Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2940 ggr
[Anunnaki]
1

Djurförsök på katter

Råkade lyssna på radion i morse och satte frukosten i halsen. Det handlade om djurförsök på katter hos SLU. Man hade stängt in 15 katter på 15 m2 för att se hur atter betedde sig när de lever trångt. Nu ska katterna leva så här i två år! Katterna hade man fått från ett katthem. Jag skulle vilja veta vilket katthem det är.

Hur kan någon komma på idén att stänga in 15 katter på 15 m2 i två år för att studera deras beteende när de levde trångt när man vet att katter är solitära djur och nu i juni 2011 sätter man igång ett försök där ytan inte ens uppfyller lagkrav på att det ska vara minst 2 m2 per katt just för att katter behöver stort utrymme.

Jag är så upprörd över hur man kan bete sig mot värnlösa djur.

Om ni vill lyssna på programmet så finns det här om ni skrollar ner en bit. Notera att man fnittrar under nästan hela inslaget.

Tänk er att ha 15 katter på 15 m2 och då ska det finnas åtta sandlådor, dvs en sandlåda per 2 m2 eller behöver man inte bry sig om lagen när det gäller sandlådor heller. Eftersom det är en studie kan ju ingen heller gå in och se till att inte någon katt stjäl maten för någon annan eller att någon katt blir så mobbad så att den blir sittande i ett hörn i två år.

Jag ska nu skriva till SLU och be att få ut namnet på det katthem som lämnat katterna dit. Det måste rimligen finnas ett avtal. Dessutom tänker jag begära att få kopia på tillståndet från etikprövningsnämnden och beskrivningen av varför man genomför studien. Det är nog bra ju fler som gör det till info@slu.se

[Maine]
0

Jag blir totalt mållös.. Förvånad Bra att du kollar upp detta, en stor eloge till dig!

noir
0

Herregud!? Jag finner inte ord. Varför är det egentligen mer okej att bryta lagar för att djurförsök än om man en en vanlig nisse som tycker om att sammla på katter?
Vad vill dom uppnå med djurförsöket? vad får det ut för nytta av detta?

[Emma--]
0

Det låter ju inte riktigt okej det där. Men dom börjar på 60m2, sen 30m2 och sist 15m2. Sen verkar det inte framgå om hur lång tid det handlar om.
Det sista tror jag kan bli väldigt trångt om man ska rymma toalådor, sovplatser till alla och klösbrädor. Och ska dom vara där så kan man ju räkna ut hur katterna kommer må i längden.

Sen måste det vara väldigt svårt att lyckas med det där utan att bryta mot djurskyddslagen och föreskrifterna. Men dom kanske har avtal som gör att dom inte måste hålla koll på sånt? :/

Sen är väl inte våra tamkatter lika solitära som dom vilda. Det är trots allt sociala djur. Men så många katter på sån liten yta kan antagligen skapa problem. 

Men det kommer förhoppningsvis bli positivt för katterna i slutet. För som det är idag så kan man ju hålla många katter på en väldigt liten yta om man vill. Sen tycker jag väl att man borde kunna räkna ut att det kanske inte är så bra att så många katter ska kunna stängas in på en sån liten yta. Precis som att dom flesta föreskrifter när det gäller djur borde kunna ändras. Minsta lagliga måtten är oftast löjligt små.

[Anunnaki]
0

Om jag inte hörde fel så ska katterna vara instängda i två år. Under den tiden kommer rimligen några katterna att dö om inte annat så av ålderskrämpor.

Visst kan man ha mer än em tamkatt i ett hushåll men många av tamkatterna vill inte ha sällskap av några andra katter medan vissa söker sig till ett par andra. Jag har 11 katter och ser ju hur olika de är. Ingen av dessa katter, som är utekatter, delar på revir utan de har varsitt område som de är ensamma om men flera kan ligga och sova på en soffa samtidigt men då i varsin ände.

Vid djurförsök gäller inte lagen utan de som ska göra försöket ska beskriva hur de tänker lägga upp sina försök och sedan begära tillstånd från Djuretiska försöksnämnden

Jag kan inte se att en studie som denna tillför någon kunskap om någonting.

noir
0

Det är väll bara att sammla bevis från fallen som polis/katthem o.s.v hittar när folk sammar katter i lägenhet? Är ju lite samma princip.

Ja visst är katter olika. och när dom är katthems katter så kan det ju vara så att dom inte alls klarar av att vara så instängda med andra katter just pga revir o.s.v

Nej usch det här känns inte alls okej, spelar inte någon roll villket djur det gäller. Tyckte jag läste någonstans att djurförsök skulle börja avta pga kostnader och att det inte alls stämmer överens med hur männiksan reagerar o.s.v Men sen kanske inte dett försök har något alls med människor att göra utan just bara katter hur dom reagerar o.s.v Men ändå. UUURK!

[Emma--]
0

#4 Jo jag tänkte mer på hur länge dom ska vara på 60m2 osv.  

Näe det känns som att man egentligen vet vad katter behöver. Och det ska väl inte vara nödvändigt att bedöma hur stor stress det blir vid vissa situationer. 

För jag tycker man borde kunna räkna ut att det kommer bli stress när dom äter, det kommer bli stress för att dom knappt kommer kunna gå på toa utan att någon annan katt är i närheten. Eller bara när dom ska sova. Och det blir antagligen väldigt svårt för katterna att få utlopp för sina instinkter.

Så egentligen är det ganska tragiskt att det ska behövas ett sånt försök för att det ska bli bättre mått för katter i framtiden.

[Mimsynims]
0

#0 Som jag skrev inne på Hittekatter så kommer inte katterna bo på 15m2 i två år, och dessutom så är min gissning/uppfattning att varje enskild katt INTE kommer hållas instängd i två år. Visst studien pågår i två år, men jag tror att det kommer vara grupper om katter som i tur och ordning bor på olika ytor under dessa två år(om du hängde med vad jag menar..)

För jag tyckte jag hörde att hon sa att de kommer bo i varje "rum" ett par veckor. Just för att katter är så olika och reagerar så olika, så behöver man dessutom mer än en grupp katter. Så jag har väldigt svårt att se katterna bor instängda i två år.

#5 För att veta hur just trångboddhet påverkar stressen för en katt måste man ta bort allt annat som kan stressa katten. Och det vet man ju inte om man bara tittarpå hur det varit hos samlare, där har säkert lådorna sällan eller aldrig städats, lägenheten/huset är säker i sig ostädat. Ägaren kanske misshandlar dom.
Fö så heter det djurförsök så fort djur är involverade, även beteende-studier vilket detta är. Kan tänka mig att det i det fallet mer gäller försök som gäller människoprodukter..?

#4 Jag håller inte med dig, förhoppningen är väl att man ska ha mer på fötterna när man bestämmer hur mycket yta en (inne)katt bör ha för att trivas på. Är inte det bra?

Jag tror det kan vara ett bra steg att förbättra för katterna status! Mer forskning på katter ger kanske en bättre syn på katter…

IceJossan
0

Jag har fått utskicket som SLU skickat till katthem runt om i Sverige.

Såhär skriver de:

Vill Ni hjälpa oss att öka kunskapen om kattens beteende?

Vi är en grupp forskare på SLU i Skara som har valt att inrikta oss på att forska på katt (beteenden, behov, herrelösa katter och människans inställning/attityd till katten). Vi vill att vår forskning ska bidra till att höja kattens status genom att öka kunskapen och kompetensen om katt och sprida denna kunskap.
Vi har nu önskemål om att få hyra katter från katthem för att kunna utföra en studie kring katters beteenden då de hålls i större grupper.

Vi undrar om Ni kan hjälpa oss med följande:
• Att hyra ut katter i ca sju veckor till oss. Vårt önskemål är att få låna katter som hålls i en grupp på helst 15 vuxna individer. Vi vill även ha kontakt med er som inte har fullt så stora grupper för det finns en möjlighet att vi även kommer att studera grupper på färre djur om vi inte hittar stora grupper. Vi kommer att kontakta er via telefon under oktober och november månad för att diskutera er eventuella medverkan. Om ni vill kontakta oss innan så är ni välkomna att ringa eller skicka e-post.

