Mer vilda än tama.
Hej alla kattvänner! (:
Jag har precis räddat två kattsyskon på 12 veckor som levde i en misär enligt mig, där de för mesta dels bodde i ett kök med 4 andra och delade på EN kattlåda!!!
De har heller inte riktigt fått den sociala biten ifrån kattvakten, som denna person var.
Så de är ganska skygga.
De leker och härjar här hemma har massa leksaker och klöspelare osv, men när man ska mysa med de eller plocka upp de så springer de o gömmer sig. Går man bara förbi de så sticker de iväg och trycker i ett hörn.
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag har/håller på fortfarande och försöker få de o leka med mig, men de vägrar.
Samtidigt håller jag på o uppfostrar de att de inte får gå på matbordet, vet inte om det ger dubblabudskap för de eftersom de redan är skygga.
Hjälp oss!!
Mvh. Natalie & Sebastian
Ja, ta förbuden sen, när de är trygga med dig. Vilket kan ta några veckor. Du kan inte i deta läge komma med både behag och obehag. MEn uppmuntra inte matbordet, om du inte vill ha dem där. Men samtidigt så får du absolut inte schasa iväg dem i detta känsliga läge som de är i nu, för då får de aldrig tillit till dig.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Den här artikeln på hittekatter.ifokus kanske kan ge lite råd: Skygg kattunge hemma - och nu? - Del 1

Mycket tålamod och mycket tid inne hos dem krävs. Sitt hos dem, skaffa en laserpekare som lekhjälpmedel, och använd ett långt snöre som du drar längs golvet långt ifrån dig. Förvänta dig inte att de ska göra framsteg direkt - de har varandra och behöver inte dig - det kan ta tid innan de förstår att du är rolig. Men framförallt: Var inte framfusig mot dem. Vissa behöver att man fångar in och tvångsgosar men dina verkar bara bli mer rädda när du försöker så du får köra den andra metoden: Lek dig till kontakt. Det kommer gå så småningom ska du se :) Skaffa gärna en lektunnel till dem och lägg mitt på golvet - då kan de leka samtidigt som de kan vara tryggt bakom något. Och försök hitta någon godsak som de verkligen älskar, till exempel ost, räkor, skinka osv. Godsaker är ett mycket bra hjälpmedel. Släng iväg bitar av favoritgottet, släng närmre och närmre dig och ignorera dem om de kommer nära. Får du ögonkontakt så kisa med ögonen ett par gånger och vänd sedan bort huvudet för att visa att du är snäll.
Lycka till!
Precis som sagts ovan, ha tålamod. Låt det ta den tid som de behöver. Den kan ibland bli lång
Våra katter är 11 år och födda hos oss. Den ena vill fortfarande inte sitta i knä och gosa. Idag sitter hon still när vi tar upp henne för att avmaska, ge medicin eller sätta på fästingmedel, men när allt är klart skall hon helst ner och springer undan direkt. Efter några minuter kan hon komma tillbaka när vi inte följer efter. Men det har varit en lång process att komma hit med många bakslag
Hon gillar att gosa. har dock väldigt bestämda åsikter om hur det ska gå till. När jag sitter vid datorn är det inte så stor risk att jag vill ta henne i famn, så då älskar hon att trampa runt på skrivbordet och vill att jag gosar.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Tack alla för de jätte bra tipsen! Guld värda!!
Ja, jag slutade med igår att "fostra" de så de springer vind för våg.
Men nu har Zelda (honan) börjat kissat inne o har även bajsat. Jag har skrubbat rent o använt citron, men hon kissar där ändå.
Link (hanen) däremot har bajsat en gång, jag satte honom på lådan direkt när jag kom på honom mitt i utförandet sen dess har han gått på lådan, men funkar inte riktigt samma med Zelda.
Jag har läst lite överallt att man kan skrubba lite ättika där de kissar och sen dra med en trasa med klorin i kattlådan? Funkar det verkligen?
Tack som sagt för alla svar!!
JA, det är bra tips du fått.
Lådor ska med fördel tvättas med Klorin/Ajax/Såpa. Då blir de attraktiva. Ställen som är förbjudna ska tvättas som du gör med ättika eller citron, eller om du får tag i Dettol.
Märkligt att de börjat göra på fel ställen nu? Har de varit duktiga förut? Som du beskriver, så har de ju inte haft chansen förut att bli vältränade. Ha gärna två lådor mjuk och finkornig sand och lådor som kanske inte är så höga.Ha mycket sand i lådorna så de kan skotta över.
De är nog väldigt osäkra. Du har gjort jätterätt med den lille killen.OCh försök att få flickan på samma sätt. Du kanske skulle minska ner deras ytor att springa på till en början? de kanske inte hinner, helt enkelt.

Testa med en låda till, fast annorlunda än den du har nu. Kanske ett dass passar fröken? Ja en låda med huv alltså. Hon kanske föredrar det framför att gå på lådan helt öppet.
#6, Jag har tagit vara på de tipset så får vi ser hur det går.
