Samtal till vår telefon..
På vår lilla förening.
JA hej, du hade ringt till vår jourtelefon?
JA, det är två katter här som har gått hela sommaren, ni får komma och hämta dem!
Hm. är du säker på, att de är hemlösa? Du matar dem väl inte?
Nej då, De får bara kokt fisk, ingen mat….
MEn snälla, mina katter får bara kokt fisk ett par gånger om året. inte undra på, att de kommer till dig!
Ja det spelar ingen roll, ni får komma och hämta dem då.
det är lite svårt det där. i och med att du har matat dem så länge, så är faktiskt ansvaret för katterna ditt, vi har inte plats att härbärgera två okastrerade vuxna katter hos oss…
JAha, då får jag väl be min bror komma och vrida nacken av dem då…
Hm, är du medveten om vad du har sagt nu och att om du sätter det i verket, så komer jag att polisanmäla det om jag får veta om det?
Du menar inte, att du tänker anmäla mig?
Jo, det menar jag. För det du talar om, är en olaglig handling. Du har matat till dig katterna, du får ansvara för dem. MEd det så betyder det inte att du får utsätta dem för djurplågeri eller avliva på olagligt sätt.
KLICK
Då kanske ni fattar, vad jag är tacksam för att vi har en så lugn person som kassör/telefonvakt. Hon är guld värd….
Jag hade slitit tarmarna ur kärringen…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Gisseness. 
Vad kommer hända nu då? Hur följer ni upp detta?
detta var för ett par månader sen. Vi kan ju inte göra något. Vi vet ju inte var katterna fanns ens, kärringen slängde på luren ju. OCh bara för att man vet varifrån samtalet kom, så är ju inet det något att gå på. OCh vi kan ju inte anmäla någon för ett telefonsamtal. OCh jag tror nog att liknande hot får väl alla föreningar i tid och otid…
LA det på min FB och i min blogg påSTNB i dag i alla fall.
Oj! Menar verkligen inget illa nu. Menar bara väl.
Ni kanske ska se över rutinerna för hur ni tar emot samtal? Kanske är smart att ta uppgifter om adress, namn osv. innan man börjar prata ansvar? På det sättet kanske man kan få tag på sånna här personer och anmäla samt omhänderta katten.
Men jag är inte så insatt i katthemsvärlden så ursäkta om jag uttryckte mig konstigt.
såhär kanske?
JA hej, du hade ringt till vår jourtelefon?
JA, det är två katter här som har gått hela sommaren, ni får komma och hämta dem!
Vad sa du att du hette?
Xxxx…
Okej. Och du bodde i…?
Stad…
Okej. Och katterna finns vart?
Här
Okej. Xxxx nu är det såhär att eftersom du matar katterna så….
det spelar ju ingen roll. Vi hade ju både namn och telefonnummer, då kärringen ringde och talade in på vår telefon. Vi svarar aldrig direkt. Poängen jag ville få fram, är att folk matar till sig katter, som de inte ens vet om de är ägda, med allehanda läckerheter. Sen när det börjar bli besvärligt, ja då ska vi komma och ta hand om dem, och då hotas både vi och troligen alla andra som tar hand om hemlösingar också med allehanda hemskheter.Trots att det står tydligt i all info som vi ger ut, att vi inte har platser. Vi har ETT läs ETT stödhem, förutom vår goa kassörs kök, där vi bara kan ta in kattungar/kattunge.
Vi brukar fråga så även i detta fall, om personen i fråga kan tänka sig att vara stödhem för katterna, då kan vi givetvis hjälpa till med både kastrering och vetvård och kostnader. men nä, det är ju aldrig aktuellt.
Lagenligt så var ju dessa katter numera ägda av personen i fråga. OCh vikan ju knappast ringa till polisen och tala om att fru/fröken XX tänker ringa sin bror så han får vrida nacken av katter. Det kommer vi ingenstans med, dessvärre
Ahaa.. Då är det bara att anmäla då?
Ursch o fy..
och inspelade samtal är ine vare sig lagliga eller hållbara som bevis.
#6 vad ska vi anmäla? Ett presumtivt brott?
Det är totalt oanvänbart. jag får inte använda det som bevismaterial om jag inte talat om för personen i fråga att jag spelar in. OCh vad ska jag anmäla? det frågar jag mig igen. ingen har begått något brott.
Nä, det är det inte. Om man hårddrar det och jag råkar nämna det för fel personer och kanske till och med spelat upp det för myndighetspersoner, så kan jag åka dit för det. Grov integritetskränkning. Det vore skillnad, om jag spelat in ett direkt hot, eller en direkt planering av ett brott.
Det är fullt lagligt att spela in ett samtal där man själv deltar, man behöver inte heller säga till den andra personen att man spelar in samtalet. Sen kan det ju bliolagligt beroende på vad man sen gör med samtalet. Det går däremot utmärkt att använda samtalet som bevismaterial, vi har fri bevisföring i Sverige.
ok tack. Men som sagt, i detta fall fullständigt värdelöst. Om någon säger, att hon/han får ringa till sin bror för att den ska vrida nacken av två katter, så är det något som är fullständigt oanvändbart ändå. Det troliga är ju, att katterna är borta när polis skulle komma på plats. OCh personen kan säga, att det var osanning det hon sa.