Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 698 ggr
Vargkvinnan
0

Det här med maten...

Har länge kikat på det där med vilken mat man ska ge katterna och spannmål och allt men jag känner inte att jag blir smartare ju mer jag läser bara mer förvirrad…

Det bästa är ju såklart blötmat, barfade mina katter förut men eftersom jag inte alltid är hemma så blir det svårt att ge dom mat regelbundet vilket gör det bättre med torrfoder.

Har kört på Mjau ett tag nu för att jag inte kunde hitta något jag verkligen gillade och Mjau är iaf närproducerat så det e ju bra.

Men när jag va hos vaccinerade senast så pratade jag med veterinären och hon rekomenderade Royal Canin men jag ser att dom har ju också massa spannmål och dessutom sojaolja i vilket dom inte ska äta om jag fattat det rätt? Hur kan man som veterinär rekomendera ett foder med spannmål i?

Iams vägrar jag då dom är kända för att ha grymma djurtester.

Hur gör ni andra?

Läste någonstanns att katter vill småäta flera gånger om dagen och det blir också svårt med blötfoder eftersom det inte får stå framme så länge?

Vore verkligen tacksam att få höra hur andra har löst det. Det funkar ju visserligen med Mjau men min ena tjej har blivit väldigt tjock av det.

/Förvirrad.

MonicaLagerquist
0

Tänk att det där ryktet om Iams aldrig dör ut.

Det var inte Iams som gjorde djurförsök utan ett annat företag som hade samma lab som Iams.

Jag skulle ge blötmat.Ge på morgonen när du vaknar när du kommer hem och innan du går och lägger dig.

Stolt ägare till tre La permer

[Anunnaki]
1

Jag vet inte vad du menar med att du inte alltid är hemma antar jag att du är borta under din arbetstid, dvs 10-11 timmar per dag.

Mina katter får mat två gånger per dag, med 10-11 timmar mellan målen. De får enbart barf och verkar må bra av det.Ytterst lite tiggande av mat men min katta som är över 17 år får mat när hon vill. Det verkar som när de får mat med högt näringsinnehåll blir de inte hungriga så fort. När de får köttfärs mina elva missekatter dela på 700 g och i bland blir det lite över. Kycklinghjärtan , 500 g, brukar räcka till nio av katterna. Två av dem vill inte ha kyckling.

Som reservmat har jag alltid 5-10 brickpack av Mjau hemma. Bra att ha om jag skulle råka bli sjuk och någon annan ska ge katterna mat.

Men som flera håller med mig om

- Inte torrmat

- Ingen spannmål

- Helst enbart animaliska råvaror

- Gärna barf, i alla fall några gånger i veckan.

Jag skulle tro att många av kattfodertillverkarna har gjort och gör djurförsök på sina produkter om inte annat så för att se hur billigt det går att få ner produktionskostnaderna. Att de skulle göra försök för att få fram en riktigt bra produkt för katterna tror jag inte på ett ögonblick.

Sophey
1

Jag skulle ge mina katter blotmat eller ett bra foder som Orijen eller Applaws.

Medarbetare på matlust

IceJossan
0

IAMS har konserveringsmedel i sitt djurfoder, ett skadligt sådant som tillåts i 150!!! gånger så hög halt i djurfoder som i människormat. Därför ratar jag IAMS m.fl.

Eukanuba är bra mat, likaså Porta 21 Sensible, Applaws, Orijen, Arion, Carnia Lynx och inte minst ZiwiPeak. Men där har vi ju transportsträckor som heter duga :( På så sätt kan det vara bättre att servera Mjaus torrfoder, om man i den största mån man kan serverar blötmat.

[Anunnaki]
1

Glöm inte Foderbilen! Jag beställde kattströ en torsdag och följande måndag, dvs tre dagar senare kom lantbrevbäraren med påsarna. Jag hade skrivit, att om jag inte var hemma skulle de ställas under tak vid ytterdörren och där stod de.

Som en del av er vet så bor jag 5 km från närmaste centralort om man nu kan kalla den för centralort. Ner till byn brukar vi säga.

[FruStein]
3

Veterinärer blir sponsrade av vissa företag, t.ex. Royal Canin och Hills. De tjänar ganska bra pengar på att sälja dessa foder. Skulle de rekommendera t.ex. barf så skulle de ju inte tjäna några "extra" pengar alls.

Vargkvinnan
0

#1 Jag vet inte om jag skulle kalla det rykten, läs mer på http://iamscruelty.com/ .

Till alla: Tack så mycket! Känns som om jag ska försöka köra barf så mycket jag kan och kombinera med nått bra torrfoder om jag skulle vara borta lite längre någon dag.

ZiwiPeak verkar ju skit bra men det va 15% lever i den, är inte det lite mycket? Minns från min barf period att det bara skulle vara några enstaka procent lever i maten?