Orolig för min katt
Har märkt att min ena honkatt har blivit extra kälen på senaste tiden. Nu när jag klappade henne så upptäckte jag att hon har en svullnad under hakan. Det kan väl inte vara en tumör? Hon är inte mer än lite över 3 år gammal

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Är det en utekatt?Eller kan hon ha blivit biten inne?
Bitskador på katter blir ofta infekterade i en sluten infektion.
Håll koll och verkar hon ha ont så åk till veterinären med henne för koll.
Stolt ägare till tre La permer
Hon är både ute och inne. Såg faktiskt för ungefär en vecka sedan att hon blivit riven på örat. Tyvärr så springer det ofta en stor hankatt här som verkar vara mer vild än tam…

Men om det springer katter där som slåss med din katt varför har du henne lös ute då?
Ta henne till en veterinär så att de kan öppna upp bölden och dränera.Ev kan hon behöva PC också.
Hon vill vara både ute och inne, det har hon varit van vid sen hon var liten. Och det var första gången jag sett att hon blivit riven. Ja jag ska ringa till en veterinär och få henne undersökt. Vad är PC för något?

PC=Penicillin
Ta henne till vetrinären och kolla upp vad det är. Bygg en inhägnad eller gå promenader i koppel så hon inte riskerar att råka illa ut men ändå kan få möjlighet till utevistelse.
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

Man kan även kontakta kommunen om man misstänker att en katt inte har någon ägare.
Skynda långsamt så går det fortare.
Det är inget fel i att låta sina katter vara ute om man inte bor nära en trafikerad väg eller i ett tättbebyggt område.
Honkatter råkar inte ofta i slagsmål. Jag kan inte påminna mig att min 17-åriga katta någonsin haft några sår från slagsmål och ite några av mina andra honakattor.
Har katten en knöl under hakan ska du omgående gå till veterinären med henne. Det behöver inte vara en tumör för det finns många åkommor som t ex en fettknöl men du måste ta reda på vad det är och om det måste behandlas.
En honkatt råkar som sagt var sällan i slagsmål. Det enda undantaget jag komma på är min nuvarande katta som är 11 år och då hade jag en hankatt här som lyckades slinka ut ur rummet och gav sig på henne, mend det stoppades kvickt.
Jag hade tidigare en honkatt som blen 18 år och hon var aldrig i slagsmål och hon fick vistas utomhus och det fanns då gott om fertila hankatter i området.

Är hon kastrerad? De är lägst i rang och kan få sig en däng ibland.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#10 Nä hon är inte kastrerad. Tror mer det är så att hon vill försvara sig än att springa undan. Såg i dag att svullnaden under hakan på henne har gått ner 
Tycker du ska kastrera henne så kan veterinären kolla på hakan samtidigt. Eller hade du tänkt att hon ska få kattungar??
En seriös kattägare låter inte sina fertila katter springa ute.
Håller som vanligt med Jourhemmet
Jourhemmet. Seriösa kattägare låter väl inte sina fertila hankatter springa ute heller då?
För det verkar vara många fertila hankatter som springer lösa.
Själv har jag haft en hankatt och den lät jag bli kastrerad när den var ett år gammal.
Och eftersom det är hankatterna som ger sig på honkatterna tycker jag det är viktigast att kattägare låter sina lösspringande hankatter bli kastrerade.
Jag har 2 vuxna honkatter som inte är kastrerade ännu, hon som har fått ungar ska jag låta bli kastrerad, men den andra som inte fått ungar vill jag vänta lite med eftersom jag funderar på att låta henne få ungar senare, och jag tycker det är synd om henne och hålla henne instängd hela dagarna eftersom hon har blivit van att vara både ute och inne sedan hon var liten
#15 det gäller alla katter, honor som hanar. Det är ju honorna som blir dräktiga så det är minst lika viktigt att dom blir kastrerade som hankatterna.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jag lät min hankatt bli kastrerad när den var 1 år gammal. Hade alla kattägare i Sverige följt mitt exempel och låtit sina lösspringande hankatter bli kastrerade när dem är 1 år gamla så tror jag problemet med oönskade kattungar varit litet. Så jag har nog varit bättre än många andra.
Ska låta mina honkatter bli kastrerade också, men jag kommer inte låta dem bli kastrerade i dag
Men jag behöver inte dela med mej någonting här om jag ska bli påhoppad så fort jag avslöjar att jag inte är ofelbar.
Alla katter bör kastreras, honor som hanar. Vet inte riktigt vad du menar med att det är hanarna som "ger sig på" honkatterna. Honorna är de som söker upp hanar, de kan vandra otroligt långt för att hitta en hane.
En innekatt kan jag tycka är förståeligt att inte kastrera, men en utekatt som kommer i kontakt med andra katter titt som tätt bör verkligen kastreras, kan inte lägga nog vikt vid det.
Man kan förövrigt kastrera katter från att de är 6 månader.
Man undrar ju lite, varför vill du att din katt ska få ungar? Du formulerar det som att du ska "låta henne få", som att du gör det för hennes skull? Eller är det bara för att kattungar är söta och du vill ha några?
Men till ämnet så behöver det inte vara någon fara med en svullnad. Man bör hålla koll på det men behöver inte rusa till veterinären direkt, om det inte går ner på några dagar kan det vara aktuellt med veterinär. Min egen utekatt kommer in med svullnader ibland, trots att vi bor i ett väldigt kattglest område. Veterinären har sagt att det inte är ovanligt att utekatter river sig när de går i buskar, och att det kan vara sådana saker svullnad beror på.
Det man bör hålla utkik över är om det har med munnen att göra, alltså tänderna. Vår katt har haft mycket problem med sina tänder vilket resulterat i infektioner och svullnader. Försök kolla i munnen på din katt så att allt ser bra ut. 
#18 skulle alla kastrera sina honkatter så skulle problemet med oönskade kattungar vara ännu mindre. förstår inte riktigt hur du tänker, bara för att man har en honkatt betyder det inte att man inte behöver kastrera.
Jag förstår fortfarande inte varför vissa tycker att dom med hankatter ska ta större ansvar än dom med honkatter!!!
#21 Jag tycker det för de som har okastrerade hankatter som ställer till oönskade kattungar ställer till problem för andra och inte sig själva
#22 Den som har en okastrerad honkatt anser jag vill ha kattungar!
#22 Det kan det nog vara, men oftast tror jag inte det är så. En av mina honkatter fick t.ex ungar för att jag glömde att ge henne p-piller på rätt, dag. Hon fick p-pillert en dag för sent
#24 P-piller skyddar inte mot dräktighet, utan bara mot löpet. Så trots med p-piller kan en katt bli dräktig.
#24 ppiller skyddar inte mot dräktighet, bara mot löp. om en hane parar en hona som går på ppiller så kan hon ändå blir dräktig.
Men jag håller på att jag tycker det är viktigast att kattägare med lösspringande hankatter låter sina hankatter bli kastrerade eftersom oönskade kattungar ställer till problem för andra och inte de själva.
Tyvärr finns det ju även väldigt många lösspringande, hemlösa katter utan någon ägare som kan kastrera dom.
Jag tycker det är viktigaste att "honkatter" blir kastrerade för det är dom som får ungar inte hanen.
Så snälla tänk om att skaffa kattungar, låt katterna få slippa föda ungar.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Du tycker att bara hankattsägare ska kastrera sina hankatter. Dom som har okastrerade hankatter kanske tycker att bara honkattägare ska kastrera sina honkatter. Jag, och många fler, tycker att ALLA utekatter ska kastreras.
Varför vill man själv ha problem med oönskade kattungar? eftersom du har okastrerade honkatter så ställer du ju till med problem för dig själv.
#30 Men ägare till okastrerade hankatter slipper problemen, dem blir ostraffade…
#31 men varför inte kastrera både honor och hanar?
Om jag ska ha en hankatt till som ska vara utomhus, så ska jag låta den bli kastrerad så fort som möjligt. För i så fall vill jag inte att den ska ställa till problem för de som har honkatter med oönskade kattungar.
Men det är inte jag som börjat bråka om detta. Det var jourhemmet som satte igång detta
men varför inte kastrera både honkatter och hankatter?
Hur f*n kan man klappa sig själv för bröstet för att man kastrerade sin hankatt, när den dessutom var 1 år och redan hunnit sätta på hur många honkatter som helst, samtidigt som man låter sina honkatter springa lösa. Och att skylla på hankattsägarna för att din egen honkatt råkar illa ut???? Du har aldrig tänkt på att det är de fertila honkatterna som eggar upp hankatterna till bråk? Snacka om att ha en vriden syn på det hela!!! Självklart ska ALLA katter som springer ute vara kastrerade.
Fast jag tror att du gör dig mer korkad än vad du egentligen är. Bara för att reta upp andra.
Jag tycker det vore bra om både lösspringande honkatter och hankatter kastreras. Men hoppa på alla andra då också och låt inte mej bära hundhuvudet för alla som inte kastrerar sina katter, och jag blev ju påhoppad här bara för att jag var ärlig nog att avslöja att jag har en okastrerad honkatt som jag inte vill ska vara instängd.
Och min hankatt höll sig nästan bara på tomten det första året, så det tror jag inte var nåon större risk att han hann sätta på några andra katter. Och jag tror inte jag var medveten om att det var någon risk då heller, för jag hade inte haft katter så länge då.
Och sen har jag ju skrivit här att jag ska låta mina honkatter bli kastrerade såsmåningom.
Jag tycker nästan det här känns som rena häxjakten på mej liksom bara för jag råkade avslöja att jag inte villa hålla en av mina okastrerade honkatter instängd.
Sen tycker jag inte man ska skriva så ovårdat som du gjorde där i #31, som t.ex f*n
Jag har inte varit ute efter att bråka här i den här tråden. Men blir jag påhoppad av folk så försöker jag försvara mej
Vi påpekar det för alla som har okastrerade katter ute, honkatter som hankatter.
#37 Håller ni på så, så kanske folk kommer undvika att avslöja om de har okastrerade katter lösa, och kanske kommer att undvika att avslöja att de gör fel över huvud taget. Jag anser inte att det är någon bra metod att hoppa på folk på det här sättet som är ärliga och avslöjar att dem inte gör allt på rätt sätt
Jag sa inte att vi hoppar på folk. vi påpekar.
vad synd att man måste betala för att kunna trycka på Anmäl.
#39 Jag gillar inte pekpinnarfazoner, påpeka saker tycker jag man ska vara ypperst försiktig med att göra.
Och överubriken på den här tråden handlar inte om okastrerade katter. Ni som tvunget vill prata om okastrerade katter tycker jag kan starta egna trådar om det, istället för att hoppa på dem som är ärliga nog att avslöja att de har en okastrerad honkatt som de inte vill ska vara instängd.
Men svullnaden undetr hakan på min honkatt har gått ner nu och det är jag glad för.
Många här tar hand om hemlösa katter, oönskade katter, och gillar såklart inte när folk har okastrerade katter ute. Tänk om dina honor blir dräktiga och föder ungarna ute någonstans. Vi behöver inte fler hemlösa katter och det är därför många jobbar med att få folk att kastrera sina katter. Man blir irriterad när folk säger 'ja jag ska kastrera mina katter men först ska dom få kattungar'(=föda fram fler katter till denna övermättade värld). Det verkar inte som att du förstår vilket jobb dessa människor gör för våra underbara katter, hur mycket tid och pengar dom ger. Det är inte för att vara elak mot dig(eller någon annan) som vi säger att du(och andra) ska kastrera dina(sina) katter.
#42 Jag tar ansvar för mina katter och kattungar. Och jag älskar mina katter!
Den här trådens syfte är inte att diskutera om okastrerade katter, det tycker jag ska respekteras
Ni som vill diskutera okastrerade katter kan starta egna trådar om det.
Nu diskuterar jag inte okastrerade katter här mer.
Vissa av er har tatt alldeles för mycket tid och energi för mej här nu.
Så jag ber er att inte reta upp mej mer nu.

