Katten kan inte bajsa normalt
Har en långhårig norskskogis/perser som helt plötsligt börjat bajsa utanför lådan, får bajs i pälsen nästan varje gång hon går på toaletten, och det fastnar ALLTID bajs på svansen, på svanstippen, och i rumpan och på bakbenen.
Vi får klippa bort bajset hela tiden, och hon ser ut som en skabbkatt pga saknad päls. Ändå blir det inte bättre, rakat bort det långa i rumpan och svansen har inte mycket kvar längre…
Vad är det för fel på katten? Börjar undra om hon är sjuk, har en tumör i hjärnan som gör att hon fått för sig detta… vi blir tokiga, hon sprider bajs här hemma om man inte upptäcker det i tid.
Någon som vet vad man kan göra annat än byta mat, och ta bort pälsen där det fastnar? För det fastnar ändå, på andra ställen istället…
Börjar tappa hoppet!
Har den fått någon ny mat på sistone? Är den kastrerad? Raka katten i rumpan och längst med benen, det har jag gjort på min långhåriga katt.
Att sedan katten plötsligt börjar bajsa utanför lådan kan betyda att katten inte mår bra, så jag tycker at du ska ta den till veterinär för undersökning och urinprovtagning då katter med fel på urinvägarna även kan bajsa utanför.
hon är 9 år, steriliserad och ätit samma mat länge… provat och bytt mat en gång men ingen skillnad, har 4 katter totalt och bara en som gör såhär.. kan inte vara kul för en katt att ha bajs i pälsen, hon måste må dåligt! Katter är renliga djur och den här damen tvättar inte ens bort det hon kan längre…
Måste gå till vet, har så svårt för läkare/veterinärer… men måste, känns som att avlivning är det enda rätta, hur hårt det än känns… 
Nej nej och åter nej. Jag blir ledsen över alla dessa uttalanden om avlivning så fort katten gör något fel. Det är ju självklart att katten ska till en veterinär för att utesluta sjukdom. Är hon dessutom 9 år så ska hon ändå på en seniorkoll. Ring och boka tid för urin och blodprovstagning. Tänk inte ens tanken på avlivning.

#3 håller med.
Ge katten en chans. Det kan vara något enkelt fel som är lätt att rätta till och ni kan ha kvar eran älskade katt flera år till. Träffa vetrinären och ta prover på kissen, sedan får ni reda på vad som kan göras.
Lycka till mer eran familjemedlem.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Du kan ju inte börja tänka på avlivning utan att först ta reda på vad som är felet. Det kan vara någon enkel grej som lätt fixas till. Knepiga i magen har vi väl alla varit någon gång, utan att för den sakens skull ha varit döende.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blir lessen varje gång som folk har en katt som kissar/bajsar utanför lådan och de först man tänker på är avlivning
När började problemet och vad hände i samband med de? tex flytt, ny katt/barn mm
Du har 4 katter men hur många lådor? Har ni bytt till nytt sandmärke eller ändra något med toalådorna?
Är katten lös i magen då de fastnar som du beskriver? har ni uteslutit parasiter, förstoppning mm?
Detta har pågått länge, från och till. Så fort vi är på väg till veterinär så upphör det under en period, sen börjar det om igen.
Jag visste inte att man dömer så fort som ni gör nu, jag är den största djurvän jag vet och kan inte ens ha ihjäl en myra. Men att ha en katt kvar, för mitt eget egos skull är inte snällt mot kissen. Har hon cancer eller någon tumör så är jag inte den som låter henne lida in i det sista.
Självklart ska man ta reda på vad felet kan vara innan man gör någonting alls!!
Jag chansade och ställde frågan här ifall någon haft samma problem och kanske vet vad det kan bero på eftersom hon verkar fullt frisk annars.
Jag har två kattlådor, hon går på lådan, men även utanför. Det är dessutom en väldigt speciell katt det här så jag tänkte att svaret kanske fanns där ute hos Er.
Tack för alla svar, nu behöver ingen skriva att jag inte är någon djurvän mer för det kan jag garantera er att jag är!
Är du djurvän så går du självklart till veterinären och tar urin och blodprover. Avlivning nämner man inte ens förrän man varit där.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du har ju ev ringa in problemet: 2 lådor till 4 katter är för få, speciellt då en gör utanför. De kan vara för att katten anser lådan är smutsig dvs hur ofta rengör du lådan? Du kanske måste rengöra oftare.
De kan vara att katten tycker lådan är ofräscht på annat sätt. Ha minns 10cm sand och Kattsand av bra kvalite.
Hur är speciell katt för dig? kräsen, skygg, översocial mm
Har du testat feliway, om problemet beror på stress tex osämja bland katterna.
Om katten slutar då ni tänkt åka till veterinären vad gör ni annorlunda? gosar mera, håller katten inne (om de är en utekatt) osv
Här hemma måste vi ha 1 låda per katt. Hankatten ska dessutom ha ' en hel kasse sand i lådorna för att vara nöjd. Vilket betyder att vi har minst 10 kilo sand i 'varje låda. Hans ide om sanden och lite annat kom bara sådär en dag.