Veterinär får hård kritik..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Hård kritik - med all rätt!!! Fy fasen så hemskt… 
Jag vet vilken veterinär det är och jag har då fortfarande allt förtroende för honom!
Jag tror inte riktigt att han bara avlivade katten "sådär". Det måste ha blivit någon miss i kommunikationen från ägarens sida. Dock är ju detta såklart inte alls acceptabelt, och man skall kunna lita på att sin ens veterinär gör sitt jobb ordentligt.
Men just denna händelse skedde för åtminstone något år sedan.
Jag har läst om detta tidigare, och då stod det att han hade frågat ägaren som svarat jakande ang avlivning.
Men men- vad vet jag? :)
Jag går också fortfarande till denna veterinär för mindre saker. Större ingrepp vill jag ska ske i en bättre miljö och med bättre utrustning än den veterinären har. Och nu har han ju ändrat så att det aldrig ska kunna hända något liknande igen.
Miss i kommunikationen? Minst sagt och en helt oförlåtlig sådan. Det här är den typen av misstag en veterinär inte får begå och det är oerhört skönt att VA och SJV markerar det.
Blev helt gråtfärdig :,(. Helt oacceptabelt misstag!!
Ja ett skriftligt formulär hade faktiskt varit helt på sin plats, där man dessutom legitimerar sig.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Stackars katt och stackars ägare :( de har all rätt i världen att anmäla honom tycker jag. Det är konstigt att han inte hade papper för avlivning redan från början, då hade den katten levt just nu :(
Fy f*n vad hemskt! Vilken chock hon måste ha fått!
Fullt förtroende?!!!!
Detta måste vara det allvarligaste fel man kan begå som veterinär! Som läkare hade man inte bara blivit av med sin legitimation, man hade åtalats och antagligen fått fängelse….
#9 Han är en duktig veterinär. Kanske svårt att tappa förtroendet när inte ens fallet är glasklart vad som hänt och varför. Tyvärr var det brister eftersom han inte hade något formulär som ägaren fick skriva under först. Något som nu ordnats.
Jag är ledsen, men ni gör mig upprörd. Att man kan ta så lättsinnigt på denna "brist i rutinerna" och på ett kattforum är för mig en gåta.
Att överhuvudtaget utföra ett sådant oåterkalleligt ingrepp på en 10-månaders kattunge utan att förhöra sig både en och två gånger om det är rätt katt, vad ägaren vill och varför är oansvarigt. Det är visserligen bra att han har ändrat i sina rutiner, men det hjälper knappast de stackars människor som fick sin familjemedlem dödad av veterinären.
#2 Miss i kommunikationen från ägarens sida?
Jag bryr mig inte det minsta om hur illa ägaren hört vad veterinären sagt, det måste väl ändå vara djursjukhusets/veterinärens ansvar att se till så att deras patienter inte avlivas av misstag?
Jag vill gärna tro att vi på katter.ifokus strävar efter att öka statusen för hur katter behandlas. Att låta veterinärer använda sig av så bristfälliga rutiner motarbetar vårt arbete.
Som Jordbruksverket skriver i sin kritik "Vid behandling av djur, särskilt vid avlivning, är det av yttersta vikt att förvissa sig om identiteten på det djur som behandlingen avser. I detta fall har veterinären avlivat en ung katt utan att försäkra sig om kattens identitet med förödande konsekvenser för både djuret och djurägaren".
Han förtjänar all kritik han kan få, och hade jag bott i Luleå, hade jag även bojkottat honom.
MVH / Anneli Ferm, jurist och djurist
#11 inte lättsinnigt. Det är tråkigt vad som hänt, speciellt för katten. Och veterinären har varit till stor hjälp för dom hemlösa katterna i Norrbotten och det har jag personligen svårt att se bort från. Och sen har man hört så mycket annat kring detta så det känns inte glasklart vad som hänt. Katten finns inte längre och det är hemskt. Bristerna är tydliga eftersom det där innebär att egentligen vem som helst kan åka och avliva andras katter t.ex. Sen går jag ändå personligen till djursjukhuset för större ingrepp. Men inte för att jag tror att det är en dålig veterinär. Att råka avliva en katt är självklart ett misstag som inte ska få hända. Och det är bra att han får kritik eftersom det var stora brister i hur han hanterar det med avlivning. Det finns veterinärer jag undviker. Men det är svårt att undvika alla som gör misstag. Jag har varit ett flertal gånger till den här veterinären före den här händelsen och enda kritiken jag hade var att han svarade i telefon (handsfree) efter att ha tagit emot oss när vi skulle kastrera våran hankanin. Vilket jag också meddelade till denna kattägare som det skrivs om för hon ville veta om fler eventuella brister. Sen vet jag inte om hon använde sig av den informationen. Men jag ser det inte som ett problem att folk fortsätter gå till den veterinären.

#12,, tråkigt, speciellt för katten? där håller jag absolut inte med,, katten lider inte men det gör dess ägare,, så jag skulle säga mest tråkigt för dom-
sedan hela händelsen må vara luddig, det kam jag inte uttala mej om,, men asså.. seriöst,, avliva en fullt frisk katt..
han borde iaf frågat vad katten var för sjuk eller nånting… då hade han ju fått veta att katten inte var sjuk..
nåja,, inget att göra nu, men det är fruktansvärt tycke jag.. och jag skulle inte heller gå dit,,
//Linda
#13 nej katten lider inte men fick ett för kort liv. Det jag menade.
När jag varit tvungen att avliva ett djur har jag fått fylla i papper där jag godkänner avlivningen m.m. Förstår inte hur denna miss uppstod, och undrar även hur veterinären tänkte? Tycker att personalen alltid brukar vara tydliga och förklara exakt vad som händer när sprutan ges m.m. Väldigt underligt att det kunde hända….
ja, ett krav på, att man måste godkänna en avlivning skriftligt och att man legitimerar sig och således tar det fulla ansvaret för handlingen. Då hade en sån här sak inte existerat ens.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Som sagt, detta är ju såklart oacceptabelt av honom att göra.
Han förtjänar en tillsägelse- men han är ingen dålig människa för det. Han gjorde ett hemskt, hemskt misstag som jag säkert tror att han mår väldigt dåligt över. Och mina tankar är hos denna katt med ägare.
Veterinären i fråga är ju fortfarande människa. Människor gör misstag.
Dock får VETERINÄRER inte göra sånna här misstag. Men han är ingen dålig människa för det.
Jag förstår att han får kritik, jag förstår att han får tillsägelser och jag förstår all uppståndelse.
Men jag försvarar honom ändå på detta forum och får "skit" för det.
…Och jag går fortfarande till denna trevliga, kunniga och lätt-tillgängliga veterinär.
"Veterinären hade två katter inbokade med 10 minuters mellanrum. Katt 1 skulle avlivas och katt 2 kastreras. Katt 2 "tar" katt 1's tid eftersom ägaren till katt 1 inte dyker upp. Veterinären säger att han frågade om katten skulle avlivas och att matten svarade ja. Matte säger att han inte frågade. Polisens problem är att ord står mot ord"
Citerar från en annan sida.