Kan man gora sa igentligen?
Jag bor brevid en idiot till granne som har allt for manga katter varav samtliga katter ar okastrerade utekatter som inte ar speciellt valmaende rent allmant. Jag har reagerat over hur samtliga av deras katter gar och ater ut soptunnor som star pa grannarnas baksidor och de nastan bryter sig in till grannarna (vill de inte bo hemma hos sig?)
Jag har pratat med veterinarer, katthem och djurskydd men eftersom det finns en del brister i djurskyddslagarna angaende katterna och de tydligen skoter katterna tillrackligt bra for att de ska omhandertas(!!) kan de inte gora nagonting.
Jag och min pojkvan ar riktigt kara i en av deras kattungar (ungefar ett ar gammal nu) han ar verkligen obeskrivlig och de bryr sig inte ens om honom sa pojkvannen vill fraga om han antigen kan fa honom eller fa kopa honom men kan man verkligen gora det? Jag vet hur stott jag hade blivit om nagot hade fragat om nagon vill kopa mina katter.
I och for sig bryr de sig inte ens om katterna utan vantar bara pa att de ska bli overkorda eller springa bort/hitta nya hem av sig sjalv och ingen av dom ar chippade eller oronmarkta sa igentligen kan man ju bara plocka med sig katterna om man traffar dom pa gatan men alltsa kan man verkligen ga till nagon och fraga om man kan kopa deras katt?
Katterna fran kullen blev kvar for att ingen ville hamta dom och de vill igentligen inte ens ha katten har de sagt sjalva men de kanner inte for att bara jaga bort honom fran hemmet och lata honom leva helt hemlos.
Medarbetare på matlust
Anmäl till Länsstyrelsen där du bor. För det är tydliga brister i deras katthållning. Om du laddar ner denna, så ser du att dina grannar brister totalt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Aj du. Ja då får du ta och ta reda på de regler som gäller i det land du är i……
ja det är klart, frågan är ju fri! Din pojkvän kan ju inte få mer än nej. hoppas det löser sig.
Pojkvannen ar sa ra att han sager att om han far ett nej tar han med sig katten anda, det ar ju en los utekatt som inte ar ID markt pa nagot vis men jag tycker verkligen inte om stold sa det far bli att prata med dom och acceptera ett nej.
Jag tror inte ens att de vet om att de ens har katten. Okastrerad mammakatt och okastrerad son bade utekatter och i samma hushall… Det kan verkligen inte sluta bra 
Medarbetare på matlust

Människor är verkligen kalla ibland när det kommer till djur och bryr sig inte ett skit. Fråga grannen tycker jag. Och är det sådan misär så hade risken varit att jag tagit katten med!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Fast kan man verkligen saga att de ar agarna till katten eftersom den inte ar ID markt pa nagot vis och inte ens har ett halsband. Det finns val inte ens nagra bevis pa att dom ager katten?
Jag minns att en annan granne lite langre bort hittade en katt som inte var markt pa nagot vis och hon kunde valja att antigen satta upp lappar om hon inte vill ha katten eller bara ga och chippa den och se det som hennes katt enligt polisen.
Medarbetare på matlust
Sophey, om du lyssnar till ditt hjärta, så får du nog det rätta svaret. OCh du har ju själv gett dig svar i ditt inlägg #8
Haha
Jag och pojkvannen har diskuterat att vi ska se hur han reagerar pa illern som nu bor pa overvaningen och om det fungerar ska vi antigen kopa eller omhandeta katten.
Det ar hemskt att dom inte ens vet hur manga katter det bor i sitt hus och ingen ar kastrerad och manga av dom ar syskon eller barn/foraldrar till varandra 
Medarbetare på matlust
Om man medvetet snor en katt kan det aldrig vara det "rätta" svaret.Det kan ju hända att de får köpa katten.
Klart ni ska fråga ägaren! Är katten mycket hos er? Om han är det hade jag gjort följande:
Jag hade knackat på o frågat om ni får köpa den lilla katten. Tvekar ägaren hade jag sagt att katten ändå är hos er jämt, river ut sopor o så för att få mat på er tomt men att ni tycker så mycket om honom så ni vill köpa honom. Påpeka gärna att ska det vara en katt på er tomt hela tiden så vill ni vara ägaren. Han spenderar så mycket tid hos er att ni känner att ni måste mata honom o man vill väl inte köpa massa kattmat åt en katt man inte äger?
Kattägaren som uppenbarligen inte vill ta hand om sina katter men säkert inte råka illa ut med någon anmälan kommer nog vara medgörlig. För han inser kanske att får ni inte köpa katten borde han se till att den inte går in till er heller. Man kan ju hoppas på det. När jag fått köpa katten hade jag anmält honom ändå om det går (men det verkar du ju redan kollat upp).
Ibland slapper de inte in katterna pa dagar for att det regnar och det blir kallt nar fonstret som de hoppar in och ut igenom ar oppet da sitter katterna har och gommer sig under diverse saker sa de slipper sitta i regnet.
De koper inte direkt mat till katterna utan katterna far rester och annars hittar de mat sjalva utomhus genom att fanga moss eller ata grannarnas soppor och eftersom de ater upp vara katters mat nar de far chansen sa vi far ju kopa mer kattmat eftersom katterna som bor har inte har tillrackligt med mat. (svarforaldrarna har kattlucka till sina utekatter).
Jag har kollat upp om jag kan anmala dom, det har vi gjort men eftersom reglerna har ar sa pass daliga finns det inget juridiskt man kan gora at saken. Deras andra katter springer ju har dom ocksa ibland men det ar mest tva av deras katter som mer eller mindre har bosatt sig har av fri vilja.
De brukar spendera 4-6 dagar i streck inomhus har sen kan de ta en runda runt kvarteret och nar ena katten skulle foda sina kattungar tog svarforaldrarna katten till deras hus eftersom de inte kan ta hand om hennes kattungar och jag fanns inte har under den tiden heller.
De andra katterna brukar bo tva-tre veckor hos en annan familj och familjen som ager katterna bryr sig inte om det heller.
Medarbetare på matlust
Hoppas du kan rädda denna lilla iaf. Berätta hur det gått när/om du pratar med din granne :D
Förstår inte varför man har katter när man bryr sig så lite om dom som din granne gör. Sånt gör ont i hjärtat.
Jag hoppas ocksa att vi kan radda gosgubben och sjalvklart ska jag beratta vad som hander med katten och vad grannen sager.
Jag lider av att se katterna pa det har viset sa vi ska forsoka allt vi kan att hjalpa katterna, speciellt denna lilla grabb och inte nog med det blir han konsmogen snart och varken han eller hans mamma ar kastrerade. 
Medarbetare på matlust
Jag förstår dig verklgien. Oj, jag hoppas ni får ta honom snabbt nu innan så ni kan kastrera honom innan han sätter fler katter till världen.
Jag undrar bara om man verkligen kan fraga nagon om man kan kopa deras katt eftersom pojkvannen tanker fraga grannen om han kan kopa deras katt