Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1297 ggr
xjanniex
0

enbart blötmat sämre för katter med tandproblem?

Hej, jag har en liten fråga angåenda torrfoder, blötmat och katter med tandsten.

Jo det är så att min honkatt har lite problem med munnen, hon får lätt tandköttsinfektioner och vi fick då rådet att byta till ett torrfoder som är lite krångligare att tugga.. så nu äter hon RC's Oral Hygine.. Men samtidigt vet jag ju att blötmat är bättre och mina katter får nu även Mjau blötmat.. nu är alltså frågan denna.. om jag skulle gå över till att enbart ge katterna blötmat, skulle det finnas en risk att min honkatts problem med munhygienen förvärras? blötmaten behöver ju nästan inte tuggas menar jag.

Min kastrat här hemma är kinkig av sig och äter enbart torrfoder (men dricker mycket vatten då han är en krandrickare) men om man enbart erbjöd honom blötmat så tror jag han skulle vänja sig.. men vill enbart övergå helt till blötmat om min honas tänder fortfarande får det underhåll de behöver då.. men jag är tveksam..

några tankar?

Lusthan
0

Råa kycklingvingar ger då katten den tandmotion den behöver. Slopa torrfodret och ge rått kört med ben då och då. Bra mot tandsten och bra för motionen och bäst för kroppen.

Sophey
0

Det ar faktist valdigt ovanligt att katter ens tuggar torrfoder antigen handlar det om ett tugg eller att de svaljer hela foderkulan. Om din katt behover tugga och du vill overga helt pa blotmat kan det vara en suveran losning att vanja katten vid raa kycklingvingar o.dyl Glad

Medarbetare på matlust

noir
0

som de andra säger skippa dyrt torrfoder. Enligt mig är RC och Hills dåliga foder. kolla på inehållsförteckningen och fundera på om det är något du anser att din katt mår bra av.

Jag ger mjau och bozita och som de över säger kycklingvingar för tandhälsan. Torrfoder ger jag när jag ska iväg, lägger i foder kulor o.s.v då ger jag för tillfället Orijen.

Jourhemmet
0

#3 "Skippa dyrt torrfoder"? Orijen är väl i samma prisklass som RC och Hills? Skippa billigt foder skulle jag vilja säga för är man rädd om sina djur så kostar det.

[Norrbysa]
0

Det finns någon alg man häller på fodret som hjälper mot tandsten. Tyvärr hade den andra biverkningar såvitt jag vet.

Borstar du tänderna på katten? Det går bra med bara vatten och en mjuk barntandborste.

xjanniex
0

Ok, jag har hört om det här med kycklingvingar förut och jag tycker det låter som en bra idé.. har ett litet problem bara..
min kastrat är lite lustig, han äter inte kött.. och som sagt knappt blötmat.. vi erbjuder katterna små mumsbitar när vi lagar mat och honkatten slukar allt hon kommer över men Baloo, vår kastrat är helt ointresserad.. nosar på det men verkar inte fatta att det går att äta..

Han har däremot ätit pizza sallad och popcorn när han kommit åt.. så han har lite underlig smak för att vara katt.. hur får jag honom att fatta det här med kycklingvingar?

Tack för alla tips förrensen :)

En sak till! Ni som ger kycklingvingar, var köper ni dem? finns de frysta eller köper man färskt i köttdisken eller hur funkar det? Själva köper vi bara filé och aldrig hel kyckling eller så…så har aldrig köpt kycklingvingar förut.

noir
0

#4 det framgår inte klart i min text vad jag menade. det jag menade var enligt mina egna åsikter så "skippa dyrt torrfoder som iaf inte har en bra innehållsförteckning" Då jag anser att RC och Hills inte är något bra foder och så mycket spannmål och skit för så mycket pengar. Med det sagt så hävdar jag inte att Orijen är ett topp foder, tanke på den saliga blandning av lite av varje. Men den har dock en väldigt hög kötthalt och katter äter kött och inte spannmål. Därför har jag än så länge inte hittat något bättre att ge i foderbollar och annat när man ska i väg lite längre.
Använde förut James Wellbeloved Kalkon. Är rätt nöjd med det också. Men hade lite för hög spannmåls inehåll.

annars som sagt föredrar jag inte alls torrfoder. våtfoder och råttkött är det som i huvudsak serveras här hemma.

Jourhemmet
0

#6 Köp guldfågelns frysta, 18:- för 1 kg. Men du får inte på något sätt tillaga dom för då blir benen farliga. Inte ens tina dom i micron.

xjanniex
0

#8 ok, så de får tina i rumstemperatur då alltså, har ni någon tanke på hur ofta man ska ge dem vingar? en gång om dagen? varannan dag? tänker ju att jag ger dom blötmat också… men om man ersätter en måltid nu och då med vingar, hur mycket ska dom ha? Äter en katt upp en hel vinge tro? De har ganska "normal" aptit, äten varken mycket eller lite.

LeS-
0

nu när ni ändå snackar om kyklingvingar.

jag tänkte börja ge min matglade katt råa vingar, men han har redan nu en väldigt taskig mage och är alltid krämig i avföringen. Kommer han kunna tåla råa kyclingvingar tror ni? 
Han har också som TS katt problem med gingivit…