att på ett av ställena som någon började kissa fel fanns det ingen låda från början utan jag ställde dit en och den används. På det andra stället var det lika. Någon kissade där ibland så jag ställde dit inte en utan för säkerhets skull två olika lådor som används men ändå är det någon som ibland kissar bredvid. Men det händer inte varje dag.
Eftersom jag inte vet vem som är den skyldiga så blir det svårt att lista ut varför det händer. Så jag får väl torka upp kattkisset. Jag blir inte ens arg eller sur när det har hänt. Jag kanske har varit dum fast jag inte förstår på vilket sätt. I ena rummet ska jag nog i vår lägga in en ny golvbeläggning och då kanske det blir bättre.
#15 Att katten kissar på lådan ibland eller strax utanför kan bero på att den vet att det är där toaletten är, men att den ibland inte förmår sig att använda den ändå p.g.a. att det är något som är obehagligt med lådan.
Om man har specialströ (som t.ex. Öko Plus) tycker jag att det borde vara självklart att man byter sort för att se om det är där skon klämmer.
Sajtvärd Katter iFokus
# 16 Du behöver inte oroa dig om mina katter. Skulle jag berätta om alla detaljer runt vilka lådor som jag har och vilket sorts strö som jag använder plus vilka katter som helst går till vilken låda skulle du inte orka läsa igenom alltihop.
För att förekomma vidare kommentarer om hur jag ska göra för att ingen ska kissa på fel ställe vill jag tala om att katterna är alla kastrerade, de har inte uvi, urinsten eller njursvikt. De har gott om utrymme, leksaker, klättermöjligheter mm.