HJÄLP!! Förlamad katt.
En av kattungarna jag var jourhem åt via KKS är nu lite över ett år, han bor hos min mamma och har vart hur frisk som hälst tills för ca en vecka sedan då han kom hem och var väldigt stel i kroppen, de åkte till djursjukhuset akut och efter undersökningen visade det sej att han inte längre kunde röra bakkroppen utan släpade bakkroppen efter sej när han gick med frambenen. Han fick ligga inne, de tog massa prover, röntgade (vanlig röntgen, skikt var för riskabelt med tanke på att han har lite svårt att andas) osv. Det enda dom hittade var vätska runt lungorna/ i bröstkorgen. Nu är han hemma igen, min mamma är hemma med honom hela tiden, han äter och dricker men halvdant. Han går på stesolid, laxerande och någon mer medicin. Han kan inte kissa själv utan man får tömma blåsan tre ggr om dagen, han fick ut en liten bajskorv igår.. Han ligger mest å spinner hela tiden, ibland försöker han släpa sej en bit.. Veterinären säger att chansen är liten. Men hur ska mamma klara av att ta ett beslut när de inte vet vad det är? Kanske nått som kommit ikläm å går över?? Ibland rycker han lite i bakbenen så TOTALförlamade är dom inte? Någon som vet någonting? Kan tippsa om någonting? Hjälp!!! *tårar*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
är de en utekatt? Kan han fallit från någon hög höjd eller skadat sig på något annat sätt.
I mina ögon tycker jag att av de du berättar och att inte veterinären hittar något eg fel på katten bör ni verkligen fundera på avlivning. Tråkigt men sant då katten trots allt verkar lida av de.
Tror att det bästa för katten är att få somna in.. Låter inte som ett värdigt kattliv.
Superjobbigt för er men tänk på katten.. Kram!
Jo han är utekatt.. Ja det är verkligen inget värdigt liv!! Det är bestämt att om han inte blivit bättre inom högst en vecka får han tassa över regnbågsbron..
Stackars liten
Tänker på er.
Mvh,
Catarina
Tack för alla svar! Det uppskattas verkligen!
Om det är en hjärnblödning kissen har fått, så finns det stora chanser att han blir återställd.
Vet du om det togs blodprov för FIP (felint coronavirus)? Vätska i brösthålan kan vara ett symtom på den sjukdomen, och man kan även få påverkan på ryggmärg och hjärna.
Jag är jätte tacksam för alla era svar!! Vätskan runt lungorna tyder väll på att det inte är hjärnblödning, eller? Han är testad för FIP, och det är det inte.
#8 man kan inte testa en levande katt mot FIP endast genom obduktion. Man kan testa titrarna mot coronaviruset men de säger eg inte så mycket då nästan alla katter bär på de utan att de muteras till FIP.
#9 Titrarna säger dock om katten varit exponerad för virus eller ej. Det är ett första steg för att kolla om det kan vara fråga om FIP.
#8 Har veterinären tagit prov på vätskan katten har i lungsäcken? Isåfall, vad har den analysen visat? Hur förklarar de att han har vätska där? Undrar också över resultat från övriga prover: finns det inget som avviker från det normala? Om allting ser normalt ut skulle jag tippa på att han fallit från en höjd, alternativt blivit påkörd, och skadat ryggrad/ryggmärg. Det verkar vettigt att ge honom en chans att tillfriskna under veckan som kommer, och att annars låta honom få somna in.
Tack för svar! Jag ska kolla med mamma om mer exakta prover och svar så återkommer jag.

jag har inte läst vad alla har skrivit nu..
men kan det möjligen vara ett hjärtproblem?
jag vet 2 fall som kattor har blivit förlamade i bakdelen av kroppen. det har berott på en propp i hjärtat (om jag minns rätt). dessa 2 fall har inte gått att rädda, bättre att låta kissen somna in… ett av fallen var min älskade katt.
berätta gärna när du vet mer. och lycka till.
