Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2709 ggr
Cazzos
0

Tandsten/dålig munhygien

Noggis har ganska så otrevlig munhygien och det luktar bajs.

Jag vill åka till veterinären och ta bort tandsten och förbättra munhygienen lite. Funderar på att köpa Bucacat sen och sköta hans tänder och mun ordentligt.

Han är trots allt 18 år.

Dock har jag läst att veterinären söver ner katten med narkos om de ska ta bort plack. Är det inte lite riskfyllt på en gammal kisse som Noggis? Obestämd

IceJossan
0

Jo, det är väldigt riskfyllt. Jag undrar om det är värt det… Har han mycket tandsten, eller luktar han bajs ur munnen för att han tvättar sig i baken?

Du har tidigare fått rådet att ge honom råa kycklingvingar och torkade kycklinghalsar - äter eller ratar han det?

Cazzos
0

#1 Han fick kycklingvingar förut men han dissade det helt. Torkade kycklinghalsar har jag inte tänkt på så mycket, var kan jag hitta det? Glad

Jag tror att det är pga tandsten. Han har också plack tror jag eftersom att han har bruna tänder. Men jag ser inga tecken på smärta om jag stoppar in fingret och gnuggar runt på tandköttet. Han har för övrigt inga problem med att tugga sin mat. Glad

Cazzos
1

500 g av det här i julklapp till Noggis, kanske? Flört
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3643&art=451444
Sjukt billigt tycker jag Skrattande

AnnaMaja0
0

#1 & #3 Tänkte testa och beställa lite smaskiga halsar till mina pissar :-) Det är alltså effektivt för att hålla tänderna rena har jag förstått. Tänkte bara fråga om du/ni vet om det är tufft för magen? Min ena katt har väldigt känslig mage och vill ju inte att han ska bli kass igen. Ursäkta TS att jag snek mig in i din tråd så här med en egen fråga. Är din pisse 18 år är det nog riskfyllt att söva honom, kanske vill inte ens din veterinär göra det. Har du kollat det? Vet inte om jag hade "bråkat" med min gammelpisse i det läget om han inte verkar må dåligt av det. Trevlig helg :-)

Cazzos
0

#4 Nejnej ingen fara, ställ hur många frågor du vill, det handlar trots allt om munhygien! Glad

Jag har tyvärr inte åkt till veterinären själv, min syster var hos en vet. 2009 och gjorde en hälsokoll, allting var bra (lite sämre organ och sämre syn än vanligt men så är det hos alla gamla djur) och sen dess så har han inte varit hos veterinären.

Har velat åka dit men är rädd att mamma inte vill betala (har själv inte råd, det är mamma som alltid stått för kostnaderna), och jag är osäker om man måste ha med sig några speciella papper dit så det har inte blivit av.

Om Noggis är försäkrad eller inte har jag ingen aning om, det är min syster som har koll på det, hon har haft honom i 16 år.

[Anunnaki]
0

En 18 år gammal katt är mycket skör även om den verkar pigg och jag skulle definitivt inte söva katten om det inte skulle vara något som kräver narkos för att katten inte skulle dö.

Bruna tänder behöver inte betyda att det är något fel. Dålig andedräkt kommer inte nödvändigtvis från munnen utan den kan komma från magen. Har katten tappat i vikt på sistone? Dricker den mycket? Kissar den ofta? Kan du beskriva bättre hur andedräkten luktar. Luktar den ungefär som ammoniak?Spyr den flera gånger i veckan?

Håll lite koll på de saker som jag frågat om för det kan ge en del info om varför kattens andedräkt luktar illa.

Cazzos
0

Sen Noggis kom hit 2009 så har han alltid kissat ofta. Jag håller inte koll på hur mycket han dricker men jag byter vatten 2 gånger dagligen och det försvinner lite mindre än ½ dl varje gång.

Och hans andedräkt luktar surt och som hans blötfoder..

Han spyr ca 1 gång i veckan, antingen brun vätska om han ätit för mycket och för snabbt, eller genomskinlig vätska, eller ingenting alls (ibland så försöker han spy men det kommer inte ut någonting).

Han har varit lika smal under hela vistelsen hemma hos oss.
Många tror att jag inte ger honom någon mat alls.
Man kan känna ryggraden och höftbenen, och jag har försökt det mesta för att få upp hans vikt. Om jag ger för mycket mat, så spyr han upp det.

Fick ett tips för ett tag sedan här på forumet att jag ska ge små portioner flera gånger om dagen, men eftersom att jag är borta från 8 på morgonenn till 3 eller 4 på eftermiddagen så går det tyvärr inte.

Han har tillgång till Royal Canin Ageing +12 dygnet runt dock. Han är inte jätteförtjust i det men han knaprar på det ibland.