Vissa av er har gjort mej både arg och ledsen. Men livet får gå vidare ändå 
Du har gjort både mig och andra arg och ledsen.
#42 Du håller själv liv i tråder med dina tokiga påståenden. Och att du tar ansvar för dina katter håller jag inte alls med om. Fertila honkatter orsakar väldigt mycket osämja bland de andra katterna i området. Om du håller okastrerade katter inne så är det ditt problem, men släpper du ut dem blir det en helt annan sak.
Det finns 100.000 hemlösa huskatter i Sverige, det hjälper inte att du tar ansvar för dina huskatter, de tar ett hem för en som redan är född.
Alla katter som inte ska användas i avel ska kastrerars, även raskatter innan de blir fertila.
Är det att hoppa på någon tycker du? Dessutom som någon sa p-piller tar bort löpen men honan kan bli dräktig i alla fall. Du ökar också risken för juvertumörer hos din katt om du ger p-piller och ger du inte p-piller utan låter henne löpa tomt så riskerar hon att få en livmoderinflammation som kan vara dödlig.
Jag tycker mitt resonemang är helt riktigt, att alla katter som springer lösa utomhus bör kastreras. Men jag tycker det är viktigare att hankatterna kastreras än honkatterna för blir det oönskade kattungar så drabbas ägarna till honkatterna värst, medan ägarna till hankatterna förmodligen nästan alltid inte drabbas alls. Så när de som har okastrerade hankatter släpper dem lösa och de befruktar okastrerade honkatter så det sedan blir oönskade kattungar, då har ägarna till hankatterna ställt till problem för dem som har okastrerade honkatter. Och det lär nog till minst 99% vara ägarna till de okastrerade honkatterna som får ta det problemet, medan ägarna till hankatterna slipper undan utan problem, så det är ju just därför ägarna till dessa okastrerade hankatter åsamkar den största skadan.
Och de som åsamkar den största skadan tycker jag har det största ansvaret. Det är min åsikt.
#46 Jag vill varken göra dig eller någon annan ledsen. Och jag har skrivit i den här tråden att jag ska låta mina honkatter bli kastrerade, men det kommer inte att ske i morgon. Det verkar ju nästan som vissa här kräver att jag ska låta dem bli kastrerade direkt och att ni nästan vill ha skriftligt på det.
Om det finns någon adminstratör här så undrar jag vad du tycker om detta?
Vill man inte ha oplanerade kattungar så kastrerar man sin honkatt. Då får man inga problem med kattungar. Hon bör ju kastreras ändå, för sitt eget bästa.
Och jag kan garantera att du läser våra inlägg som att vi vore jättearga på dig men när iallafall jag skriver så har jag en snäll ton, men tyvärr kan man inte höra det genom text.
Tycker att det är lika viktigt att kastera både honor och hanar som ska gå lösa ute. Det är rätt barnsligt att tycka att dom som har hankatter har det största ansvaret för att kastrera sina katter, så att dom inte gör okastrerade honkatter dräktiga.
Men sedan faller det ju även på att det finns förvildade hankatter som inte är kastrerade, så då måste man kastrera sina honkatter endå.
Visst att den som har en okastrerad hona är den som får den största smällen, MEN, vill man inte ha oplanerade kattungar, så kastrerar man sin honkatt, och så är den saken ur världen.
Och även de som har okastrerade hankatter kan bli hårt drabbade. Hankatter kan vandra kilometerlånga sträckor för att hitta en hona att betäcka sig med, och under den resan så kan ju katten råka ut för vad som helst. Sedan även det att okastrerade hanar försvarar sina revir, och lätt hamnar i slagsmål.
Och vet inte hur du har lyckats förvränga det som andra skrivit, och fått det till att vi försöker göra dig till den skyldige? Det spelar ingen roll vem, eller var det händer, men om någon skriver att denne har en okastrerad utekatt (vare sig det är hona eller hane), så får denna person höra varför det är dumt.
Det är ingen som vill att du ska ta ansvar för alla okasterarade katter i världen, utan bara din egen.
För varje huskattsunge som föds så betyder det att en katt på ett katthem får vänta längre på ett hem, och att en hemlös katt utan tak över huvudet alls, får vänta den med.