Håller tummarna att det "bara" är något som kommer gå över om ett par dagar =/ Annars är det väl bäst att låta honom få somna in.
// Pabblo
Den lilla Ängelen.. En liten Ängel på fyra tassar och med randig svans ..tassade ner på jorden i ett hårt men inte ensligt hem, med två mammor och sex små syskon som blev välkomna med kall, ond hand… Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..med alla sina syskon och två mammor fick trängas i en trång bur i många långa timmar.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..med alla sina syskon och två mammor var plötsligt på en toalett många långa mil från den kalla, hårda, onda handen.. ..Där bodde fem andra kattor och en stor hund – en Katta hade bara två tassar och kom in med mat och varma mjuka händer, som la den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans på rygg i sitt knä och kittlade Ängelen på magen.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..tyckte toaletten var alldeles för liten, Ängelen kom på att han kunde klättra upp på den tvåbenta kattans ena ben och klamra sej fast – så fick man följa med ut till den stora hunden med mjuk svart päls och rolig svans man kunde fånga.. ..Men de två mammorna och alla små syskonen ville bara vara på toaletten.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..fick en dag besök, egentligen var det den tvåbenta kattan som fick besök men Ängelen hamnade snabbt i centrum, besöket hade ännu varmare, kelnare och snällare händer. Dessutom långa ben som Ängelen ville klättra upp på, klamra sej fast vid och följa med ut på nya äventyr.. ..Besöket hade inte tänkt sej någon mer i familjen, då flocken redan var stor.. Men Änglar finns det inte gott om, och visst får de alltid plats.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..lämnade sina två mammor och alla små syskon (som förståss oxå flyttade till egna lyckliga hem) för att boa hos tre underbara tvåbeningar och deras tre hundar med roliga svansar Ängelen ville jaga , en annan kattpojke och så en gammal kattherre som lärde Ängelen att jaga annat än hundsvansar.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..levde lyckligt i ett kärleksfullt och äventyrligt hem, kattherren som levt färdigt efter alla sina många lyckliga år somnade en dag in, lugnt och fint i soffan. Men för Ängelen hade livet just börjat.. ..Trodde alla runt omkring…. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..kom hem en dag i slutet av sommaren, stel och emlig tassade han fram till sina älskade tvåbeningar.. Dagar av sprutor, röntgen, prover och kläm flöt förbi, Ängelen gav sina tvåbeningar hopp om att livet inte nalkades sitt slut.. ..Så mycket närhet, kärlek, tro och hopp blandades med oändliga tårar… ..Så kom den dagen… Då den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..bestämde sej för att livet skulle ta slut.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..ville tassa över regnbågsbron - åter få jaga hundsvansar (Änglahundarna väntar redan glatt – Lisa med sina bruna, sträva, tjocka svans och Sofia med sin långa lurviga bland andra..), åter få hoppa på fyra starka tassar, få klättra, fånga mat och smyga… ..det var en tung, mörk dag – trots att solen sken.. Men tänk om man kunde glädjas åt tiden man fick, och inte sörja tiden man förlorat.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..tassar nu på friska ben.. Men han lämnade någonting kvar hos sina tvåbeningar innan han tassade vidare.. - ett oändligt, varmt och mjukt spinnande som gror i hans tvåbeningars hjärta, där finns han alltid för tröst och ro.. och tackar för sitt jordliga underbara bo…
