Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2762 ggr
sskaniner
0

varför gjorde mamman så???

en som jag känner är inte riktigt så seriös med sina katter och dom får kattungar hela tiden och denna gången fick han 3kattungar.

var där för 1vecka sen och då hade alla 3börjat äta vanlig mat och 1 hade slutat helt att dia o dom andra 2 gjorde det ibland men inte så ofta.

var riktigt fina och var utvecklade som dom skulle efter åldern men sen prata jag med honom igår, då hade mamman legat på 2av ungarna så dom hade dött.

sen idag ringde han igen och då hade han hittat den sista ungen och då hade mamman knäckt nacken på den.

varför gjorde hon så här? nu var dom ju så pass gamla så dom kunde klara sig själva.

någon som varit med om detta tidigare?

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

[dynamitella]
0

Jag vet inget om din polares moral nu. Men det låter snarare som att det är ursäkter för att själv ha tagit död på oönskade kattungar.

En mamma kan väl inte kväva ihjäl två avvanda kattungar sammtidigt? Hm. Det låter lite udda. Lika så att en mamma knäcker nacken på sin egen unge.

Inväntar andra teorier :) Det här var lite lurigt.

sskaniner
0

alltså lätt lite dumt såg jag nu men han hitta dom 2ungarna platta en liten bit ifrån varandra så hon hade inte legat på dom sammtidigt.

tror inte han skulle kunna ha haft ihjäl dom men helt säkert kan jag inte säga tyvärr.

varför skulle han ha haft ihjäl dom här 3 när han haft många fler innan och han visste att jag skulle hämta dom så fort dom blivit tillräckligt gamla(hämtar alla kattungar därifrån o säljer dom för annars skulle han ha VÄLDIGT många katter då han inte kan sälja dom)

//Sandra Johansson

Josefa
0

Har du själv sett de tillplattade ungarna? Annars kan det vara något din vän hittar på. Kanske har han själv hittat hem till ungarna, men vill inte säga det till dig. Kanske har det slagit slint i huvudet på din vän, så han har gjort det själv. Det krävs större tyngd än en katt för att en lite större kattunge ska bli tillplattad. Och när då 2 kattungar har blivit det ungefär samtidigt så verkar det allt vara lite påhittat.

sskaniner
0

nej har inte sett ungarna tyvärr

att han hittat annat hem själv till dom tror jag absolut inte då han är väldigt kär i alla ungar han fått, han har tex suttit o grinat när jag hämtat ungarna för att han fäst sig så vid dom och han ringer typ 1gång i timmen dom första dagarna efter att jag hämtat dom tidigare.

var dessutom där idag och inga kattungar fanns där just nu.

hoppas verkligen inte han gjort detta själv men kan inte säga till 100% men låter inte riktigt som han men man vet ju aldrig

(detta är ingen nära vän till mig utan jag hjälper bara honom med att fixa så dom katterna han har blir kastrerade och att sälja kattungarna så han inte sammlar på sig fler)

//Sandra Johansson

[dynamitella]
0

Han har inte gömt dem då? Och inte vill att du ska sälja dem?

sskaniner
0

isåfall har han hittat något annat ställe att ha dom på så länge för alltså vill inte avslöja för mycket men han har inga garderobber i sitt hus(vet att det låter helt sjukt men har en stång till sina kläder)sen har han ett sovrum, vardagsrum och kök o alla dom dörrarna e öppna så skulle ha hört dom isåfall.

känns inte riktig som att han skulle ha gjort den ansträngningen när det inte varit några problem tidigare

haha låter helt sjukt allt detta

//Sandra Johansson

[dynamitella]
0

Ja, jag vet :) Haha.

Vi vet ju inte vem han är alls. Därför är det lätt att gissa fram scenarion. Kanske HAR mamman dödat ungarna. Jag finner idén lite .. udda bara :)

Ninja
0

En normal katt har inte så stor tyngd att den ska kunna platta till kattungar i den storleken..

