Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4212 ggr
lilykarin
4

Försvunna morrhår!

Vår kattunge på ungefär 14 veckor har fått morrhåren avbrutna på ena sidan! Vi trodde att han hade gått emot ett levande ljus (men vi har bara eldat ett enda ljus och inte lämnat det obevakat vad vi vet), men nu har vi inte haft ljuset tänt och de fortsätter att försvinna, för några dagar sedan var kanske hälften av, men nu har han bara två-tre långa morrhår kvar. De ser heller inte svedda ut, utan avbrutna tvärt.

Vi har en katt till, undrar om hon kanske biter av dem? Men varför bara på ena sidan isåfall? Morrhåren är av för långt in för att han skulle kunna ha gjort det själv.
Finns det nåt annat sätt de kan ha försvunnit på, som vi inte tänker på? Jag blir så orolig och tycker så synd om honom!

Tacksam för svar!

OberonsMatte
1

Det troligaste är att det är den andra katten som har bitit av dem. Det händer ofta vid lite för övernitisk tvättning och är troligen också ett slags dominansbeteende.

Sajtvärd Katter iFokus

lilykarin
0

Tack för ditt svar! Mycket möjligt att det är så. Finns det någonting jag kan göra för att få henne att sluta med det? Det är hans mamma han bor med, hon är en hittekatt som var gravid då vi tog in henne, så det verkar rimligt då hon börjat stöta bort honom mer och mer, han är den sista i kullen som bor kvar. Nu ska han flytta till sitt nya hem om ett par veckor så det är kanske inte jätteakut, men det måste ju vara väldigt jobbigt för honom med morrhår på endast ena sidan, och man vill ju gärna att han ska få behålla de sista långa stråna!

OberonsMatte
0

När jag har fått hem kattungar har de ofta haft helt snaggade morrhår (avbitna av mamman eller syskon). Mina egna katter kan också bita av varandras morrhår (särskilt på den kompis som är kattunge), men oftast slutar de med beteendet när kattungen blivit "stor".

Jag har även läst att kattmamman kan bita av morrhåren om ungen är för vild, för att den ska ta det lite lugnare. Kanske ligger det något i den teorin också. Jag tror iallafall inte att det "gör" så mycket om katten saknar morrhår, de växer ju snart ut igen.

Sajtvärd Katter iFokus