Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 6031 ggr
Lusthan
0

Katt på väg att bli uttorkad

Har en rädd jourhemskatt här som inte äter eller dricker trots att han blivit instängd och fått vara ifred. Vad jag förstått så har han ätit och druckit dåligt ett tag innan också. Antagligen av rädsla. Han är semilånghårig och blir lätt tovig så jag borstade han nyss och passade på att kolla om han verkade uttorkad genom att lyfta nackskinnet lite lätt, det stannar kvar och därmed är han rätt torr… Inte alls bra. Jag provade nyss att spruta in vatten i munnen med en medicinspruta och det går väl men han tycker inte om det. Vill ju inte skrämma han mer än nödvändigt. Har kontaktat kontaktpersonen jag har och hoppas hon hör av sig snart men passar på att fråga här också. Ska ta och ringa igen sen. Jag förstår ju att det är rätt bråttom med att få i han vätska.

JohannaEkroth
0

Oavsett om han gillar det eller inte, fortsätt, men ge han vätskeersättning, alt, blanda i en mosad tesked blötmat och sila det så den får lite näring i vattnet.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Lusthan
0

Smart, ska bli. Gör direkt.

Maxima06
0

Det låter inte bra att huden stannar kvar..tycker att du ska in och få honom uppvätskad om du inte fått i honom ngt till imorgon.

Druvsocker eller vätskeersättning för katt ger snabbt lite energi.

katterna
0

Du kan köpa vätskeersättning på Apoteket till katten.

Lusthan
0

Jag har fått i han vätska blandat med lite blötmat. Väntar fortfarande på att kontaktpersonen ska höra av dig för det är inte jag som tar han till veterinären… Jag har fått i han ganska stora mängder och ska bara vänta lite så får han lite till snart. Annars håller jag med. Han behöver nog vätskas upp. Vad gör vätskeersättningen som inte vätska blandat med blötmat ger? Bara undrar om det är absolut jätenödvändigt eller om jag kan köra på så här till de hör av sig.

Josefa
0

Blanda i lite lite salt och honung eller druvsocker i vattnet. Prova även att ge spad som du kokat fisk eller kött i. Ge bara några ml åt gången, men ofta. Var 10-15 minut.

Lusthan
0

Också bra tips, ska bli. Han är för övrigt inte såvitt jag kan se allmänpåverkad men antar att det beror mer på överlevnadsinstinkt än något annat. Han sitter i trappen och putsar sig själv nu.. Fick massa snusk i pälsen innan. (Snusk är lika med blötmat blandat i vatten.) Han verkar nog till och med piggare än innan då han bara suttit stilla och verkat rädd. Putsat sig verkade han inte ha gjort på ett tag innan överhuvudtaget..

Lusthan
0

Har känt på skinnet och det är bättre nu, han har dessutom varit på lådan och kissat. Verkar som att han dessutom fått lite ny energi för nu undersöker han övervåningen tätt följd utav kattungen och de andra. Sprutar i han lite mer innan vi lägger oss och provar att ge han mat. Funderar till och med på att köpa lite fiskpinnar att locka han med trots att han är tjock och att det är skitmat för en katt men han älskar set tydligen…

[Anunnaki]
0

Vätskeersättning med lite salt och druvsocker tas upp lättare och snabbare. För att vätska upp katten måste du få i den åtminstone 100 ml inom några få timmar och det kan vara mycket svårt.

Lusthan
0

Jag tryckte i han rätt rejält igår och ska sätta igång nu igen. Han verkar dock piggare och mer framåt nu så det kan ju hända att han har druckit själv. Sysselsättningen just nu är att öppna alla skåpsluckor jag har. Inte för att krypa in och gömma sig utan bara titta in och se vad där finns… Blev lite förvånad när jag gick upp och såg att sopskåpet var öppet, har aldrig hänt förr… Han gick dessutom precis på lådan. Det måste väl vara rätt bra i alla fall. Ska känna mer på han och känns han som igår så är ju vätskeersättning det jag fixar.