Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1266 ggr
[helenal]
0

Det bästa att göra just nu?

Just nu ´är jag bara tom och hoppas att minock kommer innanför dörren men han kommer inte komma mer för han finns inte:( Min kompis som är uppfödaren är givetvis också helt förstörd och hon har kattmamman hemma. Hon frågade mig om jag ville komma med smillan till henne så hon kunde vara lite med kattmamman så hon inte känner sig ensam och jag vet inte vad som är bäst? För just nu ligger hon i min famn och sover men är väldig orolig för sen då hon alltid leker och busar med sin bror vad som kommer hända. Tycker ni som kan mer än mig att hon ska vara med mig här eller ska hon vara med hennes kattmamma i ett par dagar eller hur ska jag göra? förvirrad:(

[Emma--]
0

Tycker det är bättre att hon får vara kvar i det hem hon är van vid. Sen kan det ju hända att hon skulle må bra av en ny kattkompis, men det lär du ju märka.

Jourhemmet
0

Snabbt en ny kattkompis och båda ska väl självklart vara innekatter? Om du tänkt ha katten/katterna som utekatter så tycker jag att du ska lämna tillbaka katten till uppfödaren.

[helenal]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

så du tycker jag ska skaffa henne en ny kattkompis nu snabbt?? Det blir tufft för mig för finns ingen ersättning för minock. Nej jag ska ha dom som innekatter såklart. vill inte att något mer hemskt ska hända.

Josefa
0

Det finns ingen katt som kan ersätta Minock, men för både Smillans och din egens skull så ska du nog försöka att titta dig efter en ny kisse. Även om du ändå kommer att fortsätta att sörja Minock.

noir
0

Ibland kan det vara lättare att välja en katt som är raka motsattsen.

[Anunnaki]
0

Visst ska du skaffa en katt snart igen men låt sorgen över den du mist lägga sig först så att du sedan är färdig att ta emot en katt för den det är och inte som ersättare för den som du just mist.

Jag vet hur man sörjer en katt så jag tänker på dig.

[helenal]
0

jag vet inte hur jag ska sörja honom för har aldrig förlorat ett djur.Även om jag inte hade honom länge så hade vi ett så starkt band till varandra.Men det är skönt att han inte lider mer, men känns så tomt utan honom i sängen. verkligen jätte tomt.. han tog alltid så mycket plats.

smillan verkar inte bry sig… hon satte sig i transportburen när jag kom hem(minock hade varit där i ….) så smillan satte sig i den direkt och la sig där i någon minut sedan så lekte hon lite, åt och ligger mest och myser med mig så vet inte om hon lider så löver att vara ensam katt?

noir
0

hon kommer nog inte att ha det så bra som ensam katt men jag tycker du ska vänta tills du är redo för en till katt.

[helenal]
0

mm okej.. hon sover för det mesta nu annars brukar hon och hennes bror leka vid den här tiden:(men hon var uppe lite förrut och lekte med leksakerna men nu ligger hon brevid mig igen och sover:(

dagdrivarn
0

Ta det lugnt och låt först och främst din egen chock lägga sig.

Jag tror absolut att hon på sikt kan må bra av en ny kompis men det är absolut ingen brådska utan ta dig din tid och låt henne få sin tid. Katter kan också sörja och även om många, många gånger tror att det bästa för katten är att få en ny kompis så snabbt som möjligt så kan det vara precis tvärtom att katten också behöver tid att få sörja lite i lugn och ro.

Även om vi kallar det sörja så är det ofta bara ett namn som vi sätter på kattens beteende, vi läser in männskliga egenskaper hos dem. Visst kan de sakna kompisar de left länge med men iaktta katter när du t ex ändrar på saker hemma, möblerar om osv så uppvisar de samma oroliga ängsliga beteende som när en kompis försvinner.

Att din katt som är kvar sover mycket just nu är inte så konstigt. Om hon haft en kompis i samma ålder nästan så leker de mycket med varandra och drar igång varandra, när hon är ensam har hon inte samma driv och sover därmed mycket mer. Det kommer att ändra sig antingen med tiden när hon vänjer sig vid att roa sig själv enbart, eller när du är redo för en ny kompis.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!