Kastrera hankatt-unge
Vid vilken ålder kan det vara lämpligast att kastrera en hankatt-unge?
Undrar eftersom veterinärer vi frågat ger så olika svar. Det är vår nya brittiska-korthårs-katt som är född 14/4 i år.
Dom flesta veterinärer vill vänta tills katten är 6 månader, och det är han ju snart. Så boka tid så slipper ni att han kanske börjar revirpinka.
Ja, jag skulle ha kastrerat honom för 1 månad sedan. Hade inne 5 kattpojkar nyligen som var mellan 14 och 18 veckor.
Oj, då! De veterinärer vi frågat menar att man skall vänta en tid till eftersom både muskulatur och psyke inte "vuxit färdigt" vid 6 månader. Kanske vi ändå skall chans på att vänta tills han börjar revirpinka (skratt).
Nu är det ju inte hjärnan eller musklerna som opereras bort vid en kastrering….
Hahaha.. vad är det för veterinär du pratat med. Är denne mellan 80 och döden?
Vid 1 års åldern har jag fått berättat för mig
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Våra nvetrinär vill vänta tills katten är 5 mån så åldern kör vi på här, glöm inte att märka katten i samma veva. Våran ahr chip men ska öronmärkas när han är nersövd oxå
kastrerad en hankatt vid 4 månader men hade kunnat gjort de redan vid 3 månaderom jag fått tummen ur ärset :P
När som helst om katten nästan är ett halvår.
Att vänta till 1 års ålder är vanskligt. Då har nog många ägare redan omplacerat, kastat ut eller avlivat sin katt pga att den kissar överallt.
Muskulaturen återbildas alltid något efter en katt har kastrerats, alldeles oavsett kastreringsålder och hjärnan klarar sig utmärkt utan testiklar.
Okej :/ Har 2 hankatter och båda är kastrerade vid 1 års ålder!
#5 fy så hemskt att skriva på det viset om ålder.
# 13 Ursäkta, vad var det för hemskt med det? Förhoppningsvis får både du och jag leva tills vi är mellan 80 och döden. Lugna ner dig.
respektlöst skrivet, det finns kunnigt folk som är gamla också. jag behöver inte lugna mig jag har inga humörproblem i trådarna, har du?
Jag fattar iaf vad 5 menar vi har en fd vetrninär som än idag är närmare 90år, det sjuka är att folk går till han med vissa djur :O o ja han skriver ut respeptbelagda mediciner han har inte alls den kunskapen som vetrinärer som arbetar har. Han lever urtiden om man säger så. Jag skulle aldrig rådfråga en sån vetrinär.
Min lilla Stinki mannen blv kastrerad vid 6-7månaders ålder och det har aldrig hänt några "små olyckor" utanför kattlådan :)
vid 6 månadersålder tycker jag är lämpligt.
Oj vad roliga flera av er är! Tack för alla tips och synpunkter och förslag! Rasmus, som kattungen heter, en brittisk korthår, blir nog kastrerad när han är 6-7 månader. Det är vad (icke pensionerade) auktoriserade veterinärer föreslagit - även med tanke på den här rasen. Vi får väl avsluta den här pratstunden nu :-)