Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2233 ggr
Cockerspaniel
0

Få katten att gå ner i vikt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flyttade ju ut i Juni från mina föräldrar och då tog jag ju med mig min gammkatta Aca (4 ½ år, låter inte gammalt för er men för mig är det gammalt ^^) och det slutade ju med att tokfian inte alls trivdes och höll mig vaken i 5 nätter (kontigt, hon ville ju till hundkompisen xD).

Så hon flyttade hem igen till mina föräldrar.
Nu är det så här att Akrelei kastrerades då hon var 1 ½ år gammal och sen dess hade jag väldigt bra koll på hennes vikt. Voi lekte flera ggr om dagen så hon hade grymt mycket energi, sen lekte hon med hundkompisen med.
Men då jag flyttade och började sommarjobba så kom jag hem till mina föräldrar 3 veckor senare och får en enorm chock!

Min katt var super tjock! Alltså hon är rätt så liten så att hon har för mycket fett i kroppen så vart jag orolig.
-"Vad har ni gjort?" Frågade jag mina föräldrar då jag lyfte upp henne I(tung som tusan xD)
-"Ingenting" svarade mina föräldrar.
-"Ne just det! Ingenting" vart mitt svar. Även om hon trivdes och mådde fina fisken så vart jag orolig för hennes hälsa (min mormor tog vort hennes 16 åriga katt som var förbasdkat tjock och hade diabetes) så jag ville inte att något skulle hända henne.

Då jag flyttade vägde hon 2.5 kilo och när jag vägde henne hemma hos mamma och pappa så vägde hon hela 5.5 kilo! Ah jag fick panik!

Så jag satte henne på en sträng diet. Låter hårt men det fungerade. Hon äter just nu Pro Plan Light och har gått ner i vikt till 3.5 kilo! Ska tilläga att då hon vägde 2.5 kilo hade hon väldigt bra hull och var inge mager alls.
Och nu orkar hon leka igen med både mig och hunden då man kommer på besök.

Ledsen för så mycket text men behövde skriva detta xD

Jag har ingen före bild på hur hon såg ut, men nu ser hon ut så här :

[Anunnaki]
0

Hur har du gjort när du vägt henne? Såvitt jag kan se på bilden är kattan definitivt inte överviktig men det hindrar ju inte att hon varit det.

Får hon mat på bestämda tider?

Vad innehåller den mat som hon får?

Hur lång tid tog det för henne att gå ner i vikt?

Bra att du tar ansvar för att katten inte blir överviktig och att du tänker på risken för diabetes.

IceJossan
1

Jag måste också få berömma dig för att du tar ett sådant ansvar för kissen :)

Det första du kan säga till dina föräldrar är att slänga torrfodret. Eller åtminstone låsa in påsen långt utom kattens räckhåll. Spannmålet som är i torrfodret gör katten fet, och "lightmat" är ännu värre. Katter fungerar inte som människor, så lightmaten med mindre kött och fett gör det bara värre för katten. Lightmat för en katt är mat utan spannmål bara lagom mängd fett. Perfekt mat för detta, som dessutom mättar bra, är helt enkelt blötmat. Blötmat som till exempel Mjau är kalaaaasbra och dessutom gott för katten. Bara köttprodukter och vatten, inte en massa utfyllnad som gör katten fet.

Så inget mera torrfoder. Bara blötmat. Måste hon ha torrfoder också så är Porta 21 Sensible ett bra foder som oftast håller kattens vikt på lagom nivå. Men säg att de ska servera henne så mycket blötmat att hon blir mätt varje gång. Torrfodret får hon äta som mellanmål senare i dieten. Det kan med fördel serveras i en sånhär för att hon ska behöva jobba lite för det.

Lycka till :)

Cockerspaniel
0

Måste säga Tack, för jag är väldigt rädd om en katt som blir allt för tjock :P
Jag vet att mjau är bra, men hon äter inte mjau (har två andra som gör det) men inte hon. Totalt nobbar den alltså!
ända hon ska ha är Kitekat xD

Och för mycket blötmat för henne leder till för mycket tandsten. Hon får lätt tandsten om hon äter för mycket blötmat. Hon tog bort en massa tandsten i början av sommaren och då hade hon ätit blötmat för nästan en månad ^^'

Haha, köpte en sådan till henne och hade den en månad, vet du, hon lekte inte ens med den xD
Försökte på alla vis, som med lägga godis där i och kattmynta men det gick inte :p

Och light foder har hon ätit i några månader nu och det har gått bra för henne :)

[Anunnaki]
0

TS: # 2 har gett bra råd men jag tycker att de vikter som du anger är lite konstiga så därför undrar jag igen vad du har använt för våg och hur du gjorde när du vägde henne.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att katten definitivt ser det minsta överviktig ut p bilden så det är kanske en fråga om att hålla vikten på henne. Allt som # 2 skrivit gäller även för att hålla vikten på katten plus att det är bättre mat över huvud taget.

