Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2534 ggr
CarrOo7
0

Uppfostran av kattunge

Hej!

Jag har levt med katt hela mitt liv och jag har alltid fått höra att man inte kan uppfostra katter av min släkt men samtidigt ser man dem som tom kan lära sina katter att göra tricks.

Har ni några tips på hur man uppfostrar en liten kattunge? Vi har haft henne i snart en månad och har nu i början lagt fokus på att göra henne trygg med oss men samtidigt försökt markera gränser.

OberonsMatte
0

På vilket sätt tycker du att hon behöver uppfostras? Och hur gör du det?

Sajtvärd Katter iFokus

[Highonbluetomorrows]
2

Jag uppfostrar min kattunge genom att lyfta ner den om den är någonstans den inte får vara. Mer än så behövs inte. Klättrar den upp igen - så lyfter man ner den igen. Berömmer så fort jag ser honom klösa på klätterträdet och lyfter honom till klösträdet när han klöser på mattan.

Min äldre katt kan jag göra ett "psssch"-ljud mot, i synnerhet om den beger sig på lillkatten. För att sära på dem när de bråkar så kan det vara behändigt att ta tag i nackskinnet, men jag vill betona att det är något som sällan behövs och om/när man gör det så är det bara för att hålla tag i katten så att han inte kan fortsätta bitas - absolut inte för att lyfta katten i det!

Och jag har lärt min ena katt "tricks" som sitt, stå och skaka hand. med hjälp av godis och klicker.

Så vilken sorts uppfostran menar du? Många gånger går de att uppfostra rätt bra, men som alla djur så "passar de gärna på" när man inte är hemma.

[sakring]
0

Jag har också gjort som # 2 med mina katter. Är de någonstans de inte får vara så lyfter jag ned dem. Jag har även lärt dem en del tricks såsom att sitta fint när det är godis och att jaga godis när jag kastar det, genom att knacka i golvet och säga pst och sedan kasta och säga attack.

Felii
0

Kom inte riktigt ihåg hur jag lärde mina katter trix… hehe…. (dom kan sitt och dom kommer när man ropas o.s.v)

Kom på komando lärde dom sig själva typ….

Hehe….. xD

Ja du...

[Forest]
0

Shhh-ljudet är när katten kläser på möbler. Sen tar jag ner honom får bord o bänkar annars fostrar jag inte mycket . Dottern kör klicket o tränar med honom det är till för aktervera han lite sen leker hon oxå med honom. Men han leker ganska mycket med våran ena hund oxå dok inte alltid så himmla uppskattat, är det inte det säger hon själv ifrån o han fattar vad hon menar Flört Visst kan man fostra sin katt om man lär dom på bra vis så de förstår oxå. TS har ni bara en katt? Jag kan annars rek att man har 2 katter om man inte har en annan kompis till dom :)