Tror din hona är dräktig, de brukar bli extra keliga då!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#49 det där köper inte jag! Du lägger över problemet med kattungar i knät på hankattägarna! Ska hankatterna kastreras så att honkattägarna slipper kastrera? Vill man inte ha kattungar på sin lösspringande hona bör hon kastreras av ägaren.Man kan inte lägga över det ansvaret på andra.Att jag sedan tycker att alla som går ute ska kastreras,och att ingen egentligen ska springa ute, är en annan historia.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag kan inte förstå varför du inte bara kastrerar katterna? P-piller hjälper inte och gör katten sjuk, att löpa gör henne sjuk och stressad, och får hon kattungar är det en väldigt stor risk. Ska man avla ska man göra det seriöst.
Man kan inte bara ge ansvaret till någon annan. Alla måste hjälpa till för att förbättra världen, eller hur? Alla måste dra sitt strå till stacken, man kan inte bara strunta i det och skylla på någon annan när det blir tokigt.
Varför vill du ha kattungar efter din katt?
Kastrera, då ska dem få narkos. Det är väl inte helt riskfritt?

Alla operationer innebär självklart en risk.
Vilket av de här två alternativen tror du är mest riskfyllt?
En sjuk katt med en stressad matte.Katten har livmodersinfamation 41 graders feber och det är sen fredagskväll.
Eller en frisk välmåenda katt som har fastat i 12 timmar.Kommer in på en planerad operation och blir kastrerad.
Ove du skrevi i inlägg #31 att ägare till hankatter slipper problemen och blir ostraffade…om det är så du ser på kattungar som problem så förstår jag inte varför du vill att din katt skall få kattungar, lika lite förstår jag att hankattsägarna skall straffas för att en ägare till en hona inte skyddar sin katt från dräktighet. Var och en är ansvarig för sin katt!
Likaväl som jag skyddar min dator från virus, fast det inte är mitt fel att det finns, skyddar jag även min honkatt genom att kastrera.
Om enbart de som har hankatter skulle kastrera skulle ju livet bli outhärdligt för de fertila honkatterna som inte skulle få para sig. Dessutom så kan honkatten få livmoderinflammation av att löpa och inte kunna para sig och bli dräktig. Om katten då är utekatt kommer den troligen inte hem, sjuka katter brukar gömma sig, dra sig undan, då instinkten säger dem att det är ute med en om man visar sig sjuk eller svag. Så att bara kastera hankatter är ingen lösning på problemet.
#56 Det är en operation som veterinärerna är vana att göra, och oftast går det bra. Får katten livmoderinflamation blir de väldigt sjuka, och då måste den opereras eller gå på medicin. Blir katten dräktig kan den behöva snittas. Den kan även bli väldigt sjuk i samband med dräktigheten eller förlossningen. Det är lika bra att kastrera direkt.
Tvivlar på att det är oron för riskerna med narkosen som gör att oseriösa kattägare låter bli att kastrera sina katter. Nä du, det är snarare ren och skär snålhet.
Självklart är det jättedumt om någon låter sina hankatter springa ute okastrerade! Men det betyder ju inte att det är okej att låta bli att kastrera sin honkatt bara för det. Kastrering är ju något som gynnar både honkatter och hankatter. Samt deras ägare! Min erfarenhet av okastrerade katter är att de är oändligt mycket mer krävande, eftersom de exempelvis gärna revirmarkerar genom att kissa på saker.
Jag kommer förmodligen att låta mina vuxna honkatter bli kastrerade den närmaste veckan.
# 62
BRA!
Allt som sagts åt dig i denna tråd har kommit rakt från hjärtat hos folk som vill dina katters bästa.
Se inte kastreringarna som en utgift, utan snarare en investering. Det handlar ju omvälmåendet hos dina katter
. Lycka till!
#62 Underbart!

#62 jättebra! dina katter kommer tacka dig för det
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Bra att du tänker kastrera!
Jag har en kastrerad huskatthona och när jag ser på henne blir jag varm i hjärtat av att se hur hon njuter av livet som kastrat. Hon har inte ett bekymmer i världen, behöver inte bry sig om att leta hankatter hon bara är och njuter av livet - det syns på henne hur tillfreds hon är med tillvaron.
Vi har "förr i världen" haft utekatter, okastrerade både han- och honkatter så jag har att jämföra med. 
När jag skaffar kisse så kommer jag att ta mig an två kastrerade kissar från ett omplaceringshem så jag slipper fundera så mycket på den där problematiken ni har här nu ;)
Men jag tycker att det är precis lika viktigt att man kastrerar hanar som honor för även om alla kattägare som har en hankatt tar sitt ansvar så hjälper ju inte det om det dyker upp en "vildkatt" då det finns helt galet många såna.
Då har man en massa minikissar hemma i alla fall.
Det värsta är det att många människor ser det precis på det sättet!
Killarna behöver inte ta något ansvar alls då det ändå inte blir deras ansvar och problem om det skulle hända en "olycka"…
Det är sorgligt med folk som ser det på det sättet då man alltid är två.
Folk undviker att sterilisera sina honkatter för att det är ett lite mer komplicerat och dyrare ingrepp än vid kastreringen av hankatt men det anser jag att man får ha med i beräkningarna när man införskaffar sin lilla hona.
Att honkatterna är villiga när det kommer en brunstig hankatt, så är det ju inte alltid. Jag har t.ex sett en stor hankatt som kommit och försökt attackera mina honkatter, och honkatterna har inte varit det minsta villiga, dem har fräst och klöst mot hankatten. Och minst någon gång har jag sett en hankatt jaga upp en av mina honkatter i ett träd. Och en gång när jag hade fönstert öppet i källaren kom det in en stor hankatt där, sedan jagade den upp min honkatt för källartrappan, där dörren var stängd, då blev hon så rädd för den attackerande hankatten så hon skrek och bajsade i trappan, men jag råkade stå vid andra sidan dörren och höra det hela, så jag öppnade dörren, och då var inte hankatten så tuff längre, den for ner för trapporna och jag efter, men den hade exakt koll på vilken väg den kom in, och sprang bort till fönstert där den hoppade ut.
Om duinte varit där så hade det kunnat slutat med att hankatten våldtagit din honkatt. Och då hade din hona blivit dräktig fast hon varit ovillig.
Om jag ska ha en hankatt så ska jag se till att den blir kastrerad så fort som möjligt, för jag vill inte riskera att den ska bli brunstig och bära sig så illa åt som jag beskrev i inlägg 68
#67: Jag blev så glad av ditt inägg! Du tycker precis som jag. 
#68; Naturen är som den är. Tolka inte inte in människokänslor i det hela, om det finns en fertil hona så kommer hon att bli parad om det finns en fertil hane i närheten. Varken honorna eller hanarna gör det för att vara elaka, det är helt enkelt deras naturliga beteende.
Jo men jagar en brunstig hankatt t.ex upp en honkatt i en trappa så honkatten blir så rädd så hon bajsar, då vill ju inte honkatten. Då önskar ju klart kattägare som tycker om sina honkatter att sådana hankatter skulle vara kastrerade.
När brunstiga hankatter attackerar honkatter mot deras vilja, då är ju hankatterna elaka mot honkatterna även om inte hankatterna själva förstår att dem är det. Och det är ju otrevligt för mäniskor att se också som tycker om sina honkatter.
Och även om man har en honkatt som man vill ska bli kastrerad så är det nog många som vill vänta med det till den har fått ungar, på grund av att de tycker mycket om den honkatten och hoppas att hon får kattungar som liknar henne.
Själv hade jag en katthona för flera år sedan som fick ungar. Jag behöll en av katthannarna i den kullen (som jag kastrerade efter 1 år). Kom det andra katter och försökte ge sig på kattmamman och han såg det, då försvarade han henne. Det tyckte jag var roligt att se.
72# Fast om den honkatten varit kastrerad så hade den antagligen inte blivit jagad på samma sätt. Och brunstighet är ett begrepp som man använder för att beskriva honor som är mottagliga för parning. Hanar är kapabla att betäcka hela tiden. 
#72 Vill man avla på sin hona så får man faktiskt ha henne inomhus om det inte är så att det inte spelar någon som helst roll vem det är som parar henne eller när hon får sina ungar.
Tror du inte att personer med hankatter resonerar på precis samma sätt?
Att DE vill avla på sin hane innan han kastreras?
Jag köper tyvärr inte riktigt att du försöker få det till att det är okey att dina honkatter ligger runt medan andra som låter sina hankatter göra likadant är oansvariga. BÅDA ägarna är precis lika oansvariga.
Det spelar ju ingen direkt roll hur du försöker få till det där.
Det är inte så att de med honkatter har större rätt att ha sina okastrerade avelskatter utomhus än vad de som har en avelshane har.
Man har ingen som helst rätt att skylla på att det springer runt okastrerade hanar när man själv släpper ut sin fertila hona xD
Det måste du väl ändå förstå?
#74 Som jag ovan har beskrivit så kan ju brunstiga hankatter ge sig på honkatter som är bevärade av det och försöker kom undan dessa brunstiga hankatter.
Och honkatterna beter sig ju inte så illa mot hankatterna. Det är ju inte så farligt om jag släpper i väg mina okastrerade honkatter, dem besvärar ju hankatterna mindre än vad hankatterna bevärar honkatterna. Det tycker jag du bör förstå. Och mina honkatter brukar vara mest på min tomt.
#75 DET ÄR NATURENS GÅNG VILKET MÄNNISKAN ÄR MEDVETEN OM!
En honkatt som är fertil ute i naturen SKA paras för att föröka sig och bevara arten vilket gör att en fertil honkatt i Sverige KOMMER att bli parad om man inte gör något för att förhindra det.
Katterna i Sverige är nämligen inget undantag…
Du tillåter din hona att springa ute och bli våldtagen för att sen skylla allt på hanarnas ägare för att de inte kastrerade sin hankatt och hindrade den från att para din icke kastrerade katt?
Du kan ju inte bjuda in katterna att våldta din kisse och sen bli arg.
Hade jag sett det på det sättet så skulle min katt aldrig få sätta foten utanför dörren. Jag hade aldrig velat att min kisse skulle få uppleva nå så hemskt.
Blir din kisse våldtagen av en annan katt och får oönskade kattungar så är det minst lika mycket ditt fel som den andra kattägarens.
Hanar inom i stort sätt alla olika djurarter är lite aggressivare än hondjuren, de drivs av driften att få sprida sina gener vidare.
Man är som sagt TVÅ om att göra en/flera ungar möjliga och eftersom att det är du som har ansvaret för din honkisse och väljer att göra det möjligt för andra katter att para henne så har du gjort valet att det är okey.
Ibland måste man ta ansvar för sina egna handlingar och i ett sånt här fall så går det inte att skylla ifrån sig på någon annan om det inte är så att man blivit felinformerad om p-piller eller liknande.

Även om alla hankatter som har ägare skulle kastreras så finns det fortfarande massor med hemlösa hanar som garanterat kommer ge sig på alla honkatter de ser, så det är ens eget ansvar att kastrera sina egna djur för att man ska slippa få ungar. Man kan inte lasta över ansvaret på någon annan. Din katt, ditt ansvar.
Tyvärr går det så mycket myter om p-piller och att katten måste ha en kull innan kastrering och att kattungarna kommer att likna mamman, de behöver inte alls se ut som henne.
Det är för enkelt att få ut p-piller med tanke på vad man riskerar för katten. Sedan ses det väl som ett billigare allternativ mot att kastrera.
Kastrering är det enda som skyddar mot dräktighet till 100%.
Det ser ut som min ena kattunge är en hanne. Kan man låta den bli kastrerad när den är 6 månader?
Ja det kan man absolut. endel veterinärer kastrerar tillomed innan dom är 6 månader.

#78 Fast om du väntar med kastrationen så vänta även med att släppa ut katten tills dess att den är kastrerad och det har gått fem veckor efter kastrationen.
#80 Kan man inte släppa ut katten förrän 5 veckor efter den är kastrerad?
Har nästan trott att det har varit en honkatt, men det ser ut som den har en jätteliten pung där bak så det måste väl vara en hankatt då? Katten föddes den 18 maj

#81 En hankatt blir inte infertil direkt utan det kan ta upp till fem veckor innan han blir infertil.På fem veckorr hinnar han göra många honor dräktiga.
#82 Där lärde jag mej något nytt
Nu har jag fått mina katter kastrerade. Har varit orolig för dem för veterinären kunde ju inte garantera att allt skulle gå bra. Var och hämtade dem för 3½ timme sedan, då hade ingen av katterna vaknat upp efter operationen. Veterinären sa att dem inte får utsättas för höga ljud, men typiskt nog gjorde dem det ändå eftersom jag hade otur. För innan jag körde hem stannade jag till och fikade hos en jag känner, när vi satt där inne sa han till mej: Är det din bil som larmet är igång på? Jag tittade ut och där stod min bil med larmet på, jag skyndade mej ut och fick stopp på larmet. Det visade sig att den ena katten vaknat upp, och det var förmodligen hon som satt igång larmet på något sätt inne i bilen, för larmet har mej veterligen aldrig gått igång av sig själv när bilen stått parkerad tidigare.
Tycker väldigt synd om katterna nu, dem har både spytt, kissat och bajsat okontrollerat. Dem verkar ha väldigt ont och hänger med huvudet båda två. Och dem verkar fortfarande vara väldigt omtöcknade av narkosen. Jag har öppnat fönsterna lite här så dem får frisk luft.
Är det något mer jag behöver tänka på med katterna nu? Borde dem inte få värktabletter och antibiotika nu efter operationen?

Inga värktabletter.Lugn och ro och värme är vad de behöver just nu.
Tittade just nu på den ena katten hon låg på magen med framåtlutat huvud, hon verkar lida väldigt mycket. Nu hoppade hon ner från stolen och gick in och la sig i en gadrob. Den andra katten har lagt sig och ser ut att ha somnat ifrån sina smärtor. Men hon som ligger i gadroben ser inte ut att ha somnat, hon ser spänd ut och ser ut att ha väldigt ont, jag är väldigt orolig för henne nu…
Låt dem bara vara ifred, gärna i ett dunkelt, tyst rum där det inte finns så mycket saker som de kan hoppa upp på, för då kan de ramla och slå sig. De kan ju vara lite vingliga efter narkosen. Se till att de har något varmt att ligga på på golvet, en stor ihopvikt handduk kan fungera bra. Du ska se att de mår bättre imorgon.
Värktabletter och anibiotika brukar inte behövas, om såren inte blir smutsiga så läker de ihop snabbt. Se till att de inte kommer åt att tvätta sig på stygnen. Låt dem vara inomhus tills de läkt ihop.
Härligt att höra att de blivit kastrerade och att operationen gått bra!
…och försök att inte oroa dig för att de har ont! Visst känns det hemskt att tänka sig att de lider, men smärtan är ju naturens sätt att säga att det är bäst för dem att de tar det lugnt. En av mina missar hade ont i tassen en gång (hade blivit trampad på) och då förklarade veterinären för mig att om vi skulle ge henne smärtlidrande så skulle hon inte förstå att hon var skadad. Då skulle hon använda tassen och fara runt som vanligt och det skulle ta längre tid för den att läka. Inte riktigt samma situation som din, men ändå. Man kan ju tyvärr inte tala om för dem att "nu får du en tablett som gör att du känner dig frisk, men du är fortfarande "sjuk" så du måste ändå ta det lugnt"…även om man så klart skulle vilja. 
Till största delen är de nog omtöcknade av narkosen, de kanske mår illa och känner sig lite "sjösjuka" också. Men det går över! Som sagt, vänta tills imorgon så ska du se att du har två pigga katter igen.

