Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4325 ggr
Ankhiana
0

River, biter och förstör saker hur gör man?

Hej!

Ja, jag skriver detta då vi har två bondkatter. En hona på 3 år och en hane på 2 år. De är båda kastrerade nu för tiden. Problemen vi har, har funnit länge nu och är inget som nyligen skett. Vi börjar dock förstå så sagta att om vi inte kan stoppa denna förstörelse kan vi inte ha kvar våra katter. Vi har helt enkelt inte råd mer!

Honan började riva på tapeterna i vår nya lägenhet efter en flytt (ca 1 år var hon då) och hon fortsatte utan stopp. Vi försökte med allt. Lägga illaluktande ting i närheten och där hon rivit, spraya med vattenflaska på henne när vi såg henne riva (vilket ändå inte funka väl, hon var smart och rev på nätterna för det mesta), sa till på skarpen… Ja, vad mer kan man göra?

Hanen skaffade vi strax efter att honan börjat riva på väggen vilket resulterade att han tog efter den dåliga ovanan. Med andra ord två katter som rev på väggen! De rev i slutändan i alla rum, oavsett färg på tapeter eller skavanker som skulle kunna locka deras intresse. Ingen vägg gick säker. Vi lekte med katterna dagligen också för att aktivera dem och de hade två mindre klätterträd. Hanen hade även en dålig ovana sedan han var kattunge att bita på sladdar. Han har alltså bitit sönder sladdar totalt och han passar på att göra det på natten när vi inte ser och inte kan göra någonting åt det. Han biter även på alla möjliga snören t.ex. skosnören, knäppen till barnstolen och babysittern m.m.

Vi flyttade i slutändan från den lägenheten och hade turen att inte behöva betala något själva utan mina föräldrar steg in och hjälpte till att renovera om hela lägenheten… När vi flyttade in till den nya lägenheten köpte vi ett enormt klätterträd till våra katter för att verkligen se till att de hade underhållning. Men det hjälpte inte länge. Efter några veckor har de båda rivit på väggarna igen… Hanen fortsätter även han förstöra saker genom sitt bitande.

Snälla hjälp oss. VAD ska vi göra!? Vi vill inte göra oss av med våra små missar, vi älskar dem så otroligt mycket. Men vad ska vi göra? Jag ser bara hur fler och fler saker blir förstörda och hur vi kommer får ersätta allt detta. Denna gången helt själva och som studerande.. Vi lär ju flytta härifrån någon gång och då måste vi ersätta allt det förstörda. Det funkar inte att ta in dem i en ny lägenhet eller hus om kanske några år för att även få det stället förstört. Det räcker alla de tiotusentals kronor det blir att fixa denna lägenheten.

Hur kan vi få stopp på detta beteendet!?

Jourhemmet
0

Det låter som om dom är väldigt understimulerade. Är dom ensamma mycket?

MonicaLagerquist
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sladdsanering.

Alla våra mobilladdare göms undan och används bara i kattfria rum.Övriga sladdar är gömda eller tejpade med silvertejp.

Placseringen av klösträdet är viktigt.

Det ska stå på ett ställe där katterna regelbundet passerar.

Hur mycket aktiverar ni katterna?
Vad gör ni när katterna klöser på väggen?

Stolt ägare till tre La permer

[Highonbluetomorrows]
0

Ja, låter som understimulering/stress. Sköts deras dagliga behov på ett bra sätt? Bra att de har varandra så klart, men har de tillräckligt med yta att röra sig på, bollar att springa efter, en ren kattlåda, bra foder, hyllor att hoppa upp på? Testat att lära dem gå i sele eller att klickerträna? Foderlabyrint/aktiveringsboll? Är deras päls fin och ren, utan ohyra?

Hoppas du inte tar det som ett påhopp, bara fundera över deras 1) aktivering 2) hälsa 3) foder så kanske du finner en lösning snart. Det finns vissa katter som klöser på väggar pga att det finns något i väggen (minns inte vad) men eftersom du säger att beteendet följde med när ni flyttade så låter det helt enkelt som att de inte har något bättre för sig.

Ankhiana
0

#1 Nä, det är ju just det dem inte är… De har alltid rivit hur mycket vi än har försökt att leka med dem och vi har i perioder lekt med dem otroligt mycket för att se om de gett något resultat men det har det tyvärr inte gjort… När vi skaffade katterna så var vi båda arbetslösa och var hemma mycket, sedan jobbade jag på halvitd och killen var pluggade och var med andra ord hemma den största delen. Sedan började vi båda studera och då var vi också hemma mycket förutom ca 3ggr/vecka i knappt fyra timmar för någon föreläsning eller seminarium. Nu är jag mammaledig och är hemma i stort sätt jämt. De är vana att ha oss här hela tiden och har alltid haft det så ja…

#2 Tack för tipset! Får nog ta och göra det där. Mycket möda men behöver ju bara göras en gång och vi slipper få sladdarna förstörda åtminstone. Vi försöker gömma de sladdar vi inte använder i alla fall och de kan han ju inte komma åt i och med det. Klösträdet har varit i två olika rum, det ena mer centralt (i vardagsrummet) och ett tag hade vi det mer avsides (alltså i ett rum vi inte var så mycket i). Nu står det i vardagsrummet och de använder det ju i stort sätt konstant. De passar på att riva på väggen på natten så har inte kunnat stoppa det alls. Inte nu för tiden åtminstone i och med att de gör det på natten. De lärde sig det ganska fort att de kunde riva fritt på natten!

Lusthan
0

Har de favoritväggar? I så fall kanske ni kan sätta upp en rivvänlig matta just där? Ni skulle också kunna under en period stryka på ättika eller citron på väggen. Fler klösmöbler kan vara nått. Nån mindre kanske. Mina katter klöser i trappen. Lovar att jag kommer bli ruinerad när jag flyttar… Det är en sån där klösvänlig heltäckningamatta i trappen. Har flera möbler och de har varann och massor med leksaker och oss såklart men det hjälper föga. :-( Så jag vet att det kan vara svårt.

Ankhiana
0

#3 Vi gör rent kattoan dagligen (har alltid gjort också). Vi har en trea på 82kvm och de springer väll runt på ca 40-50kvm av dessa dagligen. Det är kök, hall och vardagsrum de har tillgång till framförallt. De har ingen ohyra i pälsen men vi borstar de inte särskilt ofta då det inte finns ett stort behov av det i deras korta päls. Visst kan vi borsta oftare om det skulle behövas. Hur ofta ska man borsta dem och klippa klorna? Deras klor håller de ju i trim väldigt väl själva och klipps någon gång då och då, vid behov. De har ganska många leksaker att leka med, har både bollar och tygmöss. Vi har provat två olika foder genom åren och det verkar inte ha påverkat huruvida de rivit på väggarna. Rivit har de gjort ändå. Just nu äter de torrfoder från "husses". Får färskt vatten en gång per dag och ny mat morgon och kväll. De klättrar i klätterträdet som består av både sovplatser, olika plan och ett eget krypin. De brukar hoppa upp på våra bokhyllor, soffa, fönsterbräden m.m Så jag skulle vilja säga att de har ställen att hoppa upp på.

Vi har försökt att gå i sele med dem men de har varit så otroligt rädda utomhus och försökt både slita sig loss (någon få gång de fått panik av något de hört/sätt) och gömma sig i buskar m.m. Vi har försökt föera gånger med detta alltså. De är ganska skygga mot främlingar och ter sig i stort sätt bara till oss eller någon de hunnit lära känna som t.ex. bott hos oss i några dagar.

Foderlabyrint/aktiveringsboll och klickerträning med katt får du gärna berätta mer om. Vart kan jag köpa det förstnämnda? Vart kan jag finna mer info om klickerträning med katt?

(bifogar en bild på hankatten som exempel på hur de ser ut i pälsen så kan du se själv också)

[Emma--]
0

Lekt med dom särskilda tider? Just innan ni ska sova t.ex? Klipper ni deras klor regelbundet? Det kan ju minska skadorna lite eventuellt. Beröm när katterna klöser på rätt ställe. Testa kattmynta på klösträdet/träden. Hur är hemmet i övrigt anpassat till katterna? Låt dom få tänka lite. #3 ger bra förslag.

Ankhiana
0

#5 Ättika och citron har vi redan provat och för tillfället river de lite vart de känner för det. Ett av rummen som såg värst ut har vi målat om idag så där får de inte vara (är idag sonens rum ändå). Vi satte ju upp en stor vaxduk på väggen bakom klösträdet när vi flyttade in klösträdet till vardagsrummet då det var där de började riva i den nya lägenheten. De hjälpte dock inte, utan de började riva någon annanstans istället. Längst upp där tapeten går ihop med taket hittade de att riva istället. (de når dit genom en av bokhyllorna vi har)

Ja, det är verkligen inte roligt när de förstör saker på det viset! :(

Ankhiana
0

#5 Ättika och citron har vi redan provat och för tillfället river de lite vart de känner för det. Ett av rummen som såg värst ut har vi målat om idag så där får de inte vara (är idag sonens rum ändå). Vi satte ju upp en stor vaxduk på väggen bakom klösträdet när vi flyttade in klösträdet till vardagsrummet då det var där de började riva i den nya lägenheten. De hjälpte dock inte, utan de började riva någon annanstans istället. Längst upp där tapeten går ihop med taket hittade de att riva istället. (de når dit genom en av bokhyllorna vi har)

Ja, det är verkligen inte roligt när de förstör saker på det viset! :(

Ankhiana
0

#7 Nä, har inte provat att leka specifika tider vad jag vet. Kan ju ta och testa att leka med dem innan vi lägger oss en stund. Vi klipper som sagt när det behövs men kanske borde klippa dessa oftare? De håller de ju i trim så väl. Hur ofta ska man klippa egentligen?