[Anunnaki]
0

# 3 Varför skulle blötmat ge katter tandsten mer än torrmat? Det är en rätt spridd myt att torrmat skulle vara bra för tänderna men torrmat för katter är som nådom uttryckte saken som att vi människor skulle leva på kex (ur tandsynpunkt alltså).

Med lite tålamod och list kan man få en katt att ändra sina matvanor. Man inte låta katten bestämma för i kattmaten som man köper finns tillsatser som katter inte kan motstå och därför äter de. Troligen är det mer sådana tillsatser ju sämre maten är för att lura katten att äta.

Cockerspaniel
0

#5 Jo för innan hade hon inge tandsten alls innan hon började äta så pass mycket blötmat och då åt hon bara torrkulor.

[Anunnaki]
0

# 6 men det är inget bevis för att det var blötmaten som orsakde tandstenen för det kan ha varit en slump.

Om det finns ett verkligt samband mellan den blötmat som du gav katten och tandsten så är orsaken kanske just den sorts kattmat som gav katten. Innan man kan dra slutsatsen att blötmat orsakar tandsten måste man studera många katter noga och kontrollerat och då måste allt vara exakt lika för alla deltagande katter, dvs mat lika många gånger per dag, samma sorts kattmat, ungefär samma ålder på katterna, inne/utekatter, samma ras och säkert något mer. Annars kan man inte uttala sig om ett samband finns eller ej.

IceJossan
0

Veterinärer säger att de ser mer tandsten på katter som äter mest eller bara blötmat. Och det kan jag absolut tro på, för sånt fastnar också på tänderna väldigt lätt, även om det mesta slickas av. Men men det är ju inget jag forskat på så jag kan inte argumentera för det.

TS: Råa kycklingvingar och torkade kycklinghalsar är superbt mot tandsten. Testa om hon äter det! Torkade kycklinghalsar kan vara svåra att få tag i, men du kan ju göra som jag och ligga på i djuraffärerna om att de ska ta hem det :)

AnnaMaja0
1

Ts: Jag tycker inte heller din katt ser det minsta överviktig ut på fotot du lagt upp. Ser helt lagom ut i mina ögon :-) Behöver hon verkligen gå ner i vikt? Är jättebra dock att du inte låter henne bli överviktig. #5, #7 & #8 Kan inte det vara lite individuellt också det här med tandsten? Vissa får det väl lättare än andra? Finns det någon studie på just torrfoder och tandsten som visar bra/dåligt? Hur vet man att det är "en myt" att torrfoder är bra mot tandsten? Eller om man vänder på det, finns det några undersökningar som visar att blötmat är bättre mot tandsten? Man hör så mycket olika tycker jag så det är svårt att veta hur det egentligen ligger till. Jag argumenterar varken för det ena eller andra just nu då jag känner mig osäker på hur det är, är bara nyfiken på om det finns bevis åt något håll.

Cockerspaniel
0

#9 Nej men på den där bilden så har hon bra med hull och har gått ner mycket i vikt och jag tycker hon är väldigt fin på den bilden!

Det var långt innan som hon hade en extrent rund mage och super tjockt ansikte xD
På den här bilden så har hon gått ner mycket i vikt så min diet på henne fungerade!

#8 Det stämmer. Min veterinär hade frågat om hon åt mycket blötmat och jag sa att hon hade ätit kitekat för ungefär en månad 1½ månad och då var det bara Kitekat och nästan inge torrkulor åt hon då. Nu äter hon bara torrkulor och får blötmat endast vid födelsedagar (inom familjen) och vid speciella högtider.

#7 Var ju veterinären som frågade om hon åt mycket blötmat då jag var in med henne i sommras. Så jag vet mycket väl att för mycket blötmat till henne ger henne tandsten.

Sophey
2

Jag har hort av en del veterinarer (som inte rekomenderar torrfoder) att blotmat blir som en mjuk massa som kattens saliv spolar av fran tanderna medans torrfoder fastnar i tanderna och skapar tandsten och annat skit.

Om katterna ater torrfoder ar de i storre behov att tugga pa kycklingvingar eller tandborstning. Obestämd

Medarbetare på matlust

Cockerspaniel
0

#11 Alla katter jag har haft har alla ätit torrkulor, men ingen har fått tandsten genom torrkulor, kattungarna jag har nu (7 månader och 4 månader) äter just nu både Torr (Pro Plan kitten) och blöt foder (Mjau) och de har väldigt fina tänder.

AnnaMaja0
0

#10 Ja, hon ser jättefin ut din pisse :-) En vacker katt. Gillar den vackra röda färgen hon har. Ok, då förstår jag varför hon inte ser tjock ut på bilden. Fick inte ihop det riktigt med det du skrev om att hon var så överviktig. Är ju jättebra att du fått ner henne i normalvikt igen.

sagan
2

#12 Alla katter får tandsten runt 5års ålder. Så det är inte konstigt att dina ungkatter har fina tänder nu. Sen är det idividuellt hur mycket. Torrfoder har ingen effekt på tandsten då det är så porröst och många katter tuggar inte ens på det utan sväljer. Så det finns tyvärr inga belägg att torrfoder hjälper mot tandsten. Tandborsting eller att dem får tugga på ben är det ända. Veterinärer är inte så bra på vad katter bör äta, vilket jag har sagt många gånger. Men dem börjar sakteligen få rätt information. Cool

Sen måste jag säga att Kitkat är ett utav de sämsta fodren du kan ge din kisse. Då det i huvudsak består av en himla massa spannmål bara. Byt ut det mot något som har bättre innehåll. Om hon ska fortsätta äta torrfoder. Och se till att hon får i sig tillräckligt med vätska. Runt 0,4-0,6 dl per kilo kroppsvikt brukar vara det som gäller har jag hört.

IceJossan
0

#14 Det är KiteKat blötmat TS serverar och det är bättre än nästan alla torrfodersorter. Dock tror jag att det innehåller socker och det är ju inte bra. Men annars så. KiteKats torrfoder är som du skriver helt fruktansvärt, men blötmaten är bra (men det finns mycket bättre).

Sophey
0

KiteKat mjukmat innehaller inte socker i alla fall inte portionspasarna Glad

Medarbetare på matlust

sagan
0

#15 Det var en annan sak då Glad Jag som inte läste tillräckligt bra.

Cockerspaniel
0

#12 Ja men hon äter inte Kitekat längre! Det var bara då xD

Nu äter hon bara Pro Plan Light och får blötmat dem ggr som det är födelsedagar eller andra högtider :)

[Anunnaki]
0

Men varför ge en katt som är normalviktig ett foder som påstås vara ett lightfoder. Ge katten bra blötmat kompletterat med rått kött någon gång i veckan på bestämda tider, två eller tre gånger per dag. Väg katten en gång i månaden för att se att hon håller vikten.

Vad har du använt för våg när du vägt katten. Jag tycker att det låter lite mycket att en katt skulle gå upp 3 kg, från 2,5 kg till 5,5 kg, på tre veckor. Det skulle vara intressant att höra av TS vad för mat katten ätit under dessa tre veckor och vad för slags våg som använts.

Cockerspaniel
0

#19 Du missförstår mig hela tiden. Hon har inte gått upp 3 kilo på tre veckor?

Hon är ju i bra vikt nu och ska väl öta upp fodret hon har nu innan hon får nytt. Jag har ju fått aktivera henne under de ggr jag är hemma för att hon ska gå ner i vikt.
Men blötmat får hon ju under speciella högtider som jag skrivit flera ggr och enligt mig tycker jag det räcker för henne iaf. Hon mår inte dåligt av att bara äta torrkulor.

Vi har anvönt oss av en våg som vi använt i många år. Den är rätt så liten så vi har vägt henne i en skål över vågen (och gjort avdrag för vad skålen väger för att få fram hennes vikt) Och fortfarande, under 3 veckor har hon INTE gått upp 3 kilo.

Vet inte vad du fått det ifrån?

AnnaMaja0
0

#20 Men du skriver ju: "Men då jag flyttade och började sommarjobba så kom jag hem till mina föräldrar 3 veckor senare och får en enorm chock! Min katt var super tjock!" Och några rader längre ner skriver du: "Då jag flyttade vägde hon 2.5 kilo och när jag vägde henne hemma hos mamma och pappa så vägde hon hela 5.5 kilo! Ah jag fick panik!" Jag tolkade det också som att hon lagt på sig allt under dessa 3 veckor. :-)

sagan
0

# 18 Om du ger henne torrfoder forfarande så är mitt råd att hitta något mjukfoder hon tycker om istället. Torrfoder är inte bra för katterna oavsett om dem idag mår bra av det.

Cockerspaniel
0

#21 Skulle ha skivit innan med att jag inte var hem till mina föräldrar långt innan heller, kanske tog en månad + tre veckor till innan jag besökte dem då jag jobbade redan då hur mycket som helst.

Mitt fel! Sorry ^^

#22 Tja… hon gillat kattmaten Gold, men det blir dyrt att köpa det då burken kostar 6 kr styck. Men har funderat på att testa och se om hon gillar Bozita :)

sagan
2

Mjau konserver och tetror

Bozita

Icas konserver och portionspåsar

Pussi konserver och några av portionspåsarna innehåller inte inte spannmål (läs på förp) dock innehåller dem fisk.

Tycker hon inte om något utav dessa kan du ju prova andra, trots spannmål så är det bättre än torrfoder alla gånger.

Det kan ta lång tid innan man får över dem på mjukmat om dem är vana vid torrfoder. Du kan köpa Gold och sen smyga in Mjau, Bozita eller nåt utav dem andra också. Blir lite dyrare i början men det får man ta Skrattande

Lycka till!

Cockerspaniel
0

#24 Den här Gold premium eller vad den heter som de visar på reklamen med en där vid långhåriga katten?

För den maten gillar hon, iaf Oxkött :)