Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2365 ggr
katterna
0

Vad är det för klet?

Min ena katt är ju lite överviktig. På senaste tiden har jag märkt att det är något som klibbar sig i hennes päls varje dag runt hennes "snäcka". Det jag tänkte på om det är kiss som fastnar där som hon inte kommer till och kan slicka sig eller kan det vara något annat? Ingen av mina andra katter har det så och hon mår för övrigt jätte bra. Varje dag leks det med da bird och laserpekare men verkar svårt att få ner henne i vikt och hon äter eukunaba torrfoder och bozita blöt mat. Hon själv verkar inte besväras av det klibbiga och gör inget för att visa att det är jobbigt eller att hon vill ha bort det. Jag själv kammar området och tar vatten på det för att reda ut det. Det är hon däremot inte så glad åt. Skriker lite gör hon då och vill därifrån. Vet inte om kammen gör lite ont och hon tycker det är hennes privata ställe där bak. Det klibbiga luktar inte illa, men undrar om det kan vara som jag misstänker att det är kiss? Hon är för övrigt korthårig. Tacksam för alla svar :)

katterna
0

Jag tittade nyss och det såg ut som hon klarade att slicka snäckan. Ska kolla bättre imorgon! Men hur mycket jag än kammar och ikväll tog jag vatten på det. Så går det inte bort ..

Labolina_73
0

är hon kastrerad? kanske att det är början till livmoderinflammation annars?

/L

katterna
0

Ja hon är kastrerad. Så det kan inte vara kiss som fastnar i hennes päls när hon går på lådan och klibbar sig i hennes päls runtom hennes snäcka? Läst om livmoderinflammation och hon mår för övrigt bara bra. Förutom att där intorkat klet i hennes päls.

UlrikaD
0

Kiss blir inte kletigt, det låter mer som om hon har flytningar. Oftast brukar det vara någonting lätt som en antibiotika-kur tar hand om. Men går de med flytningar länge så kan det bli värre istället.

[Anunnaki]
0

Det är nog läge för att gå till veterinären omgående.

katterna
0

Okej . Ska ringa dem nu tänkte jag . För nu på morgonen var där mer intorkat klet än när vi gick och la oss.

katterna
0

Har nu ringt och fått en tid 13.20 idag. Då ska hon ultraljud kollas och hon fick inte kissa på två timmar innan. Dem tyckte hon skulle sitta i buren i två timmar. Och jag tycker inte det är riktigt snällt. Så tror jag stänger toaletten där lådan är och får sen hålla koll på henne så hon inte kissar.

Lusthan
0

Oftast har katter inga problem att sitta ett tag i bur. Jag skulle nog ha henne i buren så hon inte kissar någon annanstans… Våra katter brukar klara sig bra när vi åker till Falkenberg och det tar cirka fem timmar.

katterna
1

Ska se om vi kan försöka få henne att bli trött Och busa med henne så hon kan sova mestadelen av dem två timmarna och resten får hon sitta i buren.

Lusthan
0

Ah, smart. :-) Gör så. Mina sover hela förmiddagarna i vilket fall men alla kissar har ju inte samma dygnsrytm såklart. :-)

katterna
0

Ja mina brukar också sova under dagen. Men tänkte få henne extra trött så hon verkligen är trött :). Dem trodde inte iheller att det är kiss som fastnar om det blir så intorkat och inte går att få bort. Och när jag tänker efter så när min långhåriga ibland får kiss på hennes långa päls så fastnar lite Kattsand också på det, men det är bara att borsta ur det och det försvinner. Men detta verkligen torkar in sig i pälsen och det går varken få bort med kam eller vatten. Och jag har testat med sånt spray man sprutar i pälsen som inte behövs duschas av och det hjälpte inte iheller, blev bara mer inkletat. Så vi får se vad diagnosen blir sen. Dem sa att försäkringen ska ta detta så vi får se om vi kommer upp i så hög summa, så dem behöver bli inkopplade.

katterna
1

Det var inte så intressant att leka vid den här tiden. Mycket roligare att sitta på balkongen ju och spana på fåglarna. Nä så nu hoppas jag att det snart är vilodags :)

katterna
0

Nu ligger hon på mig i soffan och myser. Så vilandet är igång :D. Så skönt att än så länge ha henne fri och inte i buren :).

katterna
0

Vi har nu kommit hem och det var anal körtlarna som var fyllda och läckte som hon inte kunde tömma själv. Så hon fick lugnande och veterinären klämde ut smörjan. Hon kräktes två gånger och får inte äta förräns ikväll. Nu sitter hon eller ligger rättare sagt på matskåls underläggen och vill ha mat. Men hon får inget förräns senare. Hon är grundligt inspekterad av min ena katt som luktar och slickar på henne :)

Lusthan
0

Lilla snuttan. Ja så kan det vara. Har en kompis vars katt fick problem med analsäckarna. Då fixade hennes syster det hemma ett par gånger och sen dess har han inte haft nå problem längre katten.

UlrikaD
0

Vilken tur att ni fick delt åtgärdat så fort. Måste ju varit jätteobehagligt för henne.

katterna
0

Ja vad jag förstod så gör det jätte ont på katten att få dem tömda, sa veterinären så därför får dem lugnande. Han gav ingen medicin. Han trodde inte det behövdes. Vi skulle hålla koll på det så det inte kommer igen för då får hon medicin också. Hon är så trött nu så men går på jakt ändå efter mat här hemma.

Jourhemmet
2

Men kände du ingen lukt från henne? Det luktar verkligen skunk när körtlarna tömmer sig. Fick min arm nersprayad med gojs från analkörtlarna när jag försökte raka min katt Obestämd

katterna
0

Nej jag har inte kännt någon lukt alls och ändå har jag varit där bak mycket på henne. Kanske har dåligt luktsinne :/

Labolina_73
0

det stinker verkligen apa…. går inte att tvätta bort lukten heller om man får det på sej… :-( fyyy

konstigt att det inte luktade illa om henne…

men bra att du fick hjälp och att det inte var värre..

//Linda

katterna
0

Ja det är jätte konstigt. Jag har inte sett själva vätskan som läckt, bara när det blivit intorkat och satt sig på pälsen runt vaginala öppningen. När det är intorkat kanske det inte luktar så mycket :/. Men hon mår bra nu iallafall :). Hon var trött hela dagen och kvällen och sov mest och åt lite grann. Hon var så söt, hon försökte ändå vara med och satte sig ibland i fönsterkarmen i vardags rummet och tittade ut och somnade nästan några gånger så fick ta ner henne i soffan till deras sovplats så la hon sig och somna :). Och medans hon var jakt på mat innan hon fick äta så gick hon från ena matplatsen till den andra och satte sig och nästan somna eller la sig på underläggen och somna . Så det var mycket vilande efter veterinär besöket. Jag blev så lättad att det inte var mer allvarligt :). Men då hon fick lugnande och skulle somna var hemskt! Vi fick va i ett rum i en kvart tills medlet verkade. Hon var så lugn och kelig innan hon fick medlet. Men när det började verka så stor skrek hon så högt, kräkte, flåsade, tungan hängde och hon försökte nästan bita i tungan. Så blev lite rädd där ett tag. Men hon somnade aldrig som hon skulle gjort. Fick för liten dos antagligen. Men hon var helt lealös och veterinären tog beslutet att behandla henne ändå fast hon inte somnat. Under tiden när medlet verkade satt jag på golvet och kelade med henne och försökte lugna henne och bara finnas där för henne så hon ändå kände sig lite trygg.Och jag hoppas hon kände att jag var där när hon var helt borta och var lealös.