#82 Men de eventuella spermier som finns kvar i sädesledarna kan väl knappast räcka till att betäcka flera honkatter? Det blir ju ingen "påfyllning" längre 
Sen har jag läst att det är tre veckor som gäller - det kanske är olika rekommendationer från olika veterinärer?
#86 Tycker du ska hålla ett öga på katten om du är orolig. Tyvärr går inte alltid den här typen av operationer så bra. Har själv en katt där alla stygnen gick upp och inälvorna föll ut. Kommer förmodligen aldrig mer att kastrera en katt pga av det traumat.
Hon som verkar ha mest ont har velat vara mycket där jag är, hon har följt efter mej mycket i kväll, hon t.o.m kravlade sig upp i mitt knä när jag tittade på tv, men när jag skulle lyfta ner henne hade hon väldigt ont och jämrade sig. Nu ligger hon liksom på magen men har huvudet uppåt, hon verkar vara spänd och verkar inte må bra, för någon timme sedan tog jag lite vätska på fingert som hon slickade i sig, tog vätska på fingert nu igen och försökte ge henne, men nu rörde hon inte vätskan, hon verkar ha svårt för att slappna av. Den andra honkatten som också blivit kastrerad i dag verkar däremot vara lugnare och ha lättare för att slappna av
En operation är ju alltid en operation o klart de har lite ont o kan må illa av sövningen.Jag vill däremot säga att i ett stall vi stod i så fanns det honkatter (fick kattungar på kattungar)som ingen ville kännas vid o jag/vi såg till att de blev kastrerade o eftersom de var halvtama så blev skötseln sådär. En smet bla ur fikarummet då en idiot öppnade dörren under uppvaket. Jag vill bara säga att det blev bra med alla tjejerna iaf fast förutsättningarna var dåliga. Fanns ingen möjlighet till tratt, mörkt o lugn miljö. Vi var tvungna ha tråd man ej behövde ta bort. Du har ju möjlighet att hålla dem inne i fräsch miljö,l ugn o ro så jag tror det blir bra. Är du orolig över något så ring o rådfråga din veterinär bara.
Nu har jag ju skrivit lite hur mina honkatter mår så här kort tid efter de har blivit kastrerade. Och den ena honkatten verkar ju må lite sämre än den andra. Men det är kanske helt normalt att hon mår så dåligt som hon verkar göra så här kort tid efter att hon blivit kastrerad?
# 87 Vill å det betämdase avråda från värktabletter. Man får inte ge katter något som är avsett för humant bruk. Om katten har ont kontakta veterinär och få Metacam.

#92 oroa dig inte i onödan, det är lite från katt till katt hur de mår. Vissa är uppe och springer direkt samma dag men andra tar det mera lugnt och kan känna sig snurrig pga sövningen.
Se bara till att de inte slickar på såren för mycket för det är inte bra. annars läker det väldigt fort och dina katter kommer vara väldigt glada att de slipper det jobbiga med att löpa.
Enligt min veterinär så gör det inget om de slickar lite grand på såret. Beröring påskyndar läkandet. Men de ska inte vara på såret hela tiden. Då kan det vara på sin plats att sätta på katten en tratt.
Äldre katter brukar ta lite längre tid att återhämta sig från narkosen än vad yngre katter har.
Det är bättre med katterna i dag, men dem rör sig långsamt och är ganska stela i sina rörelser, och de är inte så pigga heller, de vill mest ligga och vila, men dem har i alla fall ätit lite i dag
Det hör nog till efter en operation. Man kan ju tänka sig själv hur det känns. Däremot så har du gjort dem en stor tjänst för resten av deras liv med att slippa alla dessa löp. Flertalet katter mår ju så dåligt då att de går ner i vikt mm.
Ha dem bara under uppsikt o ring veterinär vid funderingar så ordnar det sig nog ska du se. Jag förstår du är orolig, ska själv framledes kastrera mina honor o ser ej fram emot det.
#69 En hona blir inte dräktig om hon inte löper.Så är det bara.
Katterna har fortfarande rejält ont efter den här operationen. Jag märker när dem är uppe på något och ska hoppa ner så försöker dem ta belastningen så mycket som möjligt med frambenen eftersom det gör ont i underlivet på dem.
Ska dem inte ha antibiotika efter ett så här stort ingrepp?
Fel!! En katthona får ägglossning först när hon blir parad. Så blir hon parad fast hon inte är parningsvillig (löper)så kan hon mycket väl bli dräktig.
Hej Ove!
Du får ursäkta mig men jag har inte läst hela tråden. Läste de precis i början o detta sista o du ska ha cred att du faktiskt kastrerade dina katter trots allt. Att löpa är faktiskt väldigt jobbigt o p-piller ökar risken för juvertumörer markant. Men det har nog flera redan talat om för dig ;)
De honor jag har haft har repat sig helt på 3-4 dagar. Är de annars pigga o aktiva, äter o dricker o verkar vara som vanligt förutom att vara lite ömma är det säkert ingen fara. Håll koll på såren. Ser du tecken på infektion kan de behöva få antibiotika men det är inget man skriver ut rutinmässigt efter varje kastration. Som sagt brukar de allra flesta katter läka på nolltid utan problem. Verkar katterna bli hängiga o febriga (torr varm nos, trötta o matta) behöver du ringa veterinären. Men annars kan du gott avvakta tycker jag.
#99 Du kan be att få Metacam utskrivet.En katt ska inte behöva ha ont!
#100 Då är det ju väldigt enkelt då,när man planerar kull.Det är enligt din teori bara att släppa ihop katterna så blir det genast dräktighet när hanen parat.Varför tror du man väntar månadsvis på att en hona ska löpa,för att kunna para henne ? En hona som löper blir dräktig.den som inte löper blir inte dräktig.
# 102 Som sagt, en katt behöver inte löpa för att bli dräktig.
#102 det är väl kanske för att honan är villig när hon löper?
Man kanske inte vill att ens hona ska bli dräktig genom en våldtäckt. Iaf inte om man tycker om sin katt.
#103 ser gärna att du ger ett exempel på det.
#104 ja visst.Och hennes livmoder är öppen,slemhinnorna redo.Det är ju inte fallet när de inte löper.Så då blir det bom med andra ord.
Eine: Precis som alla andra däggdjur så kan katter bara bli dräktiga när de får ägglossning. Däremot är det inte säkert att de blir det, precis som en människa kan ha svårt att bli gravid trots ägglossning. Det kan ha att göra med hanens spermiekvalitet, eller med honans ägg, livmoder, eller livmodermiljö.
Om katten inte får någon ägglossning så kan det inte bli några ungar. Löpet i sig är inte det samma som ägglossning. Varför löper inte honorna jämt, kan man då fråga sig? Jo, det har att göra med att kroppen inte skulle klara av det, det är fysiskt påfrestande både att löpa, att vara dräktig och att ha ungar.
Hankatternas penisar har små, små hullingar som rispar i slidan vid parning. Det är detta som sätter igång ägglossningen, som gör att hon kan bli dräktig. Om en hane parar sig med en hona så sätter det igång ägglossningen, oavsett hur parningen går till. Det spelar ingen roll om hon löper eller inte.
Det finns jätteintressanta biologiböcker som man kan läsa om det, så ta gärna en tur förbi biblioteket och kolla upp det som vi säger. Jag lovar att vi inte sitter och hittar på. 
Rachix: Tråkigt att höra om det som hände med din katt, men det är väldigt mycket vanligare att katter drabbas av negativa saker om de INTE blir kastrerade. Cancer, till exempel Framförallt blir det väldigt många oönskade kattungar, som i sin tur blir hemlösa katter som går ute och fryser, svälter och lider i största allmänhet. Alltså är det fortfarande en god idé att kastrera sin katt.

