Erfarenheter av foderallergi?
Jag har läst de inlägg som tidigare skrivits kring ämnet foderallergi, men hittade inte riktigt svar på mina funderingar…
Jag har två innekatter, Ragdolls på 1,5 år. De har sen ett par månader haft problem med kliande mot öron och kropp. Båda behandlades för konstaterad öronskabb hos veterinär för två månader sen, och deras öron är nu rena och fina. Kliandet har dock inte upphört. De har varit torra i pälsen av och till, haft lite Mjäll och nu har de några små utslag (dock ej röda) på huden vad jag kan känna och se (de får tillskott av oljor för torrheten sen en tid tillbaka).
Jag har sökt veterinärvård för symptomen då jag misstänker foderallergi, men den veterinären jag besökte ansåg att diagnosen inte var trolig eftersom foderallergi är ovanligt samt att båda katterna har samma symptom.
Finns det någon annan trolig orsak än foderallergi? Jag funderar på att byta torrfoder (de äter mestadels torrfoder, men även Maju blötmat ibland) för att testa om symptomen avtar (från Orijen till exempelvis Carnia Lynx) men undrar om de innehållsmässigt är så lika att det inte gör någon skillnad? Vad jag har förstått så reagerar katten oftast på spannmålen eller fisken i fodret. Dessutom har jag hört att Carnia Lynx har en väldigt hög magnesiumhalt, vilket känns oroande…
Någon som har efrarenhet av foderallergi? Tacksam för all hjälp!
Jag hade en katt som fick små pälslösa fläckar som vetrinären trodde var foderallergi men som visade sig vara en stressrelaterad immunförsvarssjukdom, så han gick på cortisontabletter under två års tid, tills vi kom underfund med orsaken. Han blev bättre då vi flyttade till hus och han hade fritillgång till att komma och gå som han ville.
Jag har en kisse med foderallergi. Hon tål inget med fisk. Så uteslut alla fodersorter som har fisk i sig. JW har sorter som är fiskfria. OCh Mjau blötmat, de sorter som inte är fiskbaserade är ok. Här får du en pdffil att kolla.Vi hade till kissen Olivers lamm och anka förut, men när de bytte till Indoor cat, så vägrade mina katter äta det. MEn det är inte så svårt att undvika foder med fisk. Så väck med fisken så ser du nog en förbättring
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har har vi oxå en katt med fiskallergi och även fiskolja är han känslig för, han får som stora sår blommar upp snabbt. Jag ger som 2 säger mjaus blötmat (fiskfria finns ganska många sorter) och bonzita som vi köper i nån zoobutik. Som tuggmotstånd ger jag kycklingklubba eller vinge om dagen det mummsar han gärna på :) eller så får han annat råkött o mindre ben. Så mitt tips är oxå som 2 teste ta bort fisk lusläs undvik gärna oxå spannmål och socker :)
Tack för tipsen! 
Jag har ikväll haft telefonkontakt med en veterinär som påminde om att det kunde vara mjällkvalster eller demodex gatoi. Det förstnämnda är ju lätt att behandla, så det blir ett besök till hos veterinär för en ny utredning innan något foderbyte sker. Trivs så bra med Orijen då mina katter har känsliga magar och detta är det första fodret som fungerar klockrent.
Annars får jag helt enkelt testa mig fram för att se vad det är de inte tål. Troligt är väl fisk, som ni säger, då Orijen är spanmålsfritt, men tyvärr innehåller fisk…
4 bra att du ska kolla upp det hos vetrinär :) får du tumme upp för :D Hoppas det går bra, och att ni kommer fram till ett svar.
Jag har en katt som jag misstänker inte tål fisk över huvudtaget. Hon reagerar inte direkt när hon får sådan mat utan det tar ett litet tag men hon slickar bort pälsen på magen och benen när hon fått i sig något som innehåller fiskolja eller fisk eller vad som helst som är fisk. Så därför äts det enbart mat utan fisk här hemma just nu. Har inte hittat något torrfoder som är utan fisk så nå sånt kommer inte in här. Det blir mycket blötmat och mycket rått kött här.
Jag har en katt som ar allergisk mot fisk (och formodligen spannmal) da han tydligen borjat reagera mot foder utan fisk men med spannmal och han hade inga stora sar eller liknande utan han kraktes var kass i magen och hade smarre klada men reaktionerna ar lite olika fran katt till katt.
Borja med att ta bort fisk och spannmal da katter latt blir allergiska mot det och om du vill gora en utredning sjalv ar barf och mjau blotmat perfekt da man kan valja vad man vill ge katten.
Jag har ingen katt som ar mjall/kvalsterallergiker men jag har en iller som ar kanslig for kvalster och han kliar sig som om han skulle ha skabb eller loppor men han har blivit checkad och undersokt av veterinaren samt blivit behandlad med Stronghold for sakerhetskull men det visade sig vara kvalster han var kanslig for och tank aven pa att nu nar det borjar bli kallt kommer spindlarna in och vanliga huspindlar kan bitas sa det kommer sma bett och det kliar ordentligt.
Medarbetare på matlust
#7 - Tack, det var informativt! Särskilt biten med spindlar, det är ju inte det första man tänker på. Jag ska hålla utkik!