Hultan
1

En 18 år gammal katt som kräks 1 gång/vecka, kissar ofta, luktar illa ur munnen och dessutom är så mager att man känner ryggrad och höftben tygligt låter INTE som en frisk och fräsch katt. Jag tycker nog att du bör ta honom till vet, om inte för munnen så för en allmänundersökning och bedömning kring om det inte snart är dags för kisse att få somna in. Det finns 18 åriga katter som mår bra men det är ovanligt. Det är däremot vanligt att folk vägrar inse när det är dags.

Med sunt förnuft kommer man långt!

Cazzos
0

#8 Det är just det jag vill göra hos veterinären. Men jag vet som sagt inte om jag behöver ta med mig några speciella papper.

Vill också tillägga att när han spyr genomskinlig vätska så är det antingen en liten hårboll eller några hårstrån.

[Anunnaki]
1

TS: Utan att vara veterinär men med erfarenhet av rätt många åldrande katter anar jag att katten lider av långt gången njursvikt. Hade han inte spytt så pass mycket och inte haft dålig andedräkt hade han nog kunnat må rätt bra ett tag till men har njursvikten börjat visa sig på dålig andedräkt mår troligen inte katten speciellt bra och det är åldern som tagit ut sin rätt. Att bli 18 år för en katt är relativt ovanligt så katten har nog haft ett gott liv hos er.

Veterinärbesök snarast och var då beredd det värsta. När ni har tagit hand om katten så bra att den nått så hög ålder gäller det nu att inte låta katten må väldigt illa under sina sista dagar utan att låta den somna in. Man kan nog ta hem veterinären om man inte vill åka dit med katten.

Hultan
0

Ts du behöver inga papper för en allmänundersökning. En klinisk undersökning gör vet för grundavgiften 4-700 kr ca, beroende på vart man går. Ska blodprov tas kostar det mer, men en klinisk undersökning kommer man en bra bit på.

Hultan
0

Som #10 säger så är det mycket vanligt med njursvikt på gamla katter. Även sköldkörtelrubbningar är vanligt. Samma gäller för tandsjukdomar som FORL tex. Vet är ett måste. Lycka till.

[Anunnaki]
0

Ge katten den mat han helst vill ha men något utan spannmål och med ett minimum av kolhydrater/stärkelse/kvävefria extravämnen. Vad du än väljer är det bra att höja fettintagt genom att ge katten laktosfri vispgrädde. Han kommer inte att bli bra av sådan mat men han mår lite mindre dåligt. Jag har tittat på innehållet i RC Ageing och det verkar inte vara någon höjdare.

Romancelove
0

våran katt, hans mun luktar åckso bajs, och han har tandsten och vi tror att ägaren innan (min plastmamma, jag är 14 år som skriver det här ^^) gav honnom burkmat jätte ofta! och veterinären sa att det kan bero på det åckso, och våra katter får aldrig burkmat för dom är utekatter men denna katt som vi fick av ägaren innan, han är ingen utekatt så han får inget burkmat nu och jag tror hans andedräkt har blivit mycket bättre då :) men han har fortfarande bajslukt och tandsten kvar i munnen men lukten har minskat lite ^^

M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen

[Anunnaki]
0

# 14 Men vad ger ni katterna för mat? Struntprat att katter generellt skulle få dålig andedräkt av burkmat. Hur gammal är katten?

Det måste vara jättejobbigt att ha katt som man vill väl men vara beroende av oförstående föräldrar. Jag har också varit med om det när jag var lika gammal som du för många, många år sedan.

Romancelove
0

katten är 3 år och det är NÅGOT fel på honom…han äter inte som han ska men det är pga tandstenen tror vi…Våran ena utekatt Nemo, han kommer in, äter torrfoder, dricker lite, går ut…Laban, han som har tandsten, han äter och dricker men han brukar få lite kyckling om man typ äter kyckling till middag ^^ och vi äter kyckling typ hela tiden xD

M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen

[Anunnaki]
0

# 16 En katt kan inte leva på enbart tillagad kycling hela tiden för då får den bristsjukdomar. Vad är som gör att du anser att katten inte äter som han ska? Om man misstänker att ens djur inte mår bra måste man gå till veterinär omgående.

AnnaMaja0
0

#14 Klart man kan ge blötmat åt utekatter, jag förstår inte riktigt din tankegång där. Spelar ingen roll om katten är inne eller ute, blötmat är det bästa :-) Den innehåller allt katten behöver. Mycket bättre än torrfoder. #16 Om katten inte verkar riktigt frisk och inte äter som den ska tycker jag du ska tala om för din mamma att pissen behöver en koll hos veterinären. Din mamma vill säkert kattens bästa precis som du.

Cazzos
0

Vill klargöra det för alla här att jag tog en vild gissning på att han spyr 1 gång/vecka. Jag har faktiskt ingen koll på det, men om jag ska vara helt ärlig så gör han det inte mer än 2-3 gånger i månaden.

Majoriteten av spyorna är genomskinlig och har några hårstrån eller minimala pälsbollar. Han tvättar sig nästan dagligen efter en god måltid.

Han äter Mjau blötfoder & RC Ageing +12 vid sidan av men ska sluta med det efter vad #13 sagt och jag har läst på andra trådar att RC inte är så bra foder trots allt.

