Rå kyckling till katt
Har en liten fundering jag kom och tänka på.
Jag håller på och överväger olika alternativ att ge mina katter här hemma för att ge dom starka friska tänder. Och har sett att en del ger katterna råa kycklingvingar till katterna.
Men.
Då blev jag fundersam, oroar ni er aldrig för att eran katt ska råka ut för salmonella?
Visst risken är väldigt liten om man köper svensk kyckling och så. Men det finns fortfarande en risk, även om den är väldigt minimal.
Jag själv känner att jag vågar nog inte ta den risken, även om den är så liten. För har man otur så kanske katten råkar få salmonella och det är ju dödligt för katten.
Så har ni som ger rå kyckling till era katter reflekterat över detta?
Bara nyfiken :) och vill veta hur andra tänker och resonerar.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Svensk kyckling innehåller inte salmonella.
Här är en länk till en tidningsartikel om salmonella hos katt. Visserligen en tidningsartikel men den stämmer med vad jag tidigare hade för mig att jag hört, dvs salmonella är inte farligt för katter.
Då är det betydligt värre för människor. Själv är jag vegan och jag hanterar all kattmat på en diskbänk bara för katterna i min tvättstuga.
#1 det finns salmonella även i svensk kyckling, dock är det väldigt sällsynt och risken att bli smittad från svensk kyckling är minimal, men den finns. Att säga att den inte finns är bara skitsnack. Dock SKA det inte finnas salmonella i svensk kyckling men det finns en anledning att man ska vara försiktig när man håller på med kyckling.
#2 det är skönt att veta att katterna är tåliga, men även där stod det ju att de KAN dö. Men att de flesta tillfrisknar av sig själv.
Men som sagt smittorisken är minimal, men ändå liksom :P Jag kunde inte undgå att bli orolig av tanken att ge mina katter rå kyckling.
det jag hört är att OM katten skulle bli dålig av den råa kycklingen så skulle vi människor också bli det även om vi tillagat den väl. :)
# 3 Har dina katter möjlighet att vare ute och jaga? Mina katter är alla goda jägare så för deras del är nog risken större att få salmonella via småfåglar än via rå kyckling. Men man ska absolut ha särskilda skärbrädor för kött och inte använda samma som för bröd och grönsaker. Eftersom jag är vegan och katterna har egen diskbänk i tvättstugan finns det aldrig kött av något slag i mitt kök. Det gäller ju också att vara noga med handhygien när man hanterat rått kött men det gäller förstås oavsett om det ska bli mat åt människor eller djur.
När det gäller oro måste man ju titta på helhetsbilden. Är det t ex större risk att en katt som får äta rå kyckling ska bli sjuk av det och dö i förtid än att katten får njursvikt av torrmat och av den anledningen dör i förtid.
# 4 För att förhindra att människor ska bli smittade av salmonella från kyckling ska kyckling innan människor äter den vara väl genomstekt/kokt plus att man ska ha en speciell skärbräda för rått kött samt vara noggrann med handhygienen.
Hade tänkt skriva något om att som människa överhuvud taget äta kött men det blir OT så jag avstår.
#5 Mina katter är innekatter eftersom jag bor i stan så dom utsätts ju inte för småfåglar.
Och självklart ser ju helhetsbilden ofarlig ut när man tänker efter. Men jag är ändå lite sådan att jag tänker en extra gång innan jag gör något. Men känner mig inte lika orolig längre gällande kycklingen till katterna. Men vill ändå kolla upp saker och höra andras åsikter och sånt :)
Och torrmaten är troligen större fara egentligen för katten. Som tur så består största delen av mina katters mat av lösmat, men har funderat att börja introducera lite mer råföda till dom vid sidan av lösmaten. Dock vet jag inte riktigt hur man ska starta då mina herrar är väldigt kinkiga och kräsna , haha :P

Jag har utfodrat mina illrar och katter med barf sedan 7 år tillbaka. Det är ingen som har blivit dålig någonsin. Dessutom är det ingen som har tandsten, vilket för mig är ett stort plus.
Katter är ju carnivorer och kött är ju deras naturliga diet.
Om dina katter är kräsna kan du ju börja med färs, kanske med lite äggula och laktosfri grädde. Sen är kycklinghjärta och kycklingmage väldigt populärt. Lever tycker några av mina är supersgott. Sen kan du ju även ge nötkött och andra sorters kött. Bara att prova dig fram vad dina gillar.
Här är en 6 veckors kattunge som stolt stulit med sig en bit kyckling från köket:)
Tack för tipset Ulrika :)
Och en himlans söt kisse katt på bilden 
Har ju funderat länge på att börja barfa mina katter lite smått, dock inte enbart barf eftersom jag inte har den kunskapen, så det får bli barf vid sidan av lösmaten till en början iaf så att man vet att katterna får i sig det dom ska ha.
Men hur är det rent ekonomiskt att barfa, är det billigare att bara ge barf eller blir det dyrare?
Fast nu känns det som att jag går lite OT här men, aja, det är min tråd :P haha

#8 Jag har ju torrfoder framme hela tiden också så jag vet säkert att alla får vad de behöver. I och med att jag i omgångar har jourkatter så är det inte säkert att alla äter allt. Så mina äter Carnia Lynx för det funkar för alla här hemma.
Men det man ser är att om man har kattungekull hemma så väljer de i första hand kött över torrfoder, det tycker jag tyder på att instinktivt vet de vad som är bäst för dem att äta. Man kan se kattungar som knappt kan gå ordentligt släpa iväg en bit kött och ligga och gnaga på:)
Men det är billigare med barf än med ett bra torrfoder faktiskt. Och ger man båda delarna så tycker jag man kommer billigare undan.
Men nu har jag ju ett gäng illrar också så det är svårt för mig att säga vad det kostar egentligen, för sammanlagt äter ju alla vansinnigt mycket.
#9 hehe måste se roligt ut när en så liten kattunge släpar iväg en köttbit ^^
Då kanske man ska börja och barfa så smått då :) vill ju att katterna ska ha det bästa då dom är mina gullegrisar, haha. Men dom är ju gamla (5 respektive 7 år) så dom är ju vana vid att ha det på ett visst sätt, så dom är ju lite kluriga att ändra på. Kämpar ju just nu med att vänja av dom från torrfodret och gå helt över till lösmaten bara eftersom dom är vana vid dåliga torrfoder från sina tidigare ägare. sedan finns det inga bra foder att få tag på här jag bor, så därför får det bli lösmat eftersom det finns det bra att få tag på iaf :)
Men det går långsamt. Den 7 årige katten är mest kinkig, jag har haft honom nu i över 2 år men han grinar fortfarande över maten, haha :P Men framåt verkar det iaf gå, dock sakta :P
Ja jag kan tänka mig att det blir hemskt stora mängder med mat när både illrar och katter ska ha :P tycker det går åt väldigt mycket mat bara på 2 katter.

Min äldsta katt är 15 år och hon blev introducerad till barf när illrarna kom in i huset. Hon var jätteskeptisk först, så det kan ta ett tag. Hon äter fortfarande mestadelen torrfoder men en och annan kycklingbit slinker ner varje dag iallafall även om hon inte äter lika mycket som de andra.
Du kanske ska ha en till kattunge? Barfad och klar?
Haha, tror min sambo svimmar om jag tar hem mer djur :P Han tycker det räcker med att vi har två katter och två chillor och snart i framtiden även en gerbil uppfödning, haha :P
Hade man bara bott på landet eller större så hade jag gärna tagit en kattunge till familjen ^^.
Men nu får det väl räcka med djur ett tag fram över, hehe ;)

#12 Attans, tänkte ju smyga på dig (minst) en extra.
Ja man skulle ju kunna få honom och tro att han ser dubbelt eller nått och säga att man fortfarande bara har 2 katter och att han kanske borde dra ner på kaffet eftersom han ser fler, haha 

#14 Ha, ha. Får ta mig ett snack med honom om saken tror jag. Säg att alla chillor måste ha egna husdjur, en var. Och vuxna katter räknas inte.
haha vad roligt det skulle va om man hade husdjur till husdjuren :P

#16 Alla mina chillor har varsin guldhamster ju.
Illrarna är helt övertygade om att katterna är deras husdjur medans katterna är lika övertygade om att det är tvärtom.
Det "lustiga" är väl att det är ingen som städar hos sina husdjur, det är bara jag som gör.
Haha, ja här i hemmet är det nog jag och min sambo som är katternas husdjur, och katterna verkar vara chillornas husdjur… hmm, betyder det att chillorna tagit över vårat hem kanske?
haha
Ja det är ju ingen som städar hos sina husdjur här heller, det är visst jag som får agera städtant åt alla :P vore väldigt trevligt om de andra kunde lära sig att städa med, hihi.
Jag antar att min sambo är mitt husdjur då eftersom det är jag som får städa efter honom oxå
haha.
Kommer bli intressant sedan när gerbilerna kommer in i familjen och se vilken roll dom får i rangordningen :P