Vad ska jag göra?!?
Våran granne har en katt. Men han har skadat sig i en bilolycka så han ligger inne på sjukhuset sedan ca 4 veckor tillbaks. Först trodde jag att hans kompisar som ofta är & festar oss honom ger katten mat - men de visade sig att dom inte gjorde det! Jag har en kompis som har katter och en gång tog hon med sig kattmat så att ge gädde (stavning?) katten mat men efter ett tag så hennes mamma att hon inte fick ta av deras kattmat och ge till en okänd katt. Nu har de gått ca 2 veckor efter de och katten svälter & fryser snart ihjäl!!! VAD TYCKER NI ATT JAG SKA GÖRA?!? Och vi kan inte ta in katten för att vi har en jack russel som skulle ta kål på katten (eller att katten skulle ta kål på henne).
TACK SNÄLLA!!
ps vet inte om jag tar rätt grupp
Var finns katten? Menar du att den är utomhus dygned runt? Finns det ingen i din familj, vänner eller så som tillfälligt kan ta in katten? Har du möjlighet att kontakta ett katthem i din närhet, de kanske kan hjälpa dig?
Fråga 1: Katten och gubben bor precis mittemot hos (jätte nära)
Fråga 2: Ja, den är ute dyngnet runt och det är jätte kallt här i jämtland så att det är bara en tids fråga innan den fryser ihjäl!
Fråga 3: Vi bor hela familjen i ett radhus men övriga i släkten och vänner har redan katt eller hund.
Fråga 4: Nej det går inte eftersom att våran granne säger att den har det bra. Fast varje gång den ser en männska går den och tigger mat.
stackare
du kanske kan fråga någon annan granne?
#3 Ja, kanske de. Men problemet är att vi nyss har flyttat hit så vi känner bara en här och hon & hennes man har en naken hund! :(
Var i Jämtland? Så vi kan se om det finns något katthem i närheten. Lagen säger att djur måste ha tillsybn 2 ggr om dagen vilket från vad du skriver så verkar den inte ha det .
Kanske den granne ni känner med hunden känner fler andra grannar och kan höra sig för om nån kan hjälpa till?
MEn kan inte du själv ta och köpa kattmat för egna pengar och kanske sätta upp något litet skydd åt katten? Behöver ju inte vara lyxkäk…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#5 I strömsund. 10 mil norr om östersund
#6 Jo det skulle jag ju kunna göra!
Behövs inte så mycket. Jaga rätt på ett par frigolitlådor från någon fiskaffär och sätt ihop så det blir en låda och skär ett litet ingångshål. Har du ingen möjlighet att kontakta ägaren? Han skulle säkert bistå med en slant till mat, han blir nog överlycklig om han får veta att kisse blir omskött
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....