Tappar päls av halsbandet
Våran katt hade ett halsband förut, men tappade päls på halsen. Vi tog då av halsbandet. O nu är pälsen tbx, men ska sätta på han halsbandet idag igen. Men om han tappar päls,
Måste man ta av halsbandet då ?
Eller kan det sitta kvar ?
Vrf tappade han pälsen ?
Hade katten halsband på sig hela tiden? Varför har halsband på den?
Det är väll bra med halsband elr ?
Så att man vet att den har ett hem.
Katter ska vara id-märkta för att ägare ska kunna identifieras.
Halsband är mycket farliga för katter eftersom de kan fastna i t ex ett träd och bli sittande där tills de dör. En katt här i närheten hade råkat få in ena frambenet genom halsbandet och halsbandet hade skavt katten i armhålan så att det blivit ett djupt infekterat köttsår. Katten hade svårt att gå och kunde inte jaga så när den hittades var den mycket mager.
Det lär finnas halsband där spännet skulle gå upp om det blir för stor belastning men jag litar inte tillräckligt på dessa halsband. Mekanismen kanske inte löser ut i alla lägen.
Är din katt kastrerad?
Skulle du insistera att ha halsband på katten ska den iaf inte ha det på sig när den är inomhus.
Vi bor ju i ett väldigt litet sammhälle, så har tatt av han halsbandet. Vill inte han ska fastna !
Behövs nog inte nått halsband.
# 4 Jag har halsband på samtliga mina 4 katter och de kommer hem utan det ibland. Det finns halsband som går upp när de fastnar och så finns det de som har en viss elastistet så att katten kan komma ur det. Men de som är helt elastiska finns risk för att de får kring framtassen. Sätt på katten ett halsband.
Jag skulle i så fall tatuera katten i örat. Kostar inte mycket och då syns det att den har en ägare. Sen skulle jag förvisso aldrig släppa ut mina bland vilda djur och trafik men det är ju en annan femma. Jag skulle inte använda halsband på grund utav risken för olyckor.
Problemet med halsband som sägs lossna om de utsätts för påfrestning är att de kanske inte fungerar som tänkt om påfrestningen råkar bli från ett konstigt håll eller kanske hamnar mitt över mekanismen och då sätter den ur funktion sitter katten fast iaf.
Tatuering plus chip är nog idealet fast det lever jag inte upp till själv.
Vilda djur är inte så farliga för katter mer än möjligen lodjur och om katten har riktigt otur kan grävling vara ett farligt möte. Alltför trafikerad väg är nog det farligaste.
Mina är innekatter, har tillgång till att gå ute ibland men jag bor på ett tak mitt inne i stan ovanpå Ica. Det är stängt överallt runtomkring och inga bilar kommer hit upp. Inte några vilda djur heller. Så säkert det kan bli. Tre av mina är tatuerade och en är chippad. Har också tänkt att de borde ha dubbelt men inte kommit så långt.
Men, halsband med spänne, är dom lättare att få upp än sånna andra halsband som man ''drar'' åt ?
Vi har ett som man spänner fast,
Vilka är bäst ett som man drar åt elr ett sånt som man spänner fast ?
Problemet med katter är att katten kanske inte går i närheten av dig så att du har möjlighet att se om den är tatuerad. Jag har själv 2 sådana katter som inte går till någon de inte känner.
De halsband som är säkrast är de som är catsafe dvs de går upp när de fastnar in någonting och har ingen elastisitet och dem drar man åt så att de sitter så att de inte går att dra över huvudet.
Sedan finns det de som har en liten bit elastisitet som katten kan dra över huvudet om de fastnar. Man får pröva att det går för katten att komma ur dem. De som inte ska användas är de som är helt elastiska.
Köpa gärna ett halsband som är helt slätt på insidan då är risken för att pälsens ska falla bort minimal.
Jag har halsband på mina då jag vet att vissa personer inte kollar om katten har chip (har för övrigt chipat båda mina katter), så det är för att jag ska känna mig säker. Har både halsband på min inne och utekatt. Tatuering är inget alternativ för mig då det ofta blir oläsligt efter ett tag. Dock hade jag en katt innan som tappade halsband stup i kvarten och kom hem med halsbandet hade fastnat med ett ben. Han fick skippa halsband tillslut. Önskar dock hans haft på sig då han försvan, detta var för 4 år sedan och ingen har ringt trotts att han vart id-märkt.
Om katten tappar päls gissar jag på att halsbandet sitter för hårt.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida