Köpa katt - tänka på vad?
Sitter och filar på en artikel gälland kattköp, där jag vill ta upp detta med "billiga raskatter" mm.
Men vad finns det mer att tänka på än stamtavla, vacc, id, vet-intyg? Missar jag något?
.. hur katten har det där den bor nu.. är det en vuxen eller kattunge. och hur du trivs med katten - magkänslan ska stämma. 
vissa raskatter är hårt avlade - kolla så katten har ett bra temprament.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Att man som köpare får träffa föräraldrarna till den tilltänkta katten
#2 de är ju svårt om man inte äger hanen
Men viktigt är att man hälsar på flera ggr och inte göra ett förhastat köp. Hur verkar kattungarna vara i sin hemmiljö; skygga, trygga, reserverade mm
Ta reda på rasen och rasens sjukdomar, är föräldrarna kollade för dessa sjukdomar
# 2 Men det är inte alltid så lätt att få fräffa bägge föräldrana. Det är inte så säkert att hankatten finns hos uppföddaren. Men en kopia på dennes stamtalva kan mn begära samt stamtavlan på honkatten och stamtavlan på katten ifall den är utfärdad.
Nu kan jag ju inte alls raskattsvärlden men har svårt att tro att en seriös raskattsuppfödare inte har den kontakten med hankattsägaren att en köpare inte kan få kontakt med hankattsägaren och ev träffa katten om de önskar.
Ni som föder upp raskatter….hur fungerar just den biten om man vill träffa bägge föräldrarna?
#5 jag har god kontakt med hanägaren men jag tror inte en köpare vill korsa halva sverige för att få träffa hanen. Alla parar inte sina honor med hanar i samma komun
Sant om det är långt mellan, men om man önskar kan man få träffa hanen?
Kolla att uppfödaren faktiskt är registrerad i Sverak, kanske kontakta rasringen och fråga om uppfödaren i fråga är respektabel eller om denne tvärtom har fått en massa anmärkningar. E
Om man inte letar riktiga, registrerade uppfödare, och inte heller bryr sig om att katten kanske inte är 100 procent rasren, så är det viktiga att TRÄFFA FÖRÄLDRADJUREN. Om de har stamtavla så kolla upp dessa. Om kattungen inte har stamtavla så fråga varför. Klargör vad som egentligen ingår i priset. Hur vet du ens att du får en frisk katt? Är den vet.besiktigad? Är den ens avmaskad och tolv veckor gammal?
#7 visst kan de få de men jag betalar då iaf inte deras resa till hanen..
En sak man ska bli skeptiskt mot för att undvika falska raskatter är om köparen vill träffas på en tågstation, parkering eller liknande för att överlämna den katt man vill köpa..
# 8 Men jag har inte träffat hanen till mina raskatter och bad inte att få göra det heller. Däremot så fanns det en kopia på stamtavlan och jag fick veta vem som var ägare till hankatten. man kan inte resa hur långt som helst för att få träffa bägge föräldrarna till kattungen men gå in på en hemsida och se vem som är pappa till den kan man göra.
#9 nej nej den kostnaden får man ju ta som köpare.
Är det så att man verkligen vill ha just en raskatt och inte bli lurad så borde det vara ganska enkelt att först spana lite på internet. Googla, kolla hemsidor, googla namnen på uppfödningarna för att se om det skvallras runt på forum, bloggar och dylikt.
Ta kontakt med uppfödaren som man tycker verkar seriös, hälsa på ett par gånger kanske till och med om man får, se hur de har det. Ta reda på så mycket man kan om hanen. Som någon skrev innan se om de är registrerade. Se till att ha koll på stamtavlor och få bevis för att katten är kollad av veterinär.
Då är det nog lite värre om man köper en katt via blocket exempelvis som de gärna säljer som raskatter men är nån konstig gatukorsning som råkar vara långhårig.
Har en omplacering som gamla ägaren hävdade var en ragdoll och att det skulle finnas en stamtavla. Nu behövde jag inte betala för han då han är en omplacering via socialtjänsten och katten skulle annars ha avlivats men hade de försökt sälja katten via blocket finns det säkert nån som skulle kunna nappa på det och vips är katten såld för flera tusen som en ragdoll men skulle egentligen vara en omärkt, okastrerad, icke besiktad och en mindre rolig katt till att börja med då han var fullständigt livrädd när han kom. Han är världens bästa katt idag men hade jag betalat 3000 för han så hade jag nog blivit rätt besviken. Nu betalar jag gärna för mina katter men då vill jag också att det ska gå rätt till när jag köper en katt.
Sen kan ju vem som helst se på bilden att han inte är en ragdoll om man vet vad en ragdoll är.
#12. Extra extra! En MYCKET unik ragdoll till salu! Ragdollen är en barnvänlig, tålig och kelen ras som blir som en trasdocka i din famn. Katten är långhårig och busig. Avmaskad. Nu på reapris: endast 3000 kronor! Först till kvarn!
(Absolut inte meningen att du ska ta illa upp! Den som ska ta illa upp är eventuella blocketförsäljare som ibland skriver - närapå - lika befängda saker som ovan. Oerhört mycket skitsnack. De enda annonserna jag anmäler är dock de som säljer kattungar under 12 veckor, då de andra tyvärr inte bryter mot några regler - vilket ju är rätt absurt med..)
Fin katt för övrigt :).

Dagdrivaren har en mycket bra info text på sin hemsida som jag har efter att frågat om lov har skrivit om lite och har numera både på min hemsida och på "min2 kattklubbs hemsida.
Stolt ägare till tre La permer
Länken till Dagdrivaren:
http://www.dagdrivarn.se/
orginaltexten är länkad högst upp på hennes sida.
Vi har den även på vår sida:
http://www.lasadie.com/Ovrigt.html
Tycker det är en välskriven text =)
Naturligtvis har vi lov att ha texten på hemsidan, Dagdrivaren är väldigt tillmötesgående och låter dom frågar ha texten uppe. Naturligtvis har man en länk till Dagdrivarens sida som tack.
/Fridaybrew
Hittade denna texten som redan ligger på iFokus =)
http://katter.ifokus.se/articles/4d713e69b9cb462227054ed9-varning-for-bedragare-bakom-kattannonser
/Fridaybrew
#13 Haha, eller hur. Så hade det kunnat se ut om ägaren faktiskt hade tänkt till lite. Nu fick jag honom och struntar fullständigt i om det är det minsta spår ragdoll i han. Gjorde lite eftersökningar innan då jag tänkte att solida ragdolls är rätt så ovanligt och kanske kunde nån veta vem han var. De envisades ju med att det skulle finnas stamtavla på han men att den försvunnit.
Det är grymt viktigt om man verkligen vill ha en speciell ras att man är påläst både om rasen och uppfödaren och allt därikring. Annars står man där en dag och inser att man betalat massor av pengar till nån som lurat en…