Det är faktiskt lite märkligt att Zelda helt plöstligt började kissa utanför lådan. För enligt ägarens kattvakt så kissa de bara i vattenskålen när den var tom, hur man nu kan en tom vattenskål när man byter varje dag. /:
Men Zelda har börjat bajsa i lådan nu iaf och kissat för det mesta nu sedan jag tog bort kattlådstaket o ser brorsan går dit o uträttar sina behov.
De har gjort jätte mycket framsteg nu och kommer fram, Zelda kom till o med och la sig bredvid mig i soffan idag. Chockad som jag var satt jag helt blickstilla o förde handen närmare men saaaakta, jag lyckades klappa henne i 5 min utan att hon drog..
#7, jag har en sådan nu, men tog bort luckan för tänkte att de kanske inte riktigt förstod det där. Men hjälpte inte när det gäller Zelda, men när jag tog bort taket så har hon börjat bajsat där o kissa för det mesta. Men kissar fortfarande bakom tvn ibland.
Men en till låda blir det iaf. (:
ja, lådor med huv är ialla som gillar. Det blir instängt och hur man än vänder på det, så blir det instängt där inne med lukten. Tvätta rejält bakom tvn med de medlen du har blivit rådd och försök att barrrikadera där, så de inte kan komma dit.
ja du, 1 katt låda, vilket djurplågeri :O
Och bara 1 rum inne, dem hade ju säkert hur mycket utrymme som helst ute, men sånt spelar väl ingen roll?
*ironi*
#9 , ja hon verkar inte gilla det iaf.. Jag försöker komma på en lösning så hon inte kommer bak dit. :P
#10, ja nej, en del ska inte ha djur.
ta och ställ en bunke med vatten på den platsen där hon brukar kissa och tvätta rejält med citronrengöringsmedel ättika och Dettol om du får tag i.
Okej, tack för tipset som sagt. Men jag har inte fått tag på Dettol. Vart kan jag få tag på det? :O
#11 tror inte du fatta att jag var ironisk ;)
Dettol finns bara att köpa på de sk invandrarbutikerna. Du kan visst köpa något på apoteket också, som ska funka bra, Dax, elelr nåt sånt heter det.
#14, jo absolut! (:
#15, okej, jag får kolla i "turkkiosken" här i området ! (:
Gör det. om du inte hittar det, så hör inne på Hittekatter, det har talats om något från apoteket i stället för Dettol. Du får säkert svar där inifrån snabbt.
Den Hawknestgrove tänker på från Apoteket är DAX Ytdesinfektion, kostar strax under 40 kr för en liter.
Tack!"!!!!
Då hade jag rätt! Tusen tack!
#17, jaa, o detta ska också funka eller?
#18, tack, ska kolla upp detta ! (:
Nu är det länge sen Elsa kom hit och i början kissa i hörnen, men då tvätta jag med vatten med en skvätt ättika i där hon kissat. DAX använder jag då och då när jag skrubbat ren deras toalådor och deras spadar, är ju bakterieborttagande.
Hm… men då är inte Dax avskräckande? Det var för den saken jag rekommendrade Dettol, luktar ju friskt och gott för oss, men hundar och katter gillar inte den lukten och sätter sig inte där.
haha inte för mina missar iallafall
De går så fint på lådan så
Ok. Då är det inte att jämföra med Dettol. Dettol är ju antibakteriellt, men luktar ju tallbarr. OCh katterna hatar lukten. Jag fick tipset från hunduppfödare, används i syfte att träna rumsrenhet, och det funkar även på katt. Blöt en trasa med lite och dutta där katten misslyckas.Tar bort kisslukten och kissen undviker stället.
#21, jag har hittills kört med en trasa med ättika i och skurat bakom tv:n, och hon har inte satt sig där än enda gång sen dess, så det är dags igen att skura där så att hon inte går tillbaka, och jag "skurar" lådan med klorin på kanterna och när jag byter sand.
Men nu har hon börjat gå på kläder och filtar som har legat på golvet. Jag hade sängkläder på golvet när jag bytte sängkläder o hon satte sig direkt på de. /:
ja bort med mjuka saker från golvet, så hon inte får såna vanor.
Du kan ha en skvätt ättika som sköljmedel till tvätten med…så for du bort kisslukten för misse med där
ja suveränt tips. Lukten går bort för oss när tvätten torkar
#26, jag brukar inte ha kläder o sådant på golvet, men jag la det bara på golvet medans jag bytte. Igår kissade Link på ett par viktiga papper som hade åkt ner på golvet medans jag var ute, men reklamen kissar de inte på. /:
#27, ja, men det lär väl inte behövas mycket ? För man vill ju inte sova i ättika lukt på sängkläderna! :P
Lukten går ur när det torkar. vi känner det inte, så det går alldeles utmärkt. mycket behöver du inte, ta bara kanske 1/2 dl 24% i det sista sköljvattnet i stället för mjukmedel.
OCh kolla att sanden de har är mjuk och fin, dvs finkornig. Fick faktiskt lära mig av folk här inne, ta lite av kattsanden du använder i handen och krama handen. Gör det ont eller känns, så är risken stor att katten väljer mjukare saker……