Gå upp i vikt naturligt
Finns det något man kan ge katten som "extra fett"?
Min lilla katthane på drygt 4 mån är lite väl tanig, han har alltid varit det, sen han kommit hit. Han är avmaskad och har fri tillgång till mjau/bozita. Får ibland en skål eukanuba kitten torrfoder.
Han får ägg-gula ibland, men tyvär är han väldigt kräsen när det gäller kött. Håller fortfarande på att söka kött som han vill äta.
Men min fråga är som sagt om det finns något jag kan ge för att han ska få lite extra fett. Kanske laktosfri grädde kan vara ett alternativ?

Jag tror att det vore en bra idé att ge mer av "veterinärfoder". Det brukar innehålla mer protein. Han kan också vara en lite tanig katt. Är det en raskatt eller huskatt? Kan du väga honom?
#1 och 2:
Jag har inte gett honom av veterinärfoder, förstår inte vart ni fått det ifrån :)
Jag ger dem eukanuba eftersom jag tycker det är "bäst på marknaden" då min andra katt har fiskallergi.
Det jag tänkte var om jag tex kan ge honom grädde, någon olja eller liknande.. Bara för att han ska få upp hullet lite :)
Hullet kommer med tiden. Tänk på alla spensliga tonåringar.
Det är väl en aktiv liten kattunge du har våran är med som en planka o jag tror inte han kommer bli nån pluffsig katt heller som vuxenkatt. Ett tips annars är att ge rå kyckling gärna skinn på detta är väldig fett, jag ger kycklingvinge till våran katt o vad han tycker det är gott så är det nyttigt för tänderna dessutom ;) Vetrinärfoder hmm ne det anser jag inte det bästa iaf.
Sen tåls det säga att katter är olika en del är lättare att bulla på sig o mer rigäla katter medans vissa är mer slimade 

En av katterna hos mina päron var väldigt tanig som liten ända upp i tonåren. Först som vuxen blev han fin i kroppen. Hans bror var mer "normal" i kroppen hela uppväxten.
Du verkar ju ha bra koll på foder själv så fortsätt som du gör, och testa om kycklingvinge och -skinn duger åt den unge herrn. Laktosfri grädde kan du ge, och nötfärs om han gillar det.

#Aha, förlåt. Vad är det jag tänker på då som brukar innehålla mer protein?

# Jag trodde att det tvärtom; att många billiga foder innehåller mycket spannmål.. Det här går ju lite ot nu, men kan du rekommendera nån sida där det finns bra info om det här? :)
Fick hem en kattunge som var ganska mager för ett litet tag sedan. För att hjälpa honom komma upp i normal vikt ger jag honom, precis som du, fri tillgång på Bozita blötfoder och Eukanuba kitten torrfoder. Som extra utöver det får han varje dag en rå äggula utrörd i laktosfri vispgrädde vilket han tycker är smaskens :-) Några gånger i veckan får han också rå äggula blandat med köttfärs vilket han också gillar. Det har då fungerat för oss :-) Tänkte testa med råa kycklingvingar också, men har inte fått gjort det än.
Fick hem en kattunge som var ganska mager för ett litet tag sedan. För att hjälpa honom komma upp i normal vikt ger jag honom, precis som du, fri tillgång på Bozita blötfoder och Eukanuba kitten torrfoder. Som extra utöver det får han varje dag en rå äggula utrörd i laktosfri vispgrädde vilket han tycker är smaskens :-) Några gånger i veckan får han också rå äggula blandat med köttfärs vilket han också gillar. Det har då fungerat för oss :-) Tänkte testa med råa kycklingvingar också, men har inte fått gjort det än.
Har du funderat på att BARFa honom? 
#12- Nej inte på heltid, anser inte att jag har kunskapen till att göra det. Tyvär!
Och sen som jag skrev där uppe, jag ger honom hemskt gärna kött någon dag i veckan MEN han är så himla kräsen. Jag vet inte varför, vår andra katt äter allt hon blir erbjuden men han ratar det mesta :(
Du har fått bra råd, och så finns det en del katter som helt enkelt är "spinkigare" än andra. Om han får bra foder - som jag tycker det verkar att han får - och fri tillgång så ser jag inga problem . Skulle lägga till kycklingvingar som du själv skrev. Torrfoder är knivigt, jag skulle också gärna själv BARFA men har inte tid och kunskap så jag väljer ett proteinrikttorrfoder och det finns flera märken att välja på med för och nakcdelar. Ett tag testade jag med Porta 21 men jag har en katt som är lite känslig (mot fisk coh tydligen mot Porta 21 Sensible också…) sä nu har jag bytt till Acana som funkar bra.
Din kille är han bara smal eller är det så att ryggraden sticker upp som en kam? Är det det senare är an absolut för mager, men är han platt över ryggen och har muskler skulle jag inte vara orolig alls.