#107 Ja det var tråkigt. För mig var det tyvärr ingen god idé att kastrera katten, men det kunde jag ju inte veta innan.
Det här med att det inte skulle spela någon roll om katten löper eller inte för att den ska bli gravid har jag aldrig hört talas om. Inte heller kan jag hitta några fakta som stödjer detta på internet. Skulle vara kul att veta vilka källor ni har som påstår detta.
Jag håller helt och hållet med om att katten får ägglossning vid parningen, men för att få ägglossning måste ju äggblåsorna växa till, vilket vad jag vet sker under löpet. Katten löper ju inte hela tiden - även om hon gör det ofta, alltså kan hon ju inte bli gravid när som helst?
#108: På internet finns ju den info som folk lägger ut, det är inte reglerat efter några regler om vad som är vetenskapligt bevisat eller inte. Därför rekommenderar jag istället att man kollar upp det i en gammal hederlig bok (även om det ju känns lite ålderdomligt). Så här ur minnet kan jag rekommendera Desmond Morris "Kattliv". Men gå gärna till ditt lokala bibliotek och se efter där.
När jag sökte på "ägglossning katter" fick jag bland annat fram denna sida http://se.abyfriends.com/filer/avel%20och%20draktighet.pdf Jag kan dock inte garantera att den är bra, eftersom det bara är en random sida på internet.
En annan sak som man kan göra är att fråga en veterinär, de bör också ha koll på hur det ligger till. 
Jag skulle även vilja påstå att det VISST var en god idé att kastrera katten. Ingen kunde ju veta att det skulle gå som det gick, och jag är väldigt ledsen både för din skull och för kattens. Det är dock väldigt, väldigt ovanligt att det blir så, om du inte kastrerat henne hade hon kunnat råka ut för något annat som okastrerade katter ofta drabbas av. Jag förstår att det inte är någon tröst, men försök att inte klandra dig själv för det som hände. Jag märker att du älskade din katt och du ville det bästa för den.

#109 Det finns en uppsjö av vetenskapliga tidsskrifter och rapporter på internet som är peer previewed (vetenskapligt granskade). Det är just därför jag är intresserad av att veta vilka böcker det finns som hänvisar till att en katt kan bli gravid när som helst oavsett om den löper eller ej.
Det som står i artikeln du hänvisar till skiljer sig inte från det som som vanligtvis står, men vad jag kan se står det inte där att katter kan bli gravida oavsett om de löper eller ej.
Jag har även varit inne på veterinärers hemsidor, liksom uppfödares hemsidor och rena biologisajter - inte heller där kan jag hitta den här informationen om att katter skulle kunna bli gravida utan att de löper.
Jag är väl förtrogen med det som jag trodde var allmän information om kattens reproduktion - så det var därför jag blev lite nyfiken på var denna (för mig) nya informationen kom ifrån, och om den var korrekt eller en "internet-skröna". 
Angående min katt: Nej jag vidhåller att det inte var en god idé. Hon har fortfarande problem efter det som hände - och har på det viset inget fullgott liv. Hon hade mått bättre utan kastration. Dock klandrar jag inte mig själv för det som hände min katt. Jag klandrar veterinären som utförde ingreppet. De tog på sig det som hänt och bad om ursäkt för det, men det förändrar inte min attityd. Jag kommer förmodligen aldrig mer att kastrera en katt igen. Inte med den metoden i alla fall. Jag har råkat ut för så mycket "veterinärs-slarv" så jag är tveksam till att sätta något djur i händerna på dom om det inte är absolut nödvändigt.
Har aldrig hört talas om något sådant förut så din katt måste ha hamnat i någon klåpare till veterinärs händer. Klart att man ska kastrera sina katter.
#110 fast då är det egentligen inte pga kastreringen. Det där ska ju inte kunna hända :( flanksnitt i framtiden kanske.
Men P-piller förhindrar väl inte att det bildas äggblåsor? Det förhindrar väl bara själva löpbeteendet.
#110: Detstår att ägglossningen sker vid parning. Parning kan förekomma utan löp.

#114 För att ägglossning ska ske krävs det att äggblåsorna växer och är mogna att släpa ett ägg vid parning. Detta sker under löpet.
Utan löp ingen ägglossning mao. Så en katt kan med andra ord vad jag kan se inte bli gravid utan löp… Det var den frågan jag ville ha svar på. Jag har heller inte hört talas om att katter parar sig utan att löpa, men det kanske är en annan fråga som också kräver sitt svar.
# 115 Jodå katten kan bli dräktiga när de går på p-piller. Det fungerar inte som hos människor. Vår ena huskatt kommer efter en katta som fick p-piller men det blev bara en unge.

# 116 Jag har inte frågat något om p-piller, så där måste du ha missuppfattat mig eller så var det någon annan som frågade om detta… Eller hur tänker du?
Men det är det hela diskussionen har handlat om. Att en honkatt kan bli dräktig fast hon får P-piller och då alltså inte löper, eftersom p-pillren tar bort löpbeteendet.
# 118 Exakt.

#118 Ähm, nej. Den fråga jag ställde var varifrån de som hävdade att en katt kan bli gravid utan att löpa hade fått det…
Om en katt som äter p-piller blir gravid beror det ju antingen på att man slarvat med pillrena eller att de inte var tillräckligt effektiva. Precis som på människor är de inte 100% säkra. Är inte pillrena 100% säkra så kan katten bli gravid, inga konstigheter med det.
Däremot kan jag inte se att en katt kan bli gravid om den inte löper. Det var min fråga - inget annat. Det kan hända att någon annan frågat om detta, men då får man besvara den personens fråga genom att hänvisa till det inlägget och inte till mitt. Därav min undran. 
Ove hur går det nu med dina tjejer,mår de bättre?
TS min gammla katt fick under hela sitt liv som utekatt 1 stor sår en gång efter ett slagsmål, satt på svansen, hon hade jätte ont, åkte till veterinären och fick special grej att tvätta med, pencillin och smärt stillande för hon hade så ont, hon fick bo inne tills såret läkt sen börja hon gå ut igen, hon blev aldrig skadad igen. Bara för man har otur 1 gång behöver det inte betyda att man kommer ha det igen, blir katten dock ofta allvarligt skadad bör du fundera på en annan lösning än utekatt :)
Ang kastreringen, förstår det tänk, en person med okastrarad honkatt får skylla sig själv o0ch ta sitt ansvar, en ägare till en okastrerad hankatt behöver inte ta nåt ansvar för kattungarn. Och det är en större ingrepp att kastrera en hona = större risk. Så förstår helt hur du tänker.
PS: Till alla andra, alla mina ute och inne katter har alltid varit kastrerad, oavsett kan och ras ;)
Det är ju så lätt att smita undan sitt ansvar om man har en okastrerad hankatt som springer lös ute. För gör den katthonor med ungar, så kan nog nästan aldrig kathonornas ägare bevisa vilken hankatt som befruktat deras honkatter.
Och det är nog så med mycket att om folk kan smita undan utan att själva bli drabbade så gör dem det. Jag tänker på det där soprummet som folk misskötte, när det sedan sattes upp en övervakningskamera i soprummet blev ordningen bra.
#121 De mår bättre nu, men ska jag säga något negativt, så tycker jag inte det känns som katterna är riktigt likadana som innan de blev kastrerade. Jag tycker inte dem är lika tillgivna nu som de var innan de blev kastrerade
#122 Det stämmer, den veterinären som kastrerade mina honkatter sa att han tar betydlig mindre för att kastrera en hankatt än en honkatt.
#122 I vilken drömvärld tror du hankattägare kastrerar för att honkattägare ska slippa ansvar?Bättre att hålla alla inne som inte är kastrater.Gäller både hannar och honor.Jag har låtit kastrera honor (även hanar)och har aldrig fått problem med det.
Det är ju ett lite löjligt sett att se på det hela. Även om alla hankattsägare i den närhet hade kastrerat sina hanar, så skulle det dykt upp en okastrerad hankatt, lockad av din löpande honas dofter. De märks av hankatter på flera mils avstånd. Av både hankatter med ägare och hankatter utan ägare.
Men vill du att det ska vara riktigt rättvist, så kan ju du försöka leta rätt på den skyldiga hankatten genom dna och kräva den på underhåll.
Sen kan man också fundera på vem som ska betala skadorna som hankatterna får, när de slåss för att få para sig med honan. Det är ju pga honan och hennes lockande som de slåss.
#124 jag tänker bara logiskt? en veterinäre hinner kastrera 3-4 hankatter på samma tid som det tar att kastrera 1 hona.
Man kan kastrera nästan 3 hanar för samma pris som 1 hona.
Hanarna har lättare återhämtnin pga att ingreppet är mindre. Dock är det ovanligt att det blir problem pga att man oftast gör det när djuren är unga. Men risken är fortfarande mindre för hankatten.
Om det blev en lag på att kastrera alla hankatter som gick ute vore det ju enkelt. (då räknar jag förstår med att alla vildkatter också ska kastreras eller plockas in)
Detta är en tanke, det betyder inte att jag lever efter denna tanke ;)

#127 med tanke på att det finns ca 100 000 hemlösa katter i sverige och ca hälften är hanar så kommer frågan… Vem ska betala kalaset? Varför kan man inte ta ansvar för sin egen katt och kastrera den själv utan alla andra ska kastrera sina så man "slipper".
#128 med tanke på att 99 000 av dessa är sjuka, skadade och totalt livrädda för människor så förespårkar jag avlivning.
Och Nej jag ser INGE fel i att avliva ett djur som mår dåligt och/eller kommer behöva genomgå nåt extremt jobbigt, psykist eller fysiskt. Ibland måste jag lägg mitt "rädda alla" åt sidan för djurens bästa…
#127 har man valt att ha honkatt och vill vara ansvarsfull,så betalar man 950 kr eller så,för att kastrera henne.Eller hur?Jag har inte hört om komplikationer ang kastrationer mer än i 3-4 fall och där var 1 hona resten hannar som fått en infektion eller blödning.

#129 samma problem då. Vem ska utföra massmordet och hur ska man hitta alla hemlösa ?Vem ska betala alla jägare som ska skjuta, det lär ju behövas tusentals. Sedan alla katter som blir kvar, de lär ju vara livrädda pga allt skjutande så de får man ju inte tag på.
Det bästa vore ju om alla tog sitt ansvar. Hade folk gjort det från början hade det inte funnits några hemlösa alls.
Din katt, Ditt ansvar.
Bullshit att 99000 av dem är sjuka. Såvida du inte räknar att man är sjuk för att man är sliten pga svält. Katterna ska väl för tusan inte behöva dö pga människans dumhet. Sätt ett skott i pannan på alla idioter som kastar ut eller struntar i att kastrera sina katter istället. Då skulle världen se bra mycket bättre ut.
Dagen man bestammer sig for att kopa en hona vet man aven om att de kostar mer i kastrationsavgift och har man inte rad med det har man inte rad med katt over huvudtaget och har man inte lust med att spendera pengarna ska man inte ha katt over huvudtaget.
Det ar lika oansvarligt att ha en okastrerad hona som en okasterad hane punkt slut.
Medarbetare på matlust
#132 då blir jag övertydlig då
"99 000 av dessa är sjuka, skadade eller totalt livrädda för människor så förespårkar jag avlivning"
fatta du bättre då?
Långvariv svält skadar kroppen, men det fattar väl vem som helst?
#133 Men jag har sett en hankatt som försökt sätta på min honkatt, och honkatten var mycket illa berörd av det och försökte fly undan den där hankatten.
Och jag förmodar att det finns många hankatter som beter sig så mot honkatter som inte vill para sig med hankatter.
Och mej veterligen beter sig aldrig honkatter så mot hankatter
#135 Hon löper inte och vill inte. I annat fall hade hon varit villig.
En löpande honkatt bjuder ut sig för hankatter. Även om hankatten inte skulle vara intresserad. En löpande honkatt bjuder ut sig ävern för hundar, kaniner eller vad du vill när de löper. Men det är inget som katten kan klandras för. Naturen är sådan. Likaså tar handjur alla chanser de kan att föra sina gener vidare.
Självklart skadar svält kroppen. Men det är i regel lätt avhjälpt med näringsrik kost. Kroppen har en fantastisk förmåga att läka. Det vet jag av egen erfarenhet.
Av liken anledning förespråkar du avlivning. För att det är enklast? För att du ska slippa se vilket elände människor orsakar? Då ska eländet gömmas undan på lättast möjliga sätt? Vad ger dig rätt att bestämma att någon annan inte får leva, bara för att du blir störd av dem?
Det var då för väl att de kattungar som jag haft hos mig inte tillhörde de 99.000 som var sjuka. Lite rädda var de i början då de inte varit inomhus innan, men det fixade sig.