Vi garanterar Er följande:
• Katterna kommer att tas mycket väl omhand. Vi kommer att se till dem och umgås med dem flera gånger per dag.
• Lokalen som katterna vistas i uppfyller alla krav som djurskyddslagstiftningen ställer och är även godkänd av Jordbruksverket.
• I lokalen kommer det att finnas klättermöjligheter, klösbrädor, hyllor, gömställen, bekväma liggplatser, leksaker, kattlådor m.m. för att tillgodose katternas välbefinnande och sysselsättning.
• Om vi upptäcker att en katt inte kan vara i gruppen kommer vi genast att placera den i ett annat utrymme.
• Ni får ersättning (pengar i hyra) för att vi får låna era katter.
• Om någon katt av någon anledning skulle komma att behöva vård under vistelsen hos oss så finns här på SLU både veterinärer och djursjukskötare som ställer upp. De har även tillgång till Djursjukhuset här i Skara som ligger strax intill. Vi står för eventuella veterinärkostnader.
• Om katterna under vistelsen hos oss behöver vaccineras eller avmaskas så ordnar vi det (vi står för kostnaderna).
• Vi är mycket noga med smittskyddet. Lokalen (inkl. mat- och vattenskålar och kattlådor) kommer att saneras mellan olika grupper av katter för att förhindra eventuell smittspridning.
• Ni får mycket gärna komma och hälsa på hos oss för att se hur katterna har det!

Beskrivning av projektet:
Vi har fått pengar från Jordbruksverket till att göra en studie kring katters beteende då de vistas i större grupper. Katten är ju som bekant till sitt ursprung ett solitärt (ensamlevande) och revirhävdande djur, men allt eftersom vi har domesticerat katten (gjort den till vårt husdjur) så har den blivit mer social och tolerant mot sina artfränder. Idag har vi en djurskyddslagstiftning som tillåter 15 vuxna katter i ett och samma utrymme, där varje katt har tillgång till 1 kvm. Från och med maj 2013 kommer detta att ändras till 2 kvm per katt.

Problemet är att vi idag inte riktigt vet hur katternas välfärd påverkas av att hållas flera individer på små ytor. Det är detta som Jordbruksverket vill att vi undersöker närmare. Vår plan är därför att titta på om och hur katternas beteenden/stressbeteenden förändras om de ges tillgång till olika stora utrymmen (1 kvm/katt, 2 kvm/katt respektive 4 kvm/katt). Vi kommer endast att studera katternas beteenden, och inte göra några ingrepp på dem. Vi kommer bl.a. att använda oss av ett system som kallas för Cat-Stress-Score som använts tidigare för att systematiskt studera katters stressbeteenden. Sedan kommer vi även att studera vänliga sociala
beteenden, undvikande beteenden och aggressiva beteenden hos katterna. Vår avsikt är att studera sex grupper med katter. Vi tar emot en kattgrupp i taget. Kattgruppen kommer sedan att få vistas två veckor i ett storleksutrymme innan de studeras i 3 dagar (detta förfaringssätt sker med samtliga tre utrymmen). Detta innebär att
varje kattgrupp kommer att vistas hos oss i ca sju veckor.

Anledningen till att katterna vistas två veckor i vardera utrymme innan studien görs är för att de ska hunnit att vänja sig vid den nya miljön så att nyhetens behag inte påverkar våra studieresultat.

(Kontaktuppgifter finns såklart med i utskicket)

[Emma--]
0

Jaha men det där lät ju inte så farligt, och hjälper det till att skapa bättre lagar och föreskrifter för katter vore det ju bara bra.

För jämför man t.ex med vad som finns för hundar och katter så är det stor skillnad.  

Det låter ju åtminstone som att dom ska se till att katterna mår bra.

Sagolika
0

Tack IceJossan! Det känns betydligt bättre nu när man fått veta mer om det.

[Mimsynims]
0

# 8 Kan du lägga in det här på Hittekatter med? Finns en tråd där med för detta. :)

IceJossan
0

Jag tror att denna studie kan vara riktigt positiv, eftersom det kan medföra förbättrade föreskrifter om katthållning.

Örebro Katthem valde att avstå studien, men vi diskuterade den och vilka katter vi valt OM vi skulle ha varit med. Till exempel har vi många gånger haft grupper på 15-20 katter som fungerat klockrent ihop under sin gemensamma vistelse på katthemmet. Ett sådant gäng vore att föredra i en sådan här undersökning. Däremot skulle vi aldrig ens tänka tanken på att skicka med en av de katter som är mobbade, mobbar eller på annat sätt inte passar in i gruppen. Skulle det ändå visat sig att någon inte passar in i gruppen så skulle ju den katten få bo i annat utrymme. Men som sagt, vi valde ju att avstå.

