Ingrott smuts i ögonen
Hej!
Min katt är rätt bra på att se smutsig ut. För det första har en rätt seriös svarthaka (som vi givetvis behandlar). För det andra har han lätt för att få ingrott svart smuts vid nosen (näsborrarna) och runt ögonen, ungefär som en kajal. Hans ögon är INTE geggiga eller inflammerade. Vi har observerat detta noga de senaste dagarna då någon sa att han kunde ha klamydia. När jag googlade kattklamydia verkade det dock som att ögonen skulle gegga betydligt mer, vilket de alltså inte gör.
Jag undrar hur man får bort detta ingrodda, hårda smuts? Fick tips om att tvätta med koksaltlösning men det hjälpte knappt alls då det inte löser upp det hårda utan enbart tar bort smuts som ännu inte fastnat ordentligt. Man måste i princip peta bort det och det är ju knappast det otpimala i ett känsligt område.
Tips?
Katter som har haft kattsnuva kan ibland fortsätta att ha problem med lite rinniga ögon och nosar. Det svarta är antagligen intorkat sekret som rinner från just ögonen och nos.
Om kattens ögonlock rullas lite inåt så ligger det och skaver mot ögats hornhinna. Det gör också att ögonen blir lite rinniga. Om katten har besvär av det så kan ögonlocken opereras. Tyvärr brukar inte försäkringar bekosta det.
Såg nu att han hade lite brunt klet i ögonvrån igen. Ska testa att hålla det så rent som möjligt nu, men fortsätter det så här blir det nog en tur till vetten!