Beröm får de alltid (när vi ser det såklart och är där!) och vi har provat att lägga kattmynta på deras leksaker framförallt. Katträdet har fått sin dos någon gång då och då. De använder ju klösträddet mycket som sagt och vässar naglarna på det. Känns inte riktigt som de använder väggen för att vässa klorna utan snarare för att det är kul..

[Highonbluetomorrows]
2

#3. "Foderlabyrint/aktiveringsboll och klickerträning med katt får du gärna berätta mer om. Vart kan jag köpa det förstnämnda? Vart kan jag finna mer info om klickerträning med katt?"

Bör tillägga att det ovan inte är något som katter "kräver" - men som många mår bra av!

En foderlabyrint är exempelvis en sådan här (finns i lite olika prisklasser, jag har ingen själv). Då måste katten tänka lite för att få ut foderkulorna, och tankearbete är uttröttande även för katter :). De blir så att säga aktiverade av att äta sin måltid, i stället för att bara äta den.

Aktiveringsboll fungerar enligt samma princip men är ofta just en boll med hål i, där foder eller godis kan trilla ut när man rullar den. Exempel på aktiveringsboll här. Jag har själv köpt några stycken sådana men de låter helt förskräckligt mot vårt golv vilket gör att vare sig jag eller katterna egentligen tycker om dem. Har du mycket mattor och tål att en foderkula kan hamna på golvet då och då utan att katten märker det så kan det vara en bra idé. De aktiveras ju även av att Jaga själva bollen, samtidigt som de måste klura lite för att förstå hur den fungerar.

Klicker är rätt kul om man har en matglad katt, som då är lätt att "muta". En klicker är en vanlig dosa som ger ett klickljud, men du kan träna utan den också. Det handlar helt enkelt om att lära in små tricks som katten gör mot belöning :). Min ena katt förstår inte vad tusan jag försöker göra, men min andra katt ÄLSKAR det. Han sitter alltid och spinner bara jag tar fram klickern. En klicker kan se ut såhär. Om klickerträning för katt kan du exempelvis läsa om här.

För övrigt låter det som att du tar bra hand om dina missar och att de har tillräckligt med plats. Hoppas du hittar en lösning!

Vill även tillägga: de har inte exem på tassarna eller något som kliar? Ta gärna dem till veterinär som en sista utväg om inget annat förändras, kanske de har någon allergi?

[Emma--]
0

#10 pröva det och se om det hjälper. Tänkte bara att ni kan hålla koll på deras klor så dom inte blir långa och vassa för jag kan tänka mig att det blir mycket lättare att riva sönder tapeter med långa vassa klor :P Prövat laserpekare? Många katter tycker det är roligt.

[sakring]
0

Klä en vägg med heltäckningsmatta. Det gillar de att klösa på, använd gärna valeriana och dränk in det på mattan.

MonicaLagerquist
0

Jag köpte en sån här aktiveringamatmojäng härom dagen.Kostar just nu 59 kronor på Djurmagasinet.Den är tung i botten så den kan inte rulla.Katten måste vippa på den för att maten/godiset ska trilla ut.Hålet var lite för stort så min man har kapat en bit av en tratt och limmat i hålet.Det roar min ena katt länge.

Stolt ägare till tre La permer

Ankhiana
0

#11 Tack för tipsen! Har nu beställt lite aktiveringsleksaker som jag tror de kommer gilla. Ska även börja försöka leka med dem innan vi går och lägger oss på kvällarna. Men om inget funkar ska vi ta en titt hos veterinären för att se att de är friska och inga allergier!

#12 Jo, kan försöka klippa lite oftare och se om de hjälper. De är ju så himla duktiga på att vässa upp dem dock. Tungan ute Precis efter man klippt dem går de och vässar upp dem i katträdet. Haha! Har beställt en laserpekare till dem nu också så man kan leka med dem med den. Jag tror de skulle gilla det. Gillar ju allt som fladdrar och rör sig så värt ett försök åtminstone!

#13 Kan försöka med det om det andra tipsen inte funkar då det inte är det lättaste att sätta fast. Ända problemet är att få satt upp denna heltäckningsmatta nämligen. Obestämd Vi har stenhårda betongvärdar och vi kan inte få in några slags spikar i väggen (har provat med allt möjligt). Några tips på hur man ska få satt upp den?

#14 Har tittat på en sådan pyramid men bestämde i slutändan att beställa en aktiveringsboll med en såkallad labyrint inuti som ändå behåller en viss svårighetsgrad. Tack för tipset i alla fall!

xjanniex
0

#15 i betongväggar gäller borra hål med slagborr, plugga med plastplugg och sedan skruva i skruvar. :) Spika går inte, och heltäckningsmattor är tunga så det är skruv och plugg som gäller.

Jourhemmet
0

http://www.zoomarknad.se/images/products/large/00014706.jpg En sån här har jag och den är väldigt populär.

Ankhiana
0

#16 Tack för infon! :)

#17 Såg den aktiveringsleksaken också och beställde en liknande! Hoppas verkligen att den gillas! Hanen kommer nog gilla den i alla fall. Honan är inte riktigt lika lekfull utan en väldigt självständig och "egen" dam.