Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3308 ggr
liiillap
1

Katter som skiter utanför

Har två katter här hemma som jag blir galen på snart.. jag har två kattlådor till dom den ena ser ut som en båt ( en blå sådan speciall katt låda)  och den andra är en vanlig låda med en ( spill fri kant)
Den med spill fri kant kanske är för liten jag vet inte.. Men katterna ställer sig i ett hörn av kattlådan med rumpan utan för  (den spillfria kanten) det som händer då när dom skiter är att bajset hamnar på den kanten och på golvet :(

Så nu till min fråga!
Hur kan man lära en katt att den behöver gå in längre på lådan för att det inte ska hamna utanför ?
Ena av katterna är även väldigt renlig av sig och försöker gräva över skiten som är utan för och använder kattsanden i lådan och skvätter det över skiten på golvet :(

Sophey
0

1. Kop en modell storre eller med huv

2. Du staller den i en horna

Medarbetare på matlust

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skaffa stora plastbackar och ha mycket sand i dem.katten kan ju inte rå för att du köpt en för liten låda.

Det finns bra coh billiga plastbackar på tex IKEA.

Har du läst artikeln på kattstatus?

http://www.kattstatus.se/sida19.html

Jag har stora backar till mina katter fungerar toppen.

Stolt ägare till tre La permer

Fridaybrew
0

Vi kör med att ha kattlådorna i en anna större låda för 100 kr fr ikea:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90027811/

/Fridaybrew

[Forest]
1

Har en stor back med till kattlåda var så trött på allt Kattsand som  vart överallt, då han leker i lådan o rejsar ur den varje gång nu hindras det spridas så mycekt iaf pga han måste hoppa så sanden blir kvar i lådan Flört Annars kan jag rek att köpa en kattlåda med tak och ha själva ingången mot väggen på det sättet brukar de dra in röven oxå, dok inte alla katter som gillar takad låda.

liiillap
1

hade en större med tak på förut.. men hände samma där kroppen utanför men kroppen innuti men tar nog erat förslag att köpa stora plast backar så kan dom itne skvätta eller göra ifrån sig utan för :P
för så höga är inte katterna ;)

[Forest]
0

jag har två backar en slaktback som 2 visar fast våran är vit, vi har mycket Kattsand i lådan för det anser jag lite grävvänligare dessutom itne jobbigare att göra ren heller. Sen har jag köpt en stor back från ÖoB det finns även bra på Ikea och jysk mfl butiker :) Vill man kan man även ha på taket på backen jag halvera den o vips så vart det halvtak eller så har man kvar hela taket o kortsidan runt hål för ny ingång. den varianten funderar jag på.

Fridoliin
0

Min ena gjorde så förut också, vi började rensa kattlådan oftare och noggrannare och -vips! Så slutade han. :)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

liiillap
0

men tycker inte att det stämmer.. har två kattlådor och gör rent båda varje dag :P
och eftersom dom står i lådan.. men missar liksom lådan med röven x'D

Fridoliin
0

Är det mycket sand runt i kring? Alltså att de sprätter massa utanför? För det kan kanske också vara ett av problemen? :)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

PumpkinQueen
0

Köp större lådor, så fattar de nog. Glad

Hawknestgrove
0

Ja, här verkar ju inte storleken på lådor vara problemet, då katterna sätter sig vid kanten, då kvittar det hur stor låda man har. Har också den där typen som ser ut som en liten båt, har en honkatt, som envisas med att stå och kissa ibland. Trots att kanten är väldigt hög, så kommer det utanför ibland, mu vet jag om det, och lådan står i badrumemt med våtrumsmatta, så det händer inget och jag gör rent med Dettol med en gång, men ändå. Så jag tror, att TS får köpa sig högre lådor, det är nog så bara…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....