knölar kring kastreringsärr
Min 1,5 åriga honkatt kastrerades för drygt 2 veckor sedan och i fredags fick vi ta av tratten och ta bort stygnen. Jag har inte känt så mycket på ärret då vet tyckte det hade läkt ihop såå fint. Men imorse när jag låg och klappade henne på magen kände jag att det kring ärret på vänster sida samlats små små klumpar/knölar inuti huden, som i köttet.
Kan tillägga att redan när hon var nykastrerad var det en liten svullnad där, som en bula. Men den har gått ner och nu är det bara som sagt- klumpar.
Blev såklart orolig! Bör jag åka till vet imorgon eller är detta normalt i läkeprocessen? Vår katt är väldigt sprallig och full i liv, visar inga tendenser på smärta. Vår 3-åriga honkatt har gått ganska hårt ut på henne, busar mycket vildare än förr. Kan det vara därför?
Vi kastrerade våran honkatt här i höstas och hon fick också sånt, vetten sa att vissa katter reagerar på själva tråden och att det var därför det blev så. Det försvann efter ett par veckor :)
Som 1# säger så är det troligtvis reaktion på suturmaterialet man använt till bukhinnan. Om det inte försvinner på 4-6 veckor eller blir större så bör man dock kolla upp det, så att det inte uppstått ett bråck.
Med sunt förnuft kommer man långt!