Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2400 ggr
Nostie
0

Honkatt som blivit grinig

Hejsan!
Jag har en kastrerad honkatt på 3½ år som har börjat bli lite grinig på senare dagar. Vi ytterligare en katt utöver henne och dom har fungerat bra ihop

Nu har hon däremot börjat bli lite morrig och fräsig mot en när man ska klappa/gosa med hon. Kan vara så att jag försöker ta upp hon, och hon börjar fräsa. Eller att jag ska klappa hon när hon ligger och vilar - och börja veva med tassarna emot en

Vad kan detta beteende bero på? Hon och lillkatten (½ år) har som sagt haft det bra ihop, nu har dock lillkatten börjat bli mer aggresiv mot henne som gör att hon oftast morrar/fräser mot han också vid lek

Hon kastrerades för lite mer än ett halvår sedan  och hon har aldrig varit riktigt gosig/knä-katt varken före eller efter kastreringen

Nån som har lite tankar och funderingar?

diva
0

Hejsan. Visst är det pixie du menar? Kan det vara så att hankatten börjar bli könsmogen. Det där hände Pixies mamma då min hankatt blev könsmogen. Hon tålde inte se honom ens. Dom var vänner före det. Dom blev aldrig riktiga vänner efter kastreringen heller. Hon tålde inte se honom då flög hon på han. En liten tanke bara

Mvh Maria

Torparmor
1

En kastrerad katt ligger är lägre i rang än en okasterad. Lillkatten är nu så stor att hon försöker förklar för honom att det ska vara hon som bestämmer även fortsättningsvis. Kanske kan det bli bättre när han blir kastrerad för då hamnar han lägst i rang.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Anunnaki]
0

Om en katt ändrar beteende som du beskriver ska man snarast få katten undersökt av en duktig veterinär (var man nu hittar sådana).

Katten kan ha urinvägsinfektion, urinstenar, analsäcksinflammation eller något annat bland alla de kattåkommor som jag inte vet.

En sjuk katt kan bli illa behandlad av andra katter. Jag tycker inte att det är lämpligt att slå sig till ro med att det kanske blir bättre när lillkatten bllivit kastrerad.

Det kan förstås vara så att denna katt är på det här viset och då får man tycka om henne på hennes villkor men först, dvs inom en vecka, ska sjukdomar uteslutas.

[littlecat]1
0

Kanske har ont?