[Anunnaki]
0

# 8 har kopierat in ett utsck från SLU och där står bl a följande att läsa: "Idag har vi en djurskyddslagstiftning som tillåter 15 vuxna katter i ett och samma utrymme, där varje katt har tillgång till 1 kvm. Från och med maj 2013 kommer detta att ändras till 2 kvm per katt."

Jag skulle vilja i vilken djurskyddslagstiftning som det står att varje katt ska ha tillgång till 1 m2? Den lagstiftning som jag känner till som handlar om utrymme för katter är SJVFS 2008:5 där det i 11 § står "Rastgårdar och utrymmen avsedda för permanent katthållning ska vara minst 6 m2. Arean ska vara minst 2 m2 per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 m."

I 12 § står det att minimimått för tillfällig vistelse på t ex kattpensionat är 1,5 m2 för en katt såvida det inte är en katta med ungar.

Det skulle också vara intressant att se var det i djurskyddslagstiftningen står något om att det får vara max 15 vuxna katter i ett utrymme. Det skulle ju kunna användas i vissa fall med djursamlare.

Jag kan inte finna någon anledning att ha katter på detta sätt. Katterna skulle ju kunna bära på smittsamma sjukdomar och med 15 vuxna katter i så litet utrymme är smittrycket mycket högt.

Bra att få läsa utskicket från SLU men det väcker mer frågor än vad det ger svar på. Katter är faktiskt inte döda ting som man hyr för några veckor. Katten har låg status och bland dem som har allra lägst status är de hemlösa som mestadels har ett hårt förflutet bakom sig. Att då hyra dem för att placeras i djurförsök finner jag oerhört oetiskt. Och som sagt var kommer uppgiften om 1 m2 per katt och max 15 katter i samma utrymme.

Gällande lagstiftning verkar ha högre krav än det man säger sig vilja studera. Kan det vara så att 1 m2 per katt och max 15 i samma utrymme gäller försöksdjur? Den frågan vill jag ha svar på. Att denna studie skulle gagna någon katt nu eller i framtiden har jag mycket svårt att tro på.

[Emma--]
0

#13 Jag vet inte angående 1 m2. 

Men det där med 15 katter går att läsa om här.

3 kap 4 §

[Maine]
0

Studeras det på samma vis när det gäller andra djur? Även om man plockar bort en katt som börjar må dåligt, så kan detta sitta inrotat, och denne kanske inte blir bra efter försöket..

Nej, jag håller med Anunnaki.

IceJossan
0

#15 Det har jag svårt att tro, efter 4,5 års erfarenhet från ett katthem där vissa av katterna har bakgrund från misär och elände. Vissa katter vantrivs på katthemmet, blir mobbade eller annat. Dessa prioriteras ut i jourhem/permanenta hem, och mycket sällan har individer tagit stryk av detta (bakgrunden eller katthemsvistelsen). Om de gjort det så tar det inte lång tid att "rehabilitera" tillbaka till trygghet igen. Så DET tror jag knappast är ett bekymmer.

Sen skulle aldrig jag sätta ihop ett så stort gäng individer där de flesta inte känner varandra, utan att ha en "inkörstid" med nätdörr eller så. OM jag skulle låna ut katter till liknande så skulle jag välja individer noga, där alla känner varandra någorlunda, för att minimera risken för problem/mobbning/vantrivsel.

[Anunnaki]
0

# 14 Hittade paragrafen om 15 katter. Om man ska genomföra studier som skulle gagna katter borde studien lämpligen göras på ett mindre antal katter än 15 för att se om de blir stressade ändå för grönsen 15 måste ju bygga på någon slags  vetenskap och bara taget ur luften. Att 15 katter på 15 m2 och 30 m2 också för den delen blir stressade behöver det inte genomföras några studier för. Mitt kök är 15 m2 och det skulle inte gå att ha mina elva katter instängda i köket ens en timme. När de får mat äter de i två olika rum.

