Salmonella? Behöver hjälp!!
Hejsan!
Våran lilla kisse på 6 månader (kastrerad sedan 2 månader) har kräkts igår kväll en gång sedan åt han som vanligt.
Jag tänkte att det kanske bara var en slump han kan göra så lite då och då ( i vanliga fall tror jag det beror på att han äter en massa skräp som han inte bör typ små pappersbitar mm) men den här ggn så kräktes han även i morse en gång och då var det bara ljusgul/orange genomskinlig vätska lite kletig i konsistens (luktade illa) och så har han ätit mindre än vanligt under dagen och nyligen kräktes han igen samma som imorse(bara vätska).
Strax efter det gick han på lådan och då var han jättelös och det luktade väldigt illa samt så var avföringen helt mörkgrå som lera i färgen. Jag har under veckan gett honom för första ggn råa kycklingvingar (av svenskt ursprung kronfågel) senaste ggn var för 2-3 dgr sedan.
Han är innekatt och får äta mjau blötmat enbart i vanliga fall men jag kände att jag ville ge honom lite vingar för tändernas skull (han älskade det) så min spontana tanke är att han kan ha fått salmonella av kycklingvingarna.
Vad tror ni att det kan vara och om det är salmonella vad bör man göra ? Hur länge ska man vänta innan man söker hos veterinären? Han har inte verkat dålig i övrigt.
Jättetacksam för snabba svar!

Salmonella skulle jag inte oroa mig för.
Har han feber?
Om han äter och dricker så skulle jag avvakta till imorgon.Men blir han sämre och fortsätter att kräkas och ha lösa avföringar så skule jag kolla upp honom.
Får ni i honom vätska?Hur mycket väger han?
En liten katt blir ofta snabbare uttorkad.
Stolt ägare till tre La permer

Som #1 säger ska du inte oroa dig för salmonella. Kan det vara galla han har kräkts upp? Om han blir sämre så får du åka till vet och hålla tummarna att det inte är något allvarligt
#1 #2 Tack för era svar ! Tänkte på salmonella eftersom han är innekatt och vi avmaskade honom en extra gång för säkerhetsskull för bara ca 3v sedan. Han väger 2,6 kg och är ganska välbyggd (maine coon /skogis blandning). Han har just kräkts igen (bara vätska förmodligen galla ) och kissat i lådan. Han verkar inte ha feber men jag ska ta en temp på honom också. Vad kan han annars ha? Man tänker ju att det inte kan vara så mkt annat eftersom han är innekatt (såvida det inte är ngt medfött fel). Han är väldigt pigg och glad kisse annars busar gärna med allt och alla :) . Han gillar att leka med vatten också så han dricker rätt mkt iom att han tycker vatten är kul :) . Hans halvsyster har inga symtom på ngt ännu.

#3 När vår husis spydde galla och var allmänt krasslig så hamnade hon på sjukan i tre dagar. Resultatet enligt vet: ett virus.
#4 Usch det lät inget kul ! Jag hoppas han blir bra tills imorgon han har vägrat äta men han dricker iallafall och han har busat med syrran en stund också och beter sig som vanligt i övrigt så jag hoppas att det går över av sig självt tills imrogon men fortsätter han kräkas och ha diarré imorgon så åker vi till vet med honom.

Bakerie, virus eller amöbor kanske. Åk till veterinären i morgon. Tycker inte att det låter som något som kommer gå över av sig själv.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Jag vet två katter som fårr magsjuka. De var dösjuka båda två (i samma hem fast de bodde inte där samtidigt) och jourhusse trodde att de skulle stryka med, så dåliga var de. Ingen mat och inget vatten fick de behålla i magen, allt kom upp.
När jag åkte in till Strömsholm med den andra katten kunde de inte lista ut vad det var, men jag envisades med att de skulle kolla halsen eftersom hon hade ont när hon svalde och berättade om dden första katten i samma hem ett år tidigare som haft samma symptom och blev diagnostiserad "Magsjuka". Och det blev just magsjuka och halsinfektion som stod i journalen till slut när hon efter ett dygn med dropp mådde bra och fick komma hem igen.
Så det kan ju vara magsjuka…
Men visst kan det väl vara salmonella? Katter kan ju ha brister i immunförsvaret precis som människor, kanske är denna katt mer mottaglig för salmonella än andra katter?
Det kommer in väldigt mycket bakterier och virus osv. i skor och kläder utifrån. Min älsta fick liknande symtom, kräkningar och och otroligt dålig i magen. Han hade ingen feber och var som vanligt så länge han inte hoppade, då vinglade han så han var tvungen att sätta/lägga sig. Det var ett virus och han var hemma med meicin efter knapt två dagar! Efter pillerkuren (9 dagar har jag för mig att det var) var han som en kattunge!
#7 Kan människo magsjukevirus smitta katter tro ? Barnen har nämnligen i veckan haft ont i magen och varit dåliga i magen i ung en dag var.
Jag ringde vet. och rådfrågade och han tyckte att så länge han får i sig vätska så kunde vi avvakta tills imorgon. Jag har pytsat i honom vätska (socker salt löning) med spruta och han har kräkts 2ggr och haft diarré 1 gång idag senaste kräkningen var vid 15:40. Han var framme vid matskålen när hans syster fick mat (la upp lite grann till honom också) men han vände igen. Jag har även försökt med kattgodis som han i vanliga fall älskar men han slickade bara på den och inget mer.
#8 Jag tycker bara att det är konstigt att bara han är sjuk och inte hans syster också , jag är visserligen jättetacksam för att inte hon också är sjuk.
Ska man kanske köpa kattmjölksersättning och försöka ge honom men spruta så han får i sig lite näring ?
Har även fått råd om att koka ris och ge honom vattnet/spadet från riset är det bra till en katt?
Det förstår jag att du tycker, jag blev också lite fundersam då jag har 2 kissar till. Men den vet. jag pratade med (som även undersökte osv) förklarade att precis som vi människor har svackor i imunförsvaret vid dålig sömn osv. har katterna samma.. Jag har inte forskat mer på ämnet då jag fick det förklarat av en vet. (kanske ska börja leta lite info iaf)
Även jag fick rådet risvatten, ska vara riktigt bra enligt min vän, hann dock aldrig testa då jag blev riktigt orolig och åkte in när jag märkte att han inte kunde hoppa runt som vanligt.
Kattmjölksersättningen har jag aldrig hört någon använda, så det vågar jag inte uttala mig om. Men kolla upp det! Hojta gärna till om vad du hittar, eller om du rådfrågar en vet. vad dom säger!

Mna kan blöta upp Id mat oxå och ge dem i sprutan.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z