Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2792 ggr
katterna
0

Köpt nytt foder till mina katter nu :)

Har varit kluven vad jag ska köpa för foder nu till dem ett tag. Jag har en överviktig katt, en katt som är lite överviktig och 1 normalviktig katt. Och har köpt foder länge nu som har varit för dem överviktigas skull och köpt det veterinären tyckte. Först var det hills m/d och nu har vi kört på royal canin Young male. Men efter att ha läst många trådar så har jag nu förstått att det är spannmålet dem blir tjocka på, vilket finns mycket i royal canin och hills. Så jag förstår egentligen inte varför veterinärer säljer dem foderna. Nu har jag iallafall köpt eukunaba torrfoder och bozita blöt mat. Jag tog en chans och köpte stor säck. När jag kom hem så gav jag katterna några kulor för att se om dem godkände det och dem älskade det :D. Och bozitan också :). Så nu ska jag vänja dem vid detta torrfoder blandat i deras gamla och hoppas deras magar tål det! Och nu hoppas jag att mina 2 katter blir lite mindre runda om deras magar med detta foder och massor av bus :)

katterna
0

Tack för alla råd och tips om foder :D

Jourhemmet
0

Vad kul att dom tyckte om det, det gör mina med Skrattande Jag gav mina två äldsta RC första året eftersom den ena vägrade annan mat, dom blev tjockisar. Nu får dom fri tillgång på både blötmat och torrfoder och håller vikten bra.

katterna
0

Härligt att höra :) . Hoppas mina 2 med blir normal viktiga.. Har försökt banta dem 1.5 år. Min ena katt som vi vägde regelbundet hos veterinären gick ner lite på m/d. Men sen sluta jag väga henne för hon hatar åka bil till veterinären. Men inte har hon blivit mindre rund om magen. Och då tog jag ett snack med veterinären om att dem hade Mjäll också och då tyckte hon royal canin Young male plus att jag ska ge viacutan plus varje dag som dem hatar. Så får spruta det i munnen varje dag på dem. Men inte har dem blivit smalare på royal canin som jag gått på ungefär ett halvår men pälsen har blivit lenare.Och mjällen är inte borta. Men ska köra ett tag till på viacutan plus och se om det hjälper. Annars kunde det vara Mjäll kvalster sa hon. Men hoppas det hjälper bättre med detta fodret!

Jourhemmet
0

Nu finns det ju många olika RCfoder och jag vet inte hur mycket spannmål det är i just young male. Kan du inte skriva hur mycket protein vs spannmål det är i en sån påse, skulle vara intressant att veta.

Jag ger mina både Eukanuba och Porta 21 sensible som är helt spannmålsfritt. Blötmat blir det Mjau, