Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1964 ggr
thewhiteangel89
0

14 år och epilepsi.

Jag och min familj står nu för ett dilemma..

Vi har en katt som är 14 år och för två månader sen fick han sitt första epilepsi anfall. det blev 3 st på 24 timmar och efter det tredje bestämmde jag och min familj att blir det ett till så måste vi tyvärr ta bort honom. Vi valde att inte besöka veterinär då dessa anfall var sent på kvällen och vi har lång väg till närmsta djursjukhus. 
Mellan anfallen var han helt som vanligt och efter vi fattade beslutet så fick han inget mer anfall..

Men inatt vaknade vi igen av att han hade ett anfall. Han blir inge aggresiv så jag gick ner och strök på han och han var helt färdig. En stund efteråt var han som normal igen och det första han gör är äter efter ett anfall..

Nu till frågan. Hur skulle ni göra om det vore eran katt? Under anfallen lider han. Men så fort dom är över är han som vanligt? och vi vet inte om det kommer gå 2 månader innan nästa kommer igen… 
Vi funderade på att undersööka honom hos veterinär och ev ge medicin. Men det kommer vara ett stort problem då vi inte ens kan ge honom avmaskning….

Han är 14 år och har levt ett underbart liv där han kommit och gått som han velat i kattlucka och bott breve skogen… Men då är frågan vad är bäst för han? inte vad som är bäst för mig…

[Lillfjanten]
2

man ska enligt lag ta katten till vet om den blir sjuk! låter oansvarigt att inte åka iväg bara för att man har långt till vet. Var det för sent på kvällen, så finns nästa dag. hur hade ni tänkt avliva katten då, själva? det är sånt här man måste tänka på också när man har djur, man måste veta vart man ska vända sig då de blir sjuka. jag hade absolut åkt iväg med katten, och sedan rådgjort med veterinären.

Rumblebee
1

Vore jag ni så skulle jag ta katten till veterinär, i vilket fall som helst. Och om det här hade drabbat en av mina katter (har tre stycken), så hade jag sett till att ge honom medicin. Hur är eran katt när ni ska ge honom något?

Nu vet jag ju inte hur man ger epelepsi medicin, om det är något som ska injiceras antingen med kanyl eller direkt in i munnen, eller om det är tabletter, men i många fall så går det att lura i katter medicin om man kan gömma det i något (blötmat brukar fungera bäst här hemma). De gånger jag har behövt ge flytande metacam till två av katterna, så gick det hur bra som helst genom att sitta gränsle över katten och blockera med benen så att dom inte kunde backa ur greppet, och sedan även hålla i nackskinnet med den andra handen. Gick snabbt och smidigt, även med den som brukar klösa mest när det är något han inte vill ha och göra med.

Chieko
0

Förstår att ni inte vill stressa katten med bilresa efter anfall men det kan vara läga att kolla upp med veterinär nu. Ring först och se vad ni kan få för råd på telefon. Om ni har problem med medicinering och veterinär tror att det är nödvändigt skulle jag noga råda er att överväga att avliva istället. Varför bråka det sista man gör? Lycka till oavsett!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

AnnaMaja0
0

Hade det varit min katt hade jag definitivt tagit kontakt med veterinär. Man kan ju först rådgöra via telefon och sedan boka en tid för besök. Om det nu är epilepsianfall katten får kan man ju kanske också fundera på om det är den primära diagnosen. Det kan ju finnas andra sjukdomar i grunden som gör att katten får dessa anfall. Utifrån vad veterinär anser om diagnos, medicinering och annat får man ju fundera och känna efter vad som känns mest rättvist för katten. Hoppas att det löser sig på bästa sätt för er!

thewhiteangel89
0

Jag skrev inte här för att bli dömd. Jag har bett om råd av en djursjukvårdare som vi är vän med. Och anledningen till att vi inte åkt in är faktat att katten mår hur bra som helst efter anfallen! Den äter, pratar, gosar och sover med oss precis som vanligt! Hade katten inte vart som vanligt så hade jag självklart åkt in med han på en gång! och personen vi pratade med sa att att eftersom katten mår bra så sska vi avvakta. nu har vi avvaktat i 2 månader och den har inte vart sjuk fören idag.. och åter igen tog vi kontakt med djursjukvårdaren som sa att vi måste fatta ett beslut ang katten. och avvakta till imorgon.

Ang avlivning så har jag alltid sagt att mina katter ska inte skjutas. dom ska avlivas hos en veterinär den dagen det är dags för dom att gå vidare….
i min värld är det inte värdigt för en katt att bli skjuten.!

Att bråka varje dag med piller (vilket min vän berättade att man kan ge) känner jag är inte rättvist för katten. Frågan jag måste ställa mig då är : är det för kattens skull jag gör det eller för mitt eget ego som jag gör det?!

viktoria91
0

Iaf för människor så påverkar varje EP anfall hjärnan så man blir sämre. Långsammare tal, tanke, motorik som är permanenta skador. Vet inte hur det funkar med katter och EP.

AnnaMaja0
0

Du frågade hur vi skulle gjort om det var våran katt och jag svarade utifrån det, jag dömer dig inte på något sätt. Vad bra att du pratat med en djursjukvårdare! Det sa du dock inget om i ditt första inlägg. Det är skitjobbigt när ens djur inte mår bra, man vill ju alltid deras bästa. Fick själv ta ett väldigt tungt beslut angående våran hund som blev sjuk i somras. Mådde jättedåligt, men insåg att det var för hundens bästa. Det är bara ni och ingen annan som kan ta det slutgiltiga beslutet. Känner ni att katten inte mår bra och att det inte är för hans bästa att fortsätta så ge honom ett värdigt avslut. Hoppas att det blir så bra det bara kan för er oavsett vad ert beslut blir.

katterna
0

Om du går in på hittekatter iFokus så finns där en mycket bra artikel om epilepsi på katt. Finns på andra sidan och är publicerad av anebit.