Hittade en en författning DFS 2004:15 där det i 4 § står följande:

"Djurskyddsmyndigheten kan även, om särskilda skäl föreligger, för
försök med hund och katt medge undantag från kravet på destinationsuppföd-
ning under förutsättning att
1. läroanstalten, företaget eller motsvarande som är ansvarigt för verk-
samheten inte äger djuret,
2. djurägaren noga informeras om vad djurförsöket innebär och lämnar
skriftligt medgivande till användningen,
3. djurägaren inte utlovas eller medges ekonomisk vinning med anledning
av sitt medgivande till användningen,
4. djuret under försöket väsentligen hålls i sin hemmiljö och inte på en an-
vändaranläggning, samt
5. djuret inte utsätts för betydande operativa ingrepp enbart beroende på
djurförsöket."

I utskicket från SLU stod det att man hyrde in katterna och att man ombesörjde kastrering. Hyra och att ombesörja kastrering synes mig strida mot punkt 3 ovan. Att ha dessa icke destinationsuppfödda katter på i en främmande miljö på till och med på en institution just för att stressa dem verkar inte gå ihop med punkt 4.

Hur många svar tror ni att SLU fått om de satt annonser i dagspressen om att de söker katter som de vill hyra för att ha med dem i ett stressförsök som det nu aktuella. Visst skulle de få en del svar men nog skulle jag tycka att det vore illa om man lät sin älskling mot lite pengar tillbringa ett par månader bland obekanta katter för att se vad som hände.

IceJossan
0

#17 Det står ingenstans i SLU's utskick att de ombesörjer kastrering. Det står däremot att de ombesörjer avmaskning och vaccination om det är dags för det under kattens vistelse hos dem.

IceJossan
0

Sen undrar jag om de satt ihop katter från katthem och privatpersoner i samma studiegäng? Jag skulle tro att de tar emot katter från ett och samma katthem i taget (inte från privatpersoner) så att katterna känner varandra, eller åtminstone de flesta? Det beror ju på hur katternas utrymmen ser ut på respektive katthem - hos oss får ju alla träffa varandra om de fungerar ihop (annars träffas de endast genom rummens gallerväggar). Andra katthem har ju till exempel väggar av plexiglas, där känner inte katterna varandras lukter annat än när de vistas på gemensamt utrymme. Det är heller inte alla katthem som har gemensamma utrymmen där katterna träffas heller, på gott och ont.

[Anunnaki]
0

# 18 Slarvade och läste inte igenom utskicket men vaccination har också ett ekonomiskt värde plus att det står "Ni får ersättning (pengar i hyra) för att vi får låna era katter." vilket strider mot punkt 3 i punkterna som jag kopierade in #17. Knappast fråga om kattens hemmiljö heller.

IceJossan
0

#20 Det är sant. Undrar hur de står gentemot detta, om det har dispens på något vis? Jag menar, de gör ju studien på Jordbruksverkets begäran :S Så det BORDE ju gå lagenligt till.

[Emma--]
0

Det låter ju lite konstigt. Obestämd

[sakring]
0

Det är typiskt att de vänder sig till katthem med ekonomiska incitament då de flesta katthem har dålig ekonomi. På SKS så pågår samma dikussion och de flesta är positiva. Dock är det inte  ppå 1deras katter som ska sitta där. Det är 7 veckor som katterna ska vistas på 15kvm. Sedan får katthemmen tillbaka katterna igen.

[Anunnaki]
0

Men jag hittade ju en föreskrift om att det är olagligt att använda djur som inte är uppfödda för att bli försöksdjur utom i vissa fall men då får det inte utgå någon ekonomislk ersättning till djurägaren och djuren ska vara i sin hemmiljö. Inget av dessa krav är uppfyllda.

Man ger sig på försök med djur som har låg status och bland dessa djur tar man det som redan är svårt utsatta. Undrar om även de katthem som tar emot ersättning begår ett lagbrott?

Det ät något lurt i det hela. Den som leder detta försök är disputerad men hon har en tjänst vid SLU som inte motsvarar den utbildningen. Jag kan inte låta bli att fundera om hon hittat på det här projektet för att få anslag att forska på vad som helst bara det kan kan klämmas in i begreppet forskning. Kolla även hennes forskning om plastbrickor som ska hindra kalvar från att dia kon och på så sätt vänjas av.

