Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1350 ggr
sskaniner
0

hankatt och p-piller

skulle ge min honkatt p-piller och hon låg i mitt knä som vanligt precis då börjar min mobil ringa i byxfickan och katten blir livrädd och hoppar upp innan jag hunnit få tag i henne och spotar ut p-pillret

min hankatt (som äter exakt allt) tar då p-pillret o sväljer det på direkten.

är det farligt för honom?

någon som vet?

står inget om det på förpackningen.

är så orolig att han ska bli dålig/dö:(

självklart ska jag tänka på detta tills nästa gång o stänga dörren.

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Sophey
4

Din hankatt kommer inte att do eller liknande men du bor overvaga att kastrera honan istallet for att ge henne p-piller da de inte ar bra i langden.

Medarbetare på matlust

sskaniner
0

nej båda mina honor och hanen har tid efter jul så ger bara honorna p-piller tills dess pga att hanen har fått ner kullorna

//Sandra Johansson

Sophey
0

Honor kan bli draktiga av en fertil hane aven om de ater p-piller men hur menar du med att hanen har fatt ner kulorna? De ska sitta nere vid fodseln

Medarbetare på matlust

sskaniner
0

våran vetinär sa att dom inte kan bli med ungar med p-piller????

alltså att det e som 2kulor därbak nu som man känner o det var då man kunde kastrera dom enligt vetrinären

//Sandra Johansson

Sophey
0

Underlig veterinar men din hona kan fortfarande bli draktig p-pillrerna tar bara henne ur lop och testiklarna ska finnas dar och man kan kanna dom fran att de fods annars ar det nagot knas pa katten Flört

Kastrera kan man gora fr.o.m 12 veckors alder men inte alla veterinarer vill gora det da de helt enkelt inte ar kompetenta nog inom yrket.

Medarbetare på matlust

annzoo
0

En hane föds med kulorna nere och även om de inte "ramlat" ner kan man kastrera men då blir det en bukkastrering. Risken är att han redan har parat honorna och de redan är dräktig så att vänta med kastreringarna är inte bra.

Hur gamla är katterna?

sskaniner
0

men om hon inte löper kan hon väl inte bli dräcktig? eller?

har aldrig haft en hane tidigare utan bara honor så aldrig behövt använda p-piller på några av mina tidigare.

men det fanns inte några kulor nere förut som det finns nu?

//Sandra Johansson

Sophey
0

Katter kan bli draktiga utan lop om en hane valdfor sig pa henne och om inte testiklarna fanns nere forut var det nagot fel pa katten.

Medarbetare på matlust

sskaniner
0

#6 honorna är 1,5år och 8-9mån(har exakta datum på mobilen men kan kolla senare isåfall) och hanen är 6-7mån

har kastreringstid den 4januari.

#8 han har inte haft dom nere så man sett dom så som man ser dom nu, det e jag nästan helt säker på för nu hänger dom verkligen i typ som en stor påse där bak

//Sandra Johansson

Sophey
0

De har vart nere men nu ar de storre da han vaxt sjalv dom var bara mindre forut Glad

Medarbetare på matlust

sskaniner
0

okej så mina honor kan alltså vara med ungar även fast dom fått p-piller?

//Sandra Johansson

Sophey
0

Ja det finns en chans att de kan bli med ungar och vara med dom aven fast dom fatt p-piller aven om risken ar relativt liten.

Medarbetare på matlust

sskaniner
0

okej skulle ungarna bli missbildade då? för katterna är släkt med varandra på nära håll?

//Sandra Johansson

Sophey
0

Det ar mojligt aven om de inte ar slakt

Medarbetare på matlust

Niiinah92
0

#4 min veterinär sa likadant till mig, att de kan kastera när kulorna är nere men helst inte innan 5-6 månaders ålder. Jag bad en annan veterinären kolla om kulorna var nere (visste inte att de ska sitta nere vid födslen) och hon nämde det inte heller utan konstaterade bara att jo de är nere. Obestämd

IceJossan
0

P-piller till hankatt är inte farligt. Man kan till och med ge den det (efter rådfrågning med veterinr lämpligtvis) om det är en testosteronbomb man har att göra med, för att lugna honom lite. Vet flera som gett sin hane ett par p-piller pga detta.