Mjukmat till kattunge?
Hejsan. Har nu fått hem min kissunge. Han är väldigt liten för att vara 12 veckor. Han är en långhårig huskatt. Maten han fått hos ägarna som fött upp honom är husmanskost. Lite mjau torrfoder. Har försökt introducera honom med blötmat, men har är inte så förjust i Mjau mjukmat för kattungar. Han vill inte äta det. Kan det vara husmanskosten som gjort honom så liten. Han väger ungefär 700-800 gram nu. Vad ska jag ge honom för mjukmat så han växer på sig lite. Han är absolut inte mager tycker jag, men liten. Han har fortfarande blå ögon. En fråga till. Kommer han att ha blå ögon tills vuxen? Oj nu blev det lite långt. Det blev lite rörigt det här. Hoppas ni förstår vad jag skrivit.
Kattungen är nog långt ifrån 12 veckor. Vikten som du skriver är lagom för en kattunge som är 7-9 veckor. Färgen på ögonen tyder på samma ålder.
Har du fler katter? Om inte bör kattungen få vara någonstans där det finns några andra katter så att han får lära sig att bli katt. Att lämna tillbaka den är nog inte ett realistiskt alternativ.
Ge honom rå köttfärs med krossade kalciumtabletter, kattmodersmjölksersättning att lapa, klipp sönder kycklinghjärtan i små bitar att äta. Kokt kyckling är också bra men se till att det INTE (rättat efter påpekande i # 3) följer med några kokta ben. Inga kolhydrater och inget spannmål. Matrester är heller inte bra för de innehåller salt.
Kattungen får inte lämnas ensam mer än kanske en timme och fixa ett trevligt bo åt den, gärna med en vetevärmare.
Du har nu en utmaning med denna kattunge och jag önskar er båda lycka till.
Vad jag tänker om dem som du fick den från lämpar sig inte i skrift.
#2 det blev nog lite fel "Kokt kyckling är också bra men se till att det följer med några kokta ben."
Se till att det INTE följer med några kokta ben. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
# 3 Tack för att du rättade mig. Jag tycker att det så svårt att upptäcka när jag hoppat över ett ord eller bokstav.
Ok det var väl det jag trodde. Jo jag har en till katt här hemma, dom har just börjat acceptera varandra. Kissungen försöker dia på kattgubben jag har och det gillar han inte nämnvärt. Jag har KMR här hemma. Det kan jag väl ge honom. Vi är hemma i stort stt hela tiden så det är ingen fara. Han har sin transportbox med en fleecefilt i som han sover i på natten och på dagen ligger han hos mig i soffan.
Kyckling har jag också hemma. Kyckling file. Sedan vad ska jag ge honom då i form av mjukmat?
Han är pigg och lekfull, men sover ganska mycket.
Nä jag tänker inte lämna tillbaka honom. Jag har själv haft 2 kullar kattungar för några år sen, så jag vet hur det är med små kattungar.
Ska väga honom flera gånger så jag ser att han ökar i vikt.
Tack
Väg honom två gånger i veckan de närmaste veckorna och skriv upp datum och vikt ordentligt.
Varför ge kattungen färdig mat i stället för kött? Om du köper köttfärs kan du lägga in köttfärsen i en relativt stor plastpåse och klämma ut den som en tunn platta för då kan du bryta av lagom stora bitar allteftersom.
Kycklinghjärtanen kan du öppna förpackningen på och sedan lösfrysa dem i större plastpåse.
Sån tur att du har andra katter. Även om de inte tar sig an kattungen så får ju kattungen se hur man beter sig som katt och hur katter pratar med varandra.
#8 Jag ska in till stan imorgon. Då ska jag köpa köttfärs och kolla om jag hittar kycklinghjärta också. Jag ska väga honom 2 gånger i veckan. Man kan väl blanda KMR tillsammans med köttfärsen eller är det bättre att ha den bredvid.
Jo kattgubben jag har är 4 år och dom har börjat leka med varandra. Det ser ganska kul ut för kattgubben är en stor katt på 5 kilo. Så det ser lite klumpigt ut då dom jagar varandra, med han är väldigt snäll med kissungen.
Se till att köttfärsen kommer från djur som är uppfödda och slaktade i Sverige. Det kvittar säkert om du blandar mjölken i färsen eller ej. När jag skrev det tänkte jag mest att kattungen fick lite kratftigare än vatten att dricka men det spelar förstås ingen roll hur den får i sig vätskan.
Kastrerade hankatter kan vara mycket bra barnvakter.
Min dotter har sedan en månad fött upp en kattunge som en ladugårdskatt stött bort när kattungen var bara cirka tio dagar. Den här lilla kattungen är nu 6-7 veckor. Min dotter har flera katter men ingen av dem bryr sig så mycket om kattungen men kattungen får ju se flera vuxna katter och lära sig katthyfs. De första veckorna var kattungen med min dotter dygnet runt, på arbetet, när hon hälsade på hos någon mm men nu är kattungen hos en pensionär när min dotter arbetar. OBS vi har ingen ladugård och inga ladugårdskatter!
Ge KMR du, det är jättebra. Jag ger alla jourkattungar RC babycat 34 uppblandat med varmt vatten och det är väldigt populärt.
Det finns ingen anledning att ge en liten kattunge torrmat och speciellt inte när den tagits för tidigt från sin mamma och har svårt att få i sig tillräckligt med vätska ändå. Det verkar också tokigt att först behandla råvarorna hårt genom industiella processer och sedan blöta upp det. Dessutom innehåller det saker som en katt inte ska ha som mat:
Spannmål: Ris, vegetabiliskt proteinisolat[1], majsmjöl - katten kan inte tillgpdpgöra sig spannmål
Rotfruktsfibrer: Betfiber - bukfyllnad
Vegetabilisk olja: Sojaolja - katter kan inte ta upp vegetabiliska oljor men dessa oljor kan orsaka diarré
Kolhydrtater: Frukto-oligosackarider - kolhydrater kan på sikt bl a bidra till diabetes
Bättre med mat som har hög näringstäthet.
#10 Han hade fått mjau torrmat hos sin förra ägare och jag fick med mig lite hem. Min katt är uppfödd på royal canin, men det senaste året äter han i stort sett bara blötmat. Jag har haft ett helsicke med hans mat eftersom han är fiskallergiker och det mesta mat innehåller fisk och mjau äter han inte alls. Jag har hittat en mat helt utan fisk. Pussy bullar i kuvert (Köttmeny). Hade ett tag funderat på barf, men inte kommit till skott än. Nu är det så att vi bor på landet och kattgubben är ute katt (inget skäll tack) Han äter mycke råttor och under sommarhalvåret äter han nästan aldrig inne. Han vill helt enkelt inte ha mat inne.
# 11 Matkontot för mina katter var mycket lågt i våras. De flesta av dem fixade maten själva i stenrösena och på åkrarna runt där vi bor.