Den lilla Ängelen.. En liten Ängel på fyra tassar och med randig svans ..tassade ner på jorden i ett hårt men inte ensligt hem, med två mammor och sex små syskon som blev välkomna med kall, ond hand… Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..med alla sina syskon och två mammor fick trängas i en trång bur i många långa timmar.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..med alla sina syskon och två mammor var plötsligt på en toalett många långa mil från den kalla, hårda, onda handen.. ..Där bodde fem andra kattor och en stor hund – en Katta hade bara två tassar och kom in med mat och varma mjuka händer, som la den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans på rygg i sitt knä och kittlade Ängelen på magen.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..tyckte toaletten var alldeles för liten, Ängelen kom på att han kunde klättra upp på den tvåbenta kattans ena ben och klamra sej fast – så fick man följa med ut till den stora hunden med mjuk svart päls och rolig svans man kunde fånga.. ..Men de två mammorna och alla små syskonen ville bara vara på toaletten.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..fick en dag besök, egentligen var det den tvåbenta kattan som fick besök men Ängelen hamnade snabbt i centrum, besöket hade ännu varmare, kelnare och snällare händer. Dessutom långa ben som Ängelen ville klättra upp på, klamra sej fast vid och följa med ut på nya äventyr.. ..Besöket hade inte tänkt sej någon mer i familjen, då flocken redan var stor.. Men Änglar finns det inte gott om, och visst får de alltid plats.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..lämnade sina två mammor och alla små syskon (som förståss oxå flyttade till egna lyckliga hem) för att boa hos tre underbara tvåbeningar och deras tre hundar med roliga svansar Ängelen ville jaga , en annan kattpojke och så en gammal kattherre som lärde Ängelen att jaga annat än hundsvansar.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..levde lyckligt i ett kärleksfullt och äventyrligt hem, kattherren som levt färdigt efter alla sina många lyckliga år somnade en dag in, lugnt och fint i soffan. Men för Ängelen hade livet just börjat.. ..Trodde alla runt omkring…. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..kom hem en dag i slutet av sommaren, stel och emlig tassade han fram till sina älskade tvåbeningar.. Dagar av sprutor, röntgen, prover och kläm flöt förbi, Ängelen gav sina tvåbeningar hopp om att livet inte nalkades sitt slut.. ..Så mycket närhet, kärlek, tro och hopp blandades med oändliga tårar… ..Så kom den dagen… Då den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..bestämde sej för att livet skulle ta slut.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..ville tassa över regnbågsbron - åter få jaga hundsvansar (Änglahundarna väntar redan glatt – Lisa med sina bruna, sträva, tjocka svans och Sofia med sin långa lurviga bland andra..), åter få hoppa på fyra starka tassar, få klättra, fånga mat och smyga… ..det var en tung, mörk dag – trots att solen sken.. Men tänk om man kunde glädjas åt tiden man fick, och inte sörja tiden man förlorat.. Den lilla Ängelen med fyra tassar och randig svans ..tassar nu på friska ben.. Men han lämnade någonting kvar hos sina tvåbeningar innan han tassade vidare.. - ett oändligt, varmt och mjukt spinnande som gror i hans tvåbeningars hjärta, där finns han alltid för tröst och ro.. och tackar för sitt jordliga underbara bo…
Som ni kanske förstår har lilla Tiger fått somna in, i förrgår bestämde han sej själv för att det var nog, han slutade äta. Så igår fick han somna in i min storebrors knä i lugn och ro.. Tack för allt stöd å alla råd! Tiger är skickad på obduktion så jag återkommer med en diagnos förhoppningsvis…
Beklagar sorgen.
Lille kisse…
Vildkatta, beklagar verkligen. Vilken fin berättelse du har skrivit! Tiger hade tur som fick så mycket kärlek från sina människor. Han har det bra i katthimlen nu, på andra sidan regnbågsbron. Där finns många han kan hälsa till från mig, av rasen perser…saknade och älskade, precis som han. Berätta gärna vad obduktionsutlåtandet visade. Stor kram!
Beklagar :(
Så söt han var! Tänker på dig. Vet hur det känns…

men gud tårarna bara rinner.. jag beklagar så himla mycket :(
Nu har svaret på obduktionen kommit och det visade sej vara malignt lymfom och det var ingenting som kunde göras någonting åt..
#23 Då vet du i alla fall att ni gjorde allt som kunde göras för honom, och att det inte fanns något som hade kunnat rädda honom. Kram.