Har själv fått ut en tandsten eller två för något år sedan och hans andedräkt luktade inte så trevligt redan då.

Min syster var på en hälsokoll med katten 2009 och sa då att han hade skrumpna njurar och sämre syn, annars mådde katten bra.

Skrumpna njurar = njursvikt?

AnnaMaja0
0

#19 Gamla katter kan gå med en kronisk njurinflammation som leder till skrumpnjure som då leder till njursvikt.

Cazzos
0

Har så mycket att tänka på nu.. Jag återkommer..

Hultan
0

Ts om han undersöktes för 2 snart 3 år sedan och redan så hade njurproblem så är det ju garanterat värre med njurarna nu. Oavsett njurproblem eller ej. Katten är fortfarande mager. 16# katter äter inte sämre av enbart tandsten. Han kanske har andra problem. Han kanske har FORL. Han kanske har en annan sjukdom som inte har med munnen att göra. Gå till vet!

[Anunnaki]
0

# 19 Tandsten är inte som en sten utan en beläggning som måste skrapas bort. Skriv en logg om katten med en kolumn för datum och en för observationer. Anteckna varje gång katten spytt och hur spyan ser ut och anteckna allt som avviker från det normala med en frisk katt och väg katten en gång i veckan. Men du måste ta katten till veterinären men låt inte lura dig att köpa något dyrt foder hos veterinären. Börjar njurarna lägga av ska man minska på proteinintaget och höja fettintaget för att skona njurarna. Ger du katten Mjau blötmat kan du komplettera med lite laktosfri vispgrädde, osaltat riktigt smör, ibland ge lammfärs i stället för Mjau eller något annat som är fett och som är animaliskt. Katter kan inte tillgodogöra sig vegetabiliska fetter och oljor.

AnnaMaja0
0

#21 Precis som flera andra också skrivit så är det dags att ta med sig gammelpissen till veterinären för en koll. Han verkar ju inte må bra. Sedan får man väl därefter fundera på hur man ska göra det så bra som möjligt för honom. Önskar dig lycka till.

Cazzos
0

#23 Vi har tyvärr ingen våg som jag kan väga honom på.

Menar du att jag ska tillsätta t.ex. en matsked (laktosfri) vispgrädde i blötfodret innan jag serverar?

Lusthan
0

Har du en egen våg? Ställ dig själv på vågen och sen en gång till fast med katten och räkna ut skillnaden så får du svar. Prova att ge grädden som den är. Katter brukar kunna gilla det så. Äggula är också superbra att ge.

Cazzos
0

Jopp, jag har gett honom äggula flera gånger och i somras fick han testa på BARF i en vecka eller två, sen tröttnade han.

Han kan få diarré av mejeriprodukter även fast det är laktosfritt, men jag ska ta det försiktigt.

Som jag skrev i #25 så har jag som sagt ingen våg Tungan ute

Lusthan
0

Ah, trodde du menade en våg att väga han på och inte att du inte hade en våg överhuvudtaget. Då förstår jag. Blir han knepig utav mejeriprodukter kanske du ska hoppa det och fundera över vad som annars skulle kunna vara fett och bra.

Cazzos
0

Funderar på att komplettera hans blötfoder med kött (protein) och jag ska testa 1 tsk laktosfri vispgrädde i blötmaten. Har aldrig gjort det förut och han kanske reagerar annorlunda på vispgrädde än laktosfri mjölk. Glad
Men om han blir dålig i magen av det så hittar jag på något annat, sen när jag och mamma pratat så bär det iväg till veterinären för undersökning.

[Anunnaki]
0

Om katten har njursvikt ska man inte ge för mycket protein utan i stället höja andelen fett i maten. Lammfärs innehåller mycket fett.

Cazzos
0

#30 Jaha! Ojdå.

Jag tänkte mer på att få upp hans vikt. Men fett hjälper nog till där också.

Kan komplettera blötfodret med lammfärs då Glad
Fläskfärs, innehåller det mycket fett?

[Anunnaki]
0

# 31 Jag ger inte mina katter rått fläskkött på grund av risken för pseudorabies. Om katten vill så kan du ge honom lamfärsen som den är men om dt blir ett nejtack kan du ju blanda den med någon blötmat som han tycker om.

Någon gång ibland ger jag mina missar fläskkött i små, små bitar som jag kokat i mikrovågsugnen. Man kan nog ta fläskfärs också men då måste du röra runt det lite då och då så att det inte blir en hård klump. Det fett som rinner ut från fläsket kan du ju hälla på det andra. Men det får inte bli för ofta eftersom bl a taurinet förstörs av tillagningen.

Cazzos
0

#32 Okej, jag förstår.

Ska läsa lite mer på BARF iFokus & se vilket kött som passar bäst.
För en stund sen så fick han en strimla fläskkotlett, vilket han blev helt galen över så han råkade hugga mig i fingret Obestämd