Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1622 ggr
[Anunnaki]
2

Bedrövlig inställning till katter

Idag var förslaget till ny djurskyddslag uppe för tyckande i radioprogrammet "God morgon världen" , närmare den delen som kallas panelen. Frägan var om det var en bra idé att id-märka och registrera katter. Alla tre som fick tycka ansåg att det var en dum idé. En av tyckarna sade att hon ansåg att katterna skulle få ha kvar sin frihet. Någon tyckte att det skulle bli för mycket arbete för polisen och förstås kom åsikten att det inte blir någon skillnad.

Kanske skulle dessa tre personer som var med behöva lite mail.

Jag blir så ledsen över den cynism, okunnighet och brist på empati som framkom. dessutom hade de givietvis inte en aning om vad som det egentligen står i förslaget.

Man kan se namnet på dem som deltog här. Det var tre olika frågor som togs upp och den om katterna kom nog sist.

Nahn
1

Usch. Låter verkligen som okunnigt folk. Men dessvärre är det väl så de flesta tänker. Kattens status är ju väldigt låg… Känner till flera jägare som skjuter alla katter de ser på sina marker och som inte har halsband. Hade de gjort samma sak med en hund utan halsband? ALDRIG! Det blir ju inte bättre av att de sitter i media och säger en massa idiotiska saker… Hoppas att fler än du reagerade och blev lika arga över deras ignorans…

[Norrbysa]
1

Mm.. håller med…. men det är en sak av dessa argument som jag oxå håller med och det är hur den där lagen om id-märkning och kastrering skall fungera i praktiken. Vem ska se till att folk efterföljer den? Polisen kommer inte ha tid med detta.

Tycker ändå att det är bra med en sådan lag för att visa på vad som gäller och på så sätt trycka ut information för att ändra "kulturen" kring katthållning i Sverige.

Men det vore ju bra om den kunde följas upp oxå.

[sakring]
0

Det går bra att följa det när det gäller hundar så varför inte katter?

[Anunnaki]
1

# 2 Det finns många lagar som ingen följer upp mer än som stickprov men det är i alla fall bra att de finns. Man måste ha körkort för att få köra bil, man får inte köra onykter, barnaga är förbjuden, man måste ha en kattlåda per två katter osv

[marthiiina]
0

#2 vad är det som får det att fungera i praktiken med hundar? i majoritet iaf då?

[Emma--]
0

På vilket sätt förlorar dom sin frihet undrar jag? Jag har sett massor som funderar hur dom nu ska kunna få tag i en äkta bondkatt om alla som ska gå fritt kastreras. Det blir självklart svårt att följa upp detta. Men då finns åtminstone lagen och det finns hopp om ändring. Det känns bara som att ingen inser hur dom hemlösa har det och hur många det finns. Och att den fertila hanen inte enbart kommer att para sig med katter som har hem att gå till. Såg en annan kvinna som minsann tog sitt ansvar över de kattungar hon fick. De som ville ha en katt fick en och de andra kattungarna avlivades :( Och en annan som tyckte att det funkar inte att köpa en katt för ett par tusen och sen inse att den är dålig på att jaga… Blir så ledsen över statusen katter har.

Hawknestgrove
0

Krav på idmärkning vekar vara en lika tandlös tiger som det krav på idmärkning som är på hundar. Inget straff döms ju ut på att du inte har enn idmärkt hund. OCh det där med två katter på en låda, det är en sanning med modifikation.

5 § Om flera katter förvaras i ett utrymme utan möjlighet att gå ut, ska det finnas minst en kattlåda per två katter eller en så stor låda att den till ytan motsvarar en kattlåda per två katter. Kattlådan ska hållas tillfredställande ren.

Allmänna råd till 3 kap. 5 §
Kattlådan bör städas minst en gång per dag.
Kattlådornas yta bör minst vara 0,12 m2 per två katter.

Jag har ju EN bautalåda. Den där som ser ut som en liten jolle. OCh den är godkänd för 4 katter av LSt när de var här.Plus att de använder rastgården oc kså.

http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

EddaM
3

Ja här på sidan blev jag lite upprörd över en med för en stund sedan i tråden Hemlös?! kommentaren nr #7 tyckte jag verkligen inte om.

Varför är så stor mängd människor så himla hjärtlösa? Vad skulle de själva tycka om att frysa och gå o vara hungrig och kanske ha diverse ohyra? Usch jag lider med de små som råkar illa ut hela tiden och jag önskar att man kunde hjälpa dem alla. Och få folk att inse att katter LEVER och behöver kärlek och omvårdnad.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Viccan92
0

Jag och farmor pratade lite om det idag. Hon tycker att Id märkning inte är någon direkt bra idé eftersom kommer det hem en katt till henne så kan inte hon veta om den har Id märkning eller inte. Hon tycker istället det är bättre med märkning i örat. Nu har jag inte läst igenom allt ni har skrivit bara så ni vet.

Min pappa är en sån som anser att katter har väldigt låg status. Sen är det jag och min farmor som anser mycker mer om katter. Mamma med delvis. Hon bryr sig inte jättemycket men hon tar ändå sitt ansvar om man ska säga så. Som tur är så är det jag som har ansvar här hemma för katterna. Delvis. Veterinär och sånt får dem fixa själva om inte något katt blir akut sjuk för då ringer jag. Dock kan jag ju inte betala själv för katter som inte är mina. Jag har två katter och det är vad jag själv klarar av att ta hand om därför har jag inga fler.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sessan1
0

Hoppas att det blir lag på detta, som det har skrivits om. Blir oxå så ledsen när man hör och läser om hur vissa betér sig mot katter :( Tycker oxå  det verkar som att katter har så väldig låg staus :( :(  USCH vad ledsen man blir! Katter är lika mycket värda som andra djur.

Hawknestgrove
0

Märkning i örat är bra. Nackdelen är ju, att man inte ser vad det står efter ett tag. Då är den norska modellen bättre. BÅde en enkel märkning med ID i örat, plus ett chip. Chipet kan man normalt sätt känna ganska bra i nacken. Jag har tre chipade katter och en tatuerad. Fast det har gått 8 år, så känner jag chipet på den äldsta. Men tatuerinbngen, som är tre år börjar bli otydlig. OOCh då gnuggade ändå veten in den med en tandborste och klett fick sitta kvar tills det föll av sig självt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....