Josefa
0

Och dessutom är ungarna så pass stora så de hade inte legat kvar under mamman om hon hade lagt sig på dem.

annzoo
0

hur gamla exakt var kattungar när de dog?

sskaniner
0

vet inte exakta ålder men ca 6veckor skulle jag gissa på.

var ju o kollade på dom för 1vecka sen då han ringde dagen innan o sa att han hade fått kattungar igen så vet inte riktigt när dom föddes men är inget ovanligt att han glömmer att ringa o säga till.

alltså som ni kanske har förstått e han inte så noga med att hålla reda på födelsedatum o sånt men han älskar sina katter även fast det kanske inte låter som det och vill verkligen kastrera dom 2sista katterna( han har redan fått ihop pengar till 2kastriationer så e bara 2kvar) och han är tacksam för att jag hjlper mig med kattungarna då han förstår att han inte kan ha fler så tror inte han skulle gömma dom.

men ja tycker oxå det låter lite skumt

//Sandra Johansson

Viccan92
0

Ja det låter väldigt skumt. Tror inte att en kattmamma skulle göra så. Har aldrig hört om en kattmamma som dödar sina ungar. Sen dessutom ligga ihjäl dem eller bryta nacken. Nej det ligger absolut en hund begraven här.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

AnnaMaja0
0

Vilken märklig historia. Låter i mina öron mindre trovärdigt att en kattmamma skulle kunna ligga på sina ungar så att de blir platta. Det borde det krävas en mycket större kraft/vikt för. Bra gjort av dig TS att du försöker få lite ordning i denna röra med kattungar och okastrerade katter. Beundransvärt! Sedan kan jag berätta att en katthona jag hade för några år sedan var en av tre överlevande i en kull på totalt fyra. Den fjärde kattungen bet mamman ihjäl innan vi hann stoppa det. Jag var hos en kompis som hade kattmamman hos sig. Vi befann oss i samma rum som kattan och ungarna när kattan plötsligt började att klösa och bita våldsamt efter ungarna. Hon hade skadat/dödat resterande kattungar också om vi inte hindrat henne. Efter utredning och undersökning hos veterinär hittades inget konstigt eller fel på mamman. Men det gick inte att sätta ihop henne med ungarna igen. Senare omplacerades kattan hos kompisens svärmor eftersom kattan börjat attackera övriga katter i hushållet och kompisens barn. Men det fungerade inte heller trots att hon där fick vara ensamkatt och ifred för barn. Det slutade med att svärmodern var rädd för kattan så tyvärr fick hon avlivas. Kattan var från början en dräktig hittekatt som min kompis tagit hand om. Dock var hon ju mycket social och kelen under dräktigheten och den första tiden med ungarna var hon en exemplarisk mamma. Har funderat många gånger vad som gav kattan denna "knäpp" och vad hon varit med om innan min kompis tog sig an henne.

Silvestris
0

Har mamman legat ihjäl kattungarna var det något fel på dem redan innan. Friska kattungar skriker och sprattlar när mamman lyckas sätta sig på dem. Om nu mamman har dödat alla ungarna tyder det på att hon är extremt stressad. Hon kan vara sjuk eller känna sig otrygg.

[cala02]
0

Hade mamman bitit ihjäl dem hade det varit mer trovärdigt, eller om det finns en okastrerad hane med i bilden.

Hawknestgrove
0

något är ruttet i konungariket Danmark…..

det är vad jag tänker när jag läser detta. Icke att det på en fläck skulle vara så, att en katthona kan klämma två kattungar platta och bryta nacken på dem, i synnerhet när de är så pass gamla. Mitt tips är att du pratar med honom och talar om, att du inte tror på det och att du funderar starkt på att anmäla honom för djurplågeri, för det är nämligen olagligt att avliva katter på det sättet.

HAn ljuger så lång han är.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Highonbluetomorrows]
0

Kattmammor kan bita ihjäl sina ungar, särskilt när de är nyfödda eller om en av dem visar sig vara efterbliven. Men hur f** knäcker en kattmamma ungens nacke? Hur ligger hon ihjäl dem? Kan förstå att en väldigt liten unge kanske kan bli ihjälklämd på något sätt, men sexveckorsungar går inte bara och kläms till döds hur som helst.. Då kan de knappt ha varit livsdugliga överhuvudtaget.

Hawknestgrove
0

ja, jag har själv haft en katthoina en gång, som åt upp sina nyfödda ungar i samma takt som hon födde dem. MEn det är en himla skillnad på en nyfödd och en 6veckors. så en stor j***a lögn är vad det är.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jourhemmet
0

Din "kompis" ljuger så att han tror sig själv. Så klart att inte mamman har haft ihjäl dom.