Katter iFokus

Katter

Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 8188 ggr
Melli-sen
0

Bilder på vår "Skeppskatt"

Hittade en gammal tråd om sk. skeppskatter och förstår att det finns mycket känslor om de här "defekta" katterna.

Jag upplever inte att våran Tassan lider av sina extra tår och klor dock, och tänkte presentera henne här.

Det finns kanske andra här på sajten som har fina huskatter med många tår, som inte vågar visa dem pga. andra kattmänniskors åsikter?

Den här tråden är till för att visa upp dem, diskussioner är ok så länge de hålls på en bra och saklig nivå…med djurens bästa i fokus.

Mvh. Ann E    Mellerudskaniner och Dvärgvädurer         www.mellis.n.nu

Melli-sen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klistrar in texten jag skrev i tråden "Vad är en skeppskatt?":

Vi fick hem Tassan för 4 veckor sedan

En härlig sköldpaddsfärgad katthona med 7 klor framtassarna och 5 bak.

Hon använder sina extra klor och tår precis som de andra och "tummen" har hon stor användning för när hon griper tag i olika saker..

Att vi får hålla koll på extraklorna och klippa dem emellanåt känns självklart.

Att missbildningen är smärtsam och farlig köper jag inte dock, jag har letat överallt om info om ev. medföljande defekter, t.ex på inre organ, kortare levnadsålder och liknande och inte hittat något.

Att de flesta sk. skeppskatter är resultat av inavel köper jag inte heller, då genet är dominant och bara en förälder behöver bära på det för att ca. 50 % av avkommorna ska få extra tår.

I USA verkar dom avla väldigt medvetet på defekten (alltså para 2 katter som båda har extra tår) och det i sin tur kan leda till allvarligare defekter (sk. twisty cats, med missbildade framben), vilket jag självklart är emot!

Om sk. skeppskatter omfattas av SJVFS 2008:5 24 § beror på om det klassas som en sjukdom och ett funktionshinder.

Det är inte heller ett ressesivt gen så kattungar efter "skeppskatter" utan extra tår bär inte på defekten….vilket gör annonser som "Mamman är norsk och pappan är en skepparkatt." väldigt meningslösa..

Våran tassan är oavsett en underbar katt som vi skaffade sedan min sambo sett en "skeppskatt" i 2008 och tyckte den var fin.

Tassan var min 7-års present till honom

Jag betalade 150 kr. för henne men fick köra en bra bit… Hon bodde i ett stall långt ute på landet.

Nu jobbar vi på att vänja våra 4 hundar och Tassan vid varandra!

Melli-sen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nytt försök med en bild på Tassan Skrattande

Mandusius
0

Vilken sötnos :3 har själv en skeppskatt^^

Men han har vi lite problem med en klo. den växer inåt på en gång men vi åker till Vet. för att klippa den regelbundet^^

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Melli-sen
0

#3 Tack Kyss

Vi har tre hundar med extra tår (med tillhörande klor), en av dem har en "skitklo" som växer inåt. Fast på hundarna är det ingen "defekt" men en rasegeneskap Skrattande

Mandusius
0

#4 det visste jag inte. har inte så bra koll på hundar och hundraser ^^'

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

Fridaybrew
0

Samlar ni på extra-klo-defekt-djur?

/Fridaybrew

Melli-sen
0

#6 Ja, det kan man kanske säga Tungan ute

Som sagt är det ingen defekt på hundarna dock, det är en helt annan gen som styr. Alla hundar av rasen har extra tår, minst 6 på varje tass.

[Emma--]
5

Man behöver inte vara rädd att visa upp sin "skeppskatt". :) Det finns ju saker att vara medveten om bara. Som att man inte ska avla på det, att det kan ge problem för katten, att katten inte har någon särskild ras i sig bara för att det är extra tår osv. :)