Sehvrin
0

#23 Det är inte 7 veckor på 15 kvm, det är två veckor + 3 dagar (vilket framgår i inlägg #8). Innan dess är det lika lång tid på 60 kvm, respektive 30 kvm.

Jag tror inte att de vänder sig till katthemmen för att det är lättare att övertyga dem att få använda katterna för att de får pengar för dem, utan för att det är svårt att hitta så stora kattgrupper annars: De vill ju ha grupper där djuren känner varandra från början.

När det gäller att ha en katt/kvadratmeter så hittade jag ett mått i det dokument som länkades till i inlägg #14:

"Kap 3

12 §  Följande mått är minimimått på boxar för katter i m2 vid kattpensionat, avelsbox för katthona med ungar och annan  tillfällig förvaring. Katter får inte förvaras i denna typ av box mer än 3 månader.

Area (m2)  1,5 
Minsta sida (m)  1,2 
Takhöjd (m)  1,9

Om flera katter hålls i boxen ska varje katt ha tillgång till minst 0,7 m². Hona med ungar räknas som två katter."

Så om jag tolkar det rätt är det ok att katter som förvaras tillfälligt har så lite som 0,7 kvm/katt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ove555
0

Vet inte hur det är med djurförsök nu för tiden. Men har läst att det förr i tiden har utförts grymma djurförsök på både kaniner och apor, får verkligen hoppas att plågsamma djurförsök är förbjudet nu.

Men enligt ett reportage i aftonbladet år 2008 har svenskars acceptans för djurförsök ökat. Längst ner på den sidan finns även någon sorts röstning där det frågas hur många som tycker det är ok med olika slags djur till djurförsök. Enligt den röstningen tycker ca 20% att det är ok att använda katter till djurförsök.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11431845.ab

Eine
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vi är ju många som använder smink,men hur många kollar upp att sminket inte är testat på djur?Samma med hårvårdsprodukter.

Denna undersökningen är inte smärtsam för katterna.Men kaninen som får hårfärg droppat i ögat har säkert väldigt ont…bara en tanke.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

PumpkinQueen
0

Förhoppningsvis leder studien till något gott. En vetenskaplig studie kanke kan öka förståelsen för katten och dess natur.

Just dessa katter kommer säkert att må dåligt, men kanske är det värt det, om det leder till att alla andra katter i framtiden får bättre förutsättningar. Man kan ju hoppas på det, i alla fall. Obestämd

Ove555
0

Bör man inte tänka ungefär likadant med t.ex katter hundar och kaniner som med mäniskor att man ska inte behandla andra sämre än vad man vill bli behandlad själv?

Iofs så äter jag själv kött, men jag skulle nog inte gjort det om jag hade varit tvungen att själv döda t.ex grisar och kor för att kunna äta kött, då hade jag nog hellre försökt bli vegeterian

Ove555
0

Men enligt röstningen där för Aftonbladets läsare så tycker ju en stor majoritet att det inte är ok  med djurförsök på får, hästar, kaniner, katter, hundar, grisar och apor

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11431845.ab

Eine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#29 jag äter inte kött från kor och svin.Köper inte annat kött heller,men kan tänka mig att äta lamm och vilt om jag blir bjuden.

#30 det är inte många som röstat ,och globalt betyder det inte mycket tyvärr. Fiskar och råttor tyckte man ju var mer ok,kanske för att så få har en relation till fiskar och råttor.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ove555
2

Vet inte om man vågar skriva något negativt mot jägare. Men jag tycker t.ex jakt på älgar och rådjur är grymt mot älgarna och rådjuren.

Jag tänker på exemplet på kvinnan som ringde och var så upprörd för att en varg rivit 15 får och tackor.

Men då kan man ju fråga sig vilket som är värst att vargar river får än att jägare skjuter t.ex älgar och rådjur för nöjes skull? För vad jag har förstått så jagar många jägare för nöjes skull, för mat kan nog alla få här i Sverige så dem klarar sig utan att jaga.

Nu kom jag in på annat än katter, men jag har faktiskt hört förr att det fanns jägare som även sköt katter på sina jaktmarker om de såg katter där utan halsband.

PS: Det var jag som tryckte till på bra inlägg så det blev en etta där, jag trodde där fanns någon valmöjlihet efter man tryckt till, men det verkar det inte finnas, jag skulle bara prova hur den funktionen fungerade