Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4319 ggr
[littlecat]1
0

Flytta runt med katt?

Min katt är en Sibirisk katt, 10 månader och en hona.
Vi bor i en lägenhet men far hem till mamma/pappa 1-2 helger i månaden och sedan på alla lov.
Min kisse följer självklart med då. Hon mår inte dåligt av att flytta runt utan tycker att det är spännande att komma till nya ställen och är verkligen inte blyg/rädd av sig.
Hon byter ju inte ägare, utan hon har ju alltid mig som trygghet.

Tycker ni att det är taskigt? Motivera varför isåfall.
Jag tycker inte att det är taskigt ifall dom är vana vid det och inte mår dåligt av det. Alla katter i naturen upptäcker ju också nya områden, så det skulle vara minst lika taskigt att ha en katt i naturen för att det kommer nya områden och miljön är ny.

[Anunnaki]
0

Till TS, hur kunde du ens komma på tanken att det skulle kunna vara negativt för katten?!

[littlecat]1
0

För att flera runt om mig sa att det var dåligt för katten och att den började må dåligt över det…

Cockerspaniel
0

Mina katter och jag reser mycket eftersom vi håller på med utställningar så det är väl bra att de får miljöombyte :)

GoliatsMatte
0

Har inte märkt att det skulle vara negativt. Min katt följer ändå med på utflykter ganska offta. Jag menar om katter inte klarar nya miljöer hur fixar de då hottelvistelsen vid utställningar?

[littlecat]1
0

Jaa, så har jag också tänkt! Katter klarar ju nya miljöer, om man vänjer dom. Ibland brukar hon bara få följa med för att få göra någonting annat.

Det var oftast min pappas sambo som sa saker ang att flytta med katt. Hon sa även "men du har ju ingen erfarenhet av katter" Nej, om man inte har haft katt så har man ju inte det, men man måste ju kanske skaffa en katt för att få erfarenhet. Iof sa hon också att blötmat inte var bra för katter osv. Så jag tror nog att hon kan så mycket.

Plus att man kan läsa på lite innan man skaffar katt. Blir så less på henne när hon tror att hon vet allt, men i själva verket inte alls vet så mycket.

Supinesophie
0

Om katten är van att fara runt och inte verkar stressad av det så ser jag inte hur det skulle vara fel :)

noir
0

Om man säger så här det är inte bra att flytta runt med en katt som inte är van med miöjöombyten och tydligt visar stress och oro vid resa/nya miljöer.
Börjar man när det är små så funkar det fint. Min ena katt går som en hund i sele och följer gärna med ut och går en sväng. Hon är en sån man kan ta med överallt hon bryr sig inte ett dugg, den äldre honan jag har som är en omplacering kan tycka att det är lite oroligt med nya miljöer.

Ja att våtfoder är dåligt kan hon ha rätt…. OM hon menar de märken som är dåliga. Finns en hel del bra utan onödigt socker, salt, kolhydrater o.s.v som är toppen. Det som hävdar att torrfoder är bra vet jag inte riktigt om den har någon kunskap av kattens kost.

Ta inte åt utav vad andra säger om du själv känner att du inte gör katten "illa" o.s.v Du känner dina katter o.s.v
Kan det inte vara så så att hon inte vill att du ska ha med katterna men inte vågar säga det? ;)

[littlecat]1
0

Jaa, alltså jag köper inte skitmat till min katt, kollar ordentligt i innehållet…

Nja, tror mest att hon är avis (:s) för att hon själv vill ha katt eller något… haha, lite små töntigt.

Amorell
1

Lita på att du känner din katt bäst och om du tar det i beaktande och letar efter tecken men inte ser några så kan du nog vara lugn.. 

Reser också mycket med min katt och hon mår jättebra av det, flyger in i buren varje gång jag tar fram den Glad

Jag tror lite att den här tanken "flytta inte på katter" är ett sånt där fenomen som kommer från "katter ska vara ute för det ska vara så" en idé man fått för sig för att katter ska bara annorlunda än andra djur på något sätt..  Ofta när man reser får man ju höra "det är inte snällt det där, att ha katter i bur" Tungan ute

~ Ysmn

[littlecat]1
0

Jaa, jag får också höra samma sak. Min kisse hoppas också ner i buren direkt jag tar fram den. Sen envisas hon med att hon ska ligga i den också.

Nu är vi hos min pappa igen. Har inte varit här på flera månader men kissen har kollat igenom huset lite men är nu och umgås med mig. Nu busar hon i sängen och kryper under täcket.. Skrattande

[Anunnaki]
0

På den tiden när jag hade bara en katt fick hon följa med på stugsemestrar många gånger och dssutom åkte hon förstås mellan vårt vanliga hus och sommarstugan. Hon tog definitivt inte skada av det på något sätt.

En tjej som jag känner räddade livet på en två veckor gammal kattunge som var förskjuten av sin ladugårdskattmamma. Denna lilla kattunge följde tjejen överallt 24 timmar per dygn tills kattflickan var fem veckor men sedan dess har hon varit hos en pensionär på dagarna när tjejen arbetar. Den här lilla katten har alltid sin bur och sin sandlåda med sig plus en vetevärmare. Oavsett var hon är så går hon in i sin bur när hon blir trött och behöver sova.