hur många katter får man ha?
Jag har hela tiden trott man får ha 8 katter max men hur är det?
Det är så här. Grannen har en del katter, varpå de går givetvis o gör sina behov på våran gård (hyreshus). En granne har 2 mindre barn som är trött på få kattkit på barnen varje dag. Så hon har ringt hälsovårdsnämnden, får till svar att man får ha 4 katter. Så vad är det nu är det 4 katter man får ha? För isf har grannen minst 4 för många jag tror jag räknat dom till 9 st (då räkna jag in även års-kattungarna). Ingen av katterna är kastrerade o tror inte han gör det heller, man kan inte prata med denna granne, tyvärr. Så hur är det med antalet katter ?

Om det inte ändrats något nyligt så är det 9 katter innan man måste ha tillstånd.
Men det gäller så vitt jag vet även ägaransvar = att man ska se efter katterna på ett sådant sätt att inte grannar störs av dem, tex att de inte ska ha möjlighet att göra sina behov i grannens rabatt, kissa på utemöbler, eller göra behov i barnens sandlåda, osv.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Max nio katter som är över 12 månader
Max två kullar med kattungar per år
Tillsyn minst två gånger per dag
Tyvärr går det inte att ålägga någon att hålla sina katter borta från någon annans trädgård eller ens hus för det finns en domi kammarrätten? om detta.
Men är det rent inne hos kattägarna?
Är katterna friska?
så han har då tillåtet antal katter kan man säga, ska informera grannen om detta. Jag sa att det låter väldigt lite katter men å andra sidan så är 9 katter mycket .
2 de ser fina ut tycker jag ser väl att en har lite rinningt öga ibland o sen lite skabb kanske eller så är det bara skitigt öra. Han är läkare o hanns hus ser för j*** ut utvändigt o inne är det mindre fint antar jag iaf ser man att det inte finns golv bitvis i huset det är trampatjordgolv. Tror han tar hand om katterna väl men honkatten ser jag inte mycket, hon verkar bara gå för mat? såg henne senast iförgår sent på kvällen då på vägen. Kan inte tänka mig att han anstränger sig jätte mycket för katterna mer än ger mat o möjligen kattlåda inne. Alla går ut älsta katten ser sliten ut men det är pga kattbråk med andra hanar.
Mina morföräldrar har också problem med att katterna går och skiter på deras tomt. Vet inte vem som var där men ägarna till katterna får numera ha max 2katter ute åt gången. Vilket dem inte har och nu är det ingen som kommer. Jobbigt sånt där.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Sen är det inte alla som får ha så många som 9 katter.Anmäl till Länsstyrelsen och berätta att katterna ställer till det för er och att de inte sköts till 100%.
Stolt ägare till tre La permer
5 aha då kan jag iaf ringa o be dom göra en titt, för de lär någ reagera pga hur det ser ut oxå, kanske måste han minska ner antalet pga det oxå.
Fastighetsägaren kan ju ha regler för hur många katter man får ha också. Mina hyresgäster får ha högst två, det är inskrivet i hyreskontraktet.
sen finns det ett tillägg i lagen där med. Du får alltså ha 9 EGNA. men har du katter som INTE är dina egna, eller matar katter som inte är dina egna, så är antalet max 4. sen får du inte plussa på 4 på 9, som jag vet en tant i vår by trodde. utan då är det antalet 9 i alla fall.
Så har du tex katter som stöd, eller inackordering då är det alltså 4 som är det korrekta talet. så man kan inte försvara ett för stort antal med att skylla på att visst, dessa nio är mina, men de här fyra är inte mina.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sen har hälsovårdsnämnden inte att göra med djurskyddsfrågor mera. Det är bara om det handlar om sanitär olägenhet, som de kommer in i spelet numera. Länsstyrelsen är den bestämmande i djurskyddsfrågor.
Sen som cala2 säger, det finns hyresvärdar, som också har egna regler. MEn det är, vad jag vet, väldigt svårt att ändra på de regler som redan finns hos en hyresvärd. HAr försökt få det kommunala bostadsbolaget här att ändra så, att de skulle ställa krav på att lösgående katter måste vara kastrerade oh id-märkta, men fick till svar att de kunde de inte göra.
7 han äger sitt hus så tror inte våran hyresvärd kan göra något åt vad grannen har 
nä, men då är det i så fall antingen djurskydd, eller sanitet som gäller. Och att underlåta vetvård åt sina djur, det faller under LST, dvs djurskydd. det är inet tillåtet.
11 Så det är djurskyddet jag ringer tänke vi lär åka på en jäkla massa skit av honom då han ogillar hundar. Vi hade gärna gett en av kattungarna/ungkatt ett hem här då han sitter alltid utanför vårat fönser o pratar med dotterns katt. (tror de är gämngammla) Tanken var att man kanske kunde ringa hälsovårdsnämnden efter som det ser ut som tusan i hans trädgård o ja huset är mindre bra med. renovera dett hus tror jag går på minst en mille så dant är det dessutom k-märkt. men iaf om man ringde dom för hemvisit o hur det ser ut så hade väl vi slappt på skulden. Jag har redan polisanmält en sak jag tror han ligger bakom…. utlagd mat antar djurmat som var skit i, fd hunden vart sjuk då han åt det o våran hund vi har nu äter inte hittegots men tog lite o spyde i 2 dagar + lös i magen vetrinären är inkopplad med o det har tagits blodpover på hundarna. Det var helt okej proven men de ska ta om det om det händer igen. Har tagit prover även på det som var utlagt o i det fanns det råttgift.
Om detta var till för hundarna vet jag inte, jag tror det…
djurskyddsfrågor Länsstyrelsen. Sanitära frågor kommunen, miljö och hälsa, brukar vara ihop med bygg ibland…
ja, samtidigt som det alltid tas mera på allvar om man står för en sak. och glöm inte, att anmäler du via mail så är du inte anonym. Ring från en telefon med hemligt nummer, eller slå #31# innan du slår numret, eller skriv ett vanligt pappersbrev.
14 jag ska ringa på måndag, gör det för missarnas skull.
Sen ska jag höra med de andra grannarna (hus runt om) hur de har det, tänkte om vi kanske är fler anomyma bör detta betraktas lite mer aktu eller iaf inte som bara klagokärring som klagar
Får lägga upp det vi gör det för katternas skull, tror fler kanske gör det om man lägger upp det så :)
Bra ide.