Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1212 ggr
[Linsenhejhej]
0

Vad krävs för att få tillstånd?

Vad krävs för att få tillstånd till att äga fler än 9 vuxna katter privat?

[Anunnaki]
0

På Jordbruksverkets hemsida kan du hitta en blankett som ska användas för att ansöka om att få ett § 16-tillstånd. Av blanketten framgår rätt bra vilka villkor som man ska uppfylla för att få tillståndet. Någon tid efter att man skickat in ansökan kommer någon djurskyddsinspektör på besök. Om allt är ok tar det sedan någon vecka innan man har tillståndet.

Silvestris
0

Att du ansöker om det och djurskyddsinspektören anser att fastigheten är lämpad för fler än 9 vuxna katter samt att du har tillräckligt med erfarenhet/utbildning.

UlrikaD
0

Har inte fastighetsägaren någonting att säga till om där? Eller är det automatiskt så att man inte får tillstånd om man bor i lägenhet?

Silvestris
0

#3 Fastighetsägaren har ingenting att säga till om så länge du sköter din bostad och inte stör grannarna. Tillstånd i lägenhet är inga problem att få.

MonicaLagerquist
0

#4 På en del bostadskontrakt står att man får max ha si och så många husdjur.

Men det är en helt annan sak.

Stolt ägare till tre La permer

Mison
0

Det finns inget som säger att en hyresvärd kan bestämma hur många katter man får ha, så länge man sköter allting bra.

Vissa skriver si och så i sina kontrakt, men det är inte gällande.

Enda gången en hyresvärd kan kräva nåt, så är det totalt djurförbud, men då måste det vara ett "allergi-hus", och såna finns det inte många av i det här landet.

Alla djur behöver någon som bryr sig!

[Anunnaki]
0

Det är nog skillnad mellan ett privatägt hus och ett lägenhetshus som ägs av allmännyttan. Detta är bara en gissning gör jag bor i eget hus.

Mison
0

Nej. Även privata ägda hus går under hyreslagen. Det är samma för alla. Jag har haft den dusten förut, och lusläste då allt, och dom fick ge sig. Hyresvärden påstod att jag inte fick ha fler än 2 katter, men den gubben gick inte, haha Cool

UlrikaD
0

#4 Ok, jag trodde faktiskt inte det. Några personer jag känner har fått lägga ner sin guldhamsteruppfödning pga att grannar och hyresvärd klagat. Och guldhamster luktar ju och stör absolut ingenting.

Mison
0

kanske det är så, att dom inte orkat hålla på med uppfödningen efter tjat. Grannar och hyresvärdar kan bli riktigt jobbiga att tjafsa med, även om dom inte har rätt

UlrikaD
0

Jotack. Skaffa iller och se vad som händer.Flört

Man får inga klagomål under hela året, men när vädret blir bättre och man börjar promenera med dem så folk ser dem, då helt plötsligt kan man få klagomål. Mycket märkligt.

Mison
0

ja, vissa människor har verkligen inget liv, så dom måste roa sig med nåt, tydligen

Silvestris
0

Tyvärr så missbrukar en del fastighetsägare sin ställning och tror att de kan lura sina hyresgäster till vad som helst och tyvärr, ofta är ine hyresgästerna insatta så de viker sig.