Kattunge luktar illa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min lilla kattunge luktar periodvis ganska illa, inte i munnen utan mer runt pälsen. Kan det bero på något speciellt? Han är expert på att fisa, så kan det vara därför? Han får blötmat, Bozita och kött vissa dagar. Jag har badat honom två gånger och då försvinner doften men man kan väl inte bada en katt särskilt ofta, eller?
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Låt bli att bada den stackarn, som du säger så försvinner ju lukten ändå bara en kort stund. Var exakt luktar det illa? Du säger att katten fiser mycket, det är inte normalt för en katt att göra. Vad ger du för Bozita, innehåller den fisk? Många katter är fiskallergiker. Jag skulle nog prova ett annat foder om mina katter gick runt och pruttade. Ger du inget torrfoder?
Man ska inte normalt sett behöva bada ofta. Verkar han skitig nånstans eller luktar det bara illa?
#1 Går väl inte direkt att säga exakt var, det är lixom i pälsen han luktar illa. Jag ger ingen Bozita som innehåller fisk, jag ger dem som har smakerna kanin, ren, nötfärs, kyckling och kalkon. Jag ger honom inget torrfoder alls. Borde jag det?
#2 Nej han verkar inte sktig utan han bara luktar illa.
Jag upplever att kattungar är rätt fisiga (iaf vissa).
Det är inte analkörtlarna som luktar? Märker det ibland på vissa småkissar. De kan då behöva tömmas.
Ibland kan bajsdoften hänga kvar kring katten när den har varit på lådan, har jag märkt. Särskilt om den i sin iver har råkat trampa på en korv…
Jag har ordnat en veterinärtid åt honom på torsdag så att han blir ordentligt undersökt och så hoppas jag att det inte är något allvarligt. Bäst att ta det säkra före det osäkra 
säg gärna vad felet var. är det en hane eller hona? jag hade nämligen en hund dom som lukta skumt ibland det visa sig att det var liknande svamp från musen som lukta d men iaf fick salva + fick hon pencelin.

hade en kattunge som luktade illa… var konfunderade över varför han luktade tills jag såg han kravla in under badkaret och låg där och hade det mysigt
Badade honom och sedan blev han för stor för att komma in under smidigt och luktar därmed bättre :D
Hade helt glömt bort att uppdatera er! Men enligt veterinären var han helt frisk och kry, väldigt pigg och glad kattunge.. Det enda hon anmärkte på var att jag skulle prova avmaska honom och sedan kastrera och vaccinera, annars var det inget som var fel så att säga.. 
#3 jag tänkte på de du skrev "jag ger ite honom något torrfoder alls, borde jag det?" En katt ska väl alltid ha tillgång till torrfoder tycker jag. Eller hur menade du med det du skrev?

#10 Att avmaska när man inte behöver och dessutom inte vet mot vad är ganska onödigt. Det kan göra maskarna resistenta och dessutom utsätter du din katt för massa starka medel i onödan. Köp testkitet "Kolla masken" på apoteket så får du både veta OM han har mask och i så fall vilken typ av mask han har :)
#11 Dem får inget torrfoder utan de äter Bozita blötmat. Jag rådfrågade här inne och dem flesta sa att katter kan äta endast blötmat, men de får även kött då och då.. Jag har inte märkt på dem att de far illa av att endast äta blötmat och kött.
#12 Tack för svaret, tyvärr har jag redan hunnit avmaska honom då jag gjorde som veterinären sa åt mig.. Hoppas det inte gör något 

#13 Äsch, gjort är gjort och jag tror knappast han kommer dö ;) Men nu vet du till framtiden om du misstänker mask igen :)
Angående torrfoder så behöver en katt inte alls ha tillgång till torrfoder. Faktum är att torrfoder egentligen inte är en bra typ av kattmat utan både blötmat och kött (barf) är bättre. Torrfoder innehåller stora mängder spannmål som katten inte är gjord för att ta åt sig, som den strikta köttätaren den är.
Torrfoder kan vara jätteskönt just för att man kan ha det framme om man ska iväg många timmar och så, men det är absolut inget katten behöver och jag tycker inte att man ska ge det som huvudsaktlig föda. Blötmat är bättre då det liknar kattens naturliga föda mer, och innehåller bara kött, inget spannmål. Bozita är ett bra märke (liksom Mjau) och att komplettera med rent kött ibland är toppen. Råa kycklingvingar tycker många katter är toppen att gnaga på :)