Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5140 ggr
Quincy
0

Hjälp, konstigt bajs!

Min kisse har haft rätt så konsig avföring under den senaste veckan. Hon bajsar ut en vanlig liten korv men direkt efter är det en klump mjuk avföring. Det är inte rinnigt som diarré utan väldigt mjukt. Hon är avmaskad och jag har gett henne PRO kolin i två dar nu.

Hon äter foder som hon åt hos uppfödaren (RC baby cat och kitten) men jag har börjat byta foder till eukanuba istället för att se om det blir bättre.

Jourhemmet
0

Låter som fullt normalt. Fortsätt med maten hon är van vid.

Quincy
0

Men jag trodde att kattbajs skulle vara hårt? Inte mjukt/löst

IceJossan
0

Sålänge det inte är löst så är det ingen fara. Det är ju mest korvar, så en liten gnutta löst behöver inte vara något farligt alls. Det verkar vara en kattunge, och då är det rätt vanligt att de blir lite lösa ibland.

Håll fortsatt koll bara.

Quincy
0

Ok blev bara lite orolig för innan hade hon normal avföring (korvar)

IceJossan
0

Håll koll bara, blir hon dålig i magen är det en sak, men lite lösare än vanligt är mest bara att vänta ut. Hon kan ha fått i sig något som gjort magen en smula orolig.

Josefa
0

Minska ner lite på maten så blir det bättre.

Jourhemmet
0

Du är väl själv inte likadan i magen varje dag Flört

Quincy
0

Ok det var länge sen den här tråden startades men jag ville bara berätta goda nyheter!

Min ragdoll katt har alltid varit super känslig i magen och inte haft så bra avföring, byte av torrfoder hjälpte lite men avföringen var fortfarande något löst! 

Jag tror jag har försökt med allt: fastat henne i 3 dagar, majsvälling, pro kolin, diarsanyl, zoolac, och testat många många olika foder (både torr och blöt).

Men (efter massa googlandet) det som verkligen gav bra resultat var Stomax!! Min katt tyckte jätte mycket om det, i alla fall i cirka 3 veckor sen ville hon inte äta mera men det gjorde inget eftersom hon var redan "botad" (hon kanske kände av det själv?).

Så efter mer än ett halvår så bajsar hon ÄNTLIGEN fina hårda korvar :D :D

AnnaMaja0
0

Vad härligt att din katt nu är helt bra i magen 😃 Hoppas att det fortsätter så! Men jag måste fråga en sak bara: Vad menar du när du skriver att du "fastat henne i 3 dagar"?

Quincy
0

#9 oj skrev fel, det var två dagar jag fasta henne. Med fasta så menade jag att jag inte gav henne mat (utan endast vatten) i två dagar, många kattägare gör så för att rensa magen/tarmarna när en katts mage är orolig.

Men det funkade inte i mitt fall, utan det var Stomax som gav resultat.

annzoo
0

#10 ingen vettig kattmänniska/djurmänniska svälter sitt djur i 2 dygn…gränsen är 24timmar för vuxen och 12 timmar för kattunge.. Risken för fettlever ökar och att katten blr dålig om du svälter katten i 2 dygn.

Vet inte vars du hört om 2 dygn men upplys personen i fråga om de jag skrev här ovanför

Quincy
0

Det är ett tips jag har fått från en annan kattägare, att i fall katt fortfarande är lös efter en dag (nu räknade jag i för sig inte i dygn, utan en dag var ca 12 timmar då jag tog bort maten när jag kom hem från jobbet) så skulle man fortsätta fasta tills nästa dag.

Men ok då vet jag vad det är som gäller.

Quincy
0

Nu när jag hade skrivit det där inlägget……det var ju faktiskt 24 timmar.

AnnaMaja0
0

Ts: Jodå, jag vet vad svält innebär. Jag bara undrade över de 3 dagarna, vilket ju är alldeles för långt. Men det har du ju fått veta nu. Trodde att du kanske menade nåt annat med "fasta" eftersom ju som sagt 3 dagar är alldeles för lång tid för en katt att vara utan mat som #11 skrev.

Quincy
0

Ah jo jag skrev för snabbt där, det var 2 "dagar" inte två dygn dock.