ove555, ge det lite tid så ska du se att dina honor blir gosiga. Kastrater är i regel lugnare & keligare än fertila katter. Enda undantaget skulle möjligen vara en löphona, men det är ju inget att eftersträva att ha en sån hela tiden, varken för katt eller ägare.
Flera av mina katter har kastrerats och på vissa tog det ca 2 månader innan man började märka att de verkligen var kastrater. De blev alla mycket keligare än de varit som fertila, lugnare men även lite mer lekfulla som kattungar.
Hej!
Jag undrar en sak om att ha katter lösa ute i tättbebyggt område. Det gäller väl katter som är fertila och alltså okastrerade? Min älskade sköldpaddsfärgade honkatt är kastrerad så hon får gå ute ändå. Men jag vill inte att hon går till grannar, jag vill att hon håller sig i trädgården. Så jag försöker att lära henne det genom att säga lugnt, vänligt och bestämt eller lugnt och bestämt stopp när jag ser att hon är nära att gå genom häcken till en granne. Jag klickar med klickern ( ett belöningsredskap) när hon gör rätt och ger lugnt och vänligt beröm eller lugnt och vänligt beröm och godis ( fast det tar hon oftast inte, det är för spännande) när hon gör rätt. Om hon går iväg ändå struntar jag i det och jag tar inte illa upp för det. Det gäller ju att träna så mycket och så ofta som möjligt. Och katter skiljer sig ju från hundar och hästar genom att dom enbart lyder när dom tycker att det passar dom. Visst är det charmigt och gulligt?
Fast självklart tycker jag attt hundar och hästar ska fostras mjukt och som högst få höra lugnt och väldigt bestämt nej när dom gör fel eller ett problembeteende. Och att veta bakomliggande orsaksfaktorer bakom det felaktiga beteendet. Det är ju så viktigt tycker jag att ha empati, etik och respekt för dom. Då blir dom ju också väldigt motiverade att lyda och mår gott av det. Plus att relationen blir väldigt fin. Och det funkar ju dessutom exakt lika bra.
Med vänliga hälsningar katttokig, hundtokig och hästtokig
#137 för att det inte finns hem för dessa 100 000 katter och dem lider när dem lever som vild katter!!! Och jag är emot lidande, men finns det ingenstan att göra av dem vill jag iaf skona dem från lidandet!
Och min åsikt om avlivning baserar jag från katthem, dem säger jämt att dem har överfullt, finns för många katter, att vild katterna lider så hemskt, är inte avlivning en lösning då? Finns ju INGENSTANS att göra av allihopa, och dem LIDER ju för sjutton!!! En död katt lider inte…
Sen om du hellre låter dessa 100 000 katter lida, och öka i antala och sen omplacera någa få 100st/år så får det stå för dig, för det är faktist så det är idag…
Du har inte hört talas om kastrering? Eller TNR? Lag på kastrering av ALLA katter som inte har papper på att de ska användas i seriös uppfödning. Visserligen kommer inte de hemlösa katterna att försvinna i en handvändning bara för att en sådan lag skrivs. Men det gör de inte heller om de skjuts av. Då görs det bara plats för fler oseriöst uppfödda katter.
Kanske att du ska prata med lite fler katthem. Katthem som faktiskt bryr sig om kattliv. Inte bara ett visst utseende på katten.
Sen är det sant att döda katter inte lider. Det gör inte döda idioter heller. Inte f*n sätter man ett skott i pannan på dem.
Du menar alltså att de hemlösa katterna ska skjutas samtidigt som oansvariga kattägare fortsätter att låta sina katter yngla av sig helt okontrollerat?
#143 och hur hindrar lagen på kastrering dem katter som redan lever och lider där ute?
TNR, vem ska betala för kastrering av 100 000 katter, + mat och veterinärvården dem behöver? Dem pengarna finns inte!
Så det går tyvärr inte heller som lösning, avlivning är dock billigare,, fortfarande är frågan vart pengarna ska komma för att låta djuren somna in på ett skonsamt sätt…
Sen skrev jag inte att avlivning av dessa katter vore en lösning på hemlösa katter, men vi slipper ha 100 000 djur som lider dagligen…
Jag förespråkar lag på kastrering och id-märkning av ALLA utekatter.
Och oseriösa kommer inte låta fler kattungar födas och bli hemlösa pga att dem 100 000 är bort, utan dem kommer bara fortsätta som vanligt.
Läs igen, INGET KATTHEM HAR SAGT TILL MIG ATT AVLIVNING ÄR BRA, dock tjatar dem om sin överbelastning, alla dessa stackars katter som lider och hur hemskt det är, och pga det anser JAG att avlivning av dessa som det inte finns plats för vore bra. Det är JAG som tycker det, INTE katthemen ;)
Hur fan kan du ens prata om att skuta människor? det är fan ohumant, sök hjälp då såna tankar är farliga och inte normala.
När skrev jag att katterna skulle skjutas?
En avlivnings spruta kostar mindre än 1 kastrering, och förutom kastreringen ska man enligt TRN betala mat för ca 10 år framåt, veterinär vård och antagligen avmaskning och vaccination, och det blir ganska mycket pengar i slutändan!
OK. Förklara för mig varför det skulle vara mer ohumant att skjuta en människa än en katt. Kattens liv är värt lika mycket för katten som människans liv är värt för människan. Ibland tom mer, eftersom katter aldrig dras med tankar på att de är trötta på livet, utan kämpar på så gott de kan. Du kanske tror att människan är "skapelsens krona"?
Och sorry, en kastrering är inte dyrare än en avlivning med spruta. Pengar hade funnits till både kastreringar och vaccineringar om staten hade fördelat resurserna lite mer rättvist. Sen kan ju alltid dryga böter till dem som inte kastrerar sina katter betala en del av TNR-projekten.
#145 kruxet är att även om du kastrerar alla de 100.000 hemlösa,vem tar hand om dem sedan? Ska de släppas på egen tass igen? Det är faktiskt mindre grymt att ta bort en del av dem.Man kan inte spara alla även om man älskar katter och det gör vi alla här.
Jag tycker inte att du ska likna katters liv och människors liv med varandra.Djur är inte medvetna om liv och död på samma sätt som vi är.Det är det som skiljer oss åt,denna medvetenhet om döden.

#146 Ursäkta, men reagerade mot det här?
"Djur är inte medvetna om liv och död på samma sätt som vi är.Det är det som skiljer oss åt,denna medvetenhet om döden."
Vem säger det?

Har inte läst hela tråden och ursäktar i förväg om jag dubblar något eller så, tänkte bara på debatten om att en katt inte kan bli dräktig om den inte löper.
Jo, det kan den. Det är inte löpet som sätter igång ägglossningen utan parningen. Hanen har hullingar på penisen som när han drar ut den ur honan orsakar en smärta (ni har kanske hört hur en hona som blir parad skriker?). DÅ startar ägglossningen. Att en hane "våldtar" en hona är inte ovanligt, jag sitter själv här med en snarkande f.d. våldtäktskatt ;)
:Tillägg: Jo men se, jag upprepar. Ursäkta tjatet ;P
Ditt resonemang förstår jag inte heller. Så du menar att bara för att människan är medveten om liv och död på ett annat sätt än vad ett djur är, så har människan rätt att ta livet av "de mindre medvetna" lite efter eget godtycke. Hur gör man då med ett litet barn? En människa med ett förståndhandikapp? Är det ok att döda en människa som står med ryggen till och inte är medveten om att den ska bli dödad? Som döda är varken djur eller människor medvetna om liv och död.
Att skjuta av de "överflödiga" katterna hjälper inte. Det är bättre att börja i andra änden och se till att alla ägda och även oägda katter, i så lång utsträckning det går blir kastrerade.
#149 är du vegetarian? Du kan ju rimligtvis inte äta kött med den inställningen.
Hej!
Jag har samma åsikt om att katterna ska kastreras. Men uppfödarna bör väl ta bättre ansvar också och propagera för att inte skaffa katter som tidsfördriv, dom seriösa uppfödarna menar jag. Det måste vara väldigt mycket bättre än att behöva bli väldigt ledsen. Dessutom tycker jag också att allas liv är exakt lika mycket värt. Jag brukar även rädda blomflugor, för jag tycker att det är onödigt att spola ner dom med flit. Men just det kanske bara är jag. Alla har ju så olika känslor, men jag står för mina åsikter. Det brukar jag alltid göra.
Med vänliga hälsningar kattokig, hundtokig och hästtokig
vem/vilka ska bekosta 100.000 kastrationer?Är det ens tänkbart?

#148 Med risk för att jag blir tjatig
så försöker jag fortfarande få er som säger att det är på detta viset att ge mig en enda vetenskaplig källa på detta. Överallt där jag tittat står det klart och tydligt: JA, honan får ägglossning när hon parar sig med hannen, men NEJ honan kan inte bli gravid utan att hon löper.
Därför återigen undrar jag var i all världen har ni fått den här informationen - vad jag kan se finns det ingen som helst sanning i den. För att ägglossning ska kunna ske måste äggblåsorna växa till - vilket de gör under löpet.
Det är alltså inte bara att para en honkatt (eller inseminera henne med stimulans) för att man ska kunna få kattungar. Hon måste löpa…
#149 Vad säger du om att en massa älgjägare är ute i de svenska skogarna nu och ska döda 90 000 älgar? Jag har hört att det är så många älgar som ska skjutas i sverige i år.
Det här är helt klart det otrevligaste jag har varit med om. Det böjade med att TS skrev att hennes katt hade en knöl. Och alla börjar hacka på honom/henne om allt möjligt annat. vad patetiskt.
Jodu, jag tycker det är rent för j****gt. Här ska de få vargarna som finns i skogarna skjutas för att, som det så fint heter, de tar böndernas djur, när det i själve verket är klövviltet jägarna vill ha för sig själva. Hade vargarna och de övriga vilda rovdjuren fått ta del av detta klövviltet, så hade de inte behövt ge sig på böndernas tamdjur.
#156 Jag kan säga så här. Om jag haft en gård på t.ex 100 tunnland så skulle ja inte tillåta jakt på min mark