Varför gör hon så när vi leker?
När jag och mina katter leker med laserpekaren och laserpekaren är i samma rum som maten, så avbryter min ena katt leken och springer som besatt till matskålen och äter lite. Även om hon precis har ätit så springer hon då till matskålen. Sen när laserpekaren går till ett annat rum och sen går tillbaka till rummet med maten i, så avbryter hon leken igen och äter lite. Det känns ibland precis som hon är rädd att laserpekaren ska ta hennes mat. Jag har testat några gånger att avbryta henne precis innan hon börjar äta och vi leker och hon gör detta. Och då går hon därifrån och antingen leker eller går och lägger sig. Hade hon varit hungrig så hade hon kunnat gå till dem andra ställena vi också har mat på. vad kan detta bero på? Varför blir hon besatt av maten när laserpekaren är i samma rum? Någon mer som har en liknande katt som gör så här?
Vi har fri tillgång på torrfoder. Vi har en matskål och vatten i sovrummet och det är där hon blir besatt. Sen har vi foderlabyrint i vardagsrummet. 2 matskålar i köket för blötmaten och vattenfontän i köket. Så hon har ingen anledning igentligen att bli besatt av fodret i sovrummet när laserpekaren är där. För hon har fler ställen att äta på. Hon blir inte besatt av maten på dem andra ställena där dem andra matskålarna står när laserpekaren är där.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hon kopplar strålen till jakt,och så kopplar hon nog det sedan till matskålen(bytet) kanske?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Hmm ja så kan det ju vara. Aldrig tänkt på det. Då ska jag kanske inte avbryta hennes beteende?För det blir väl fel för henne då om hon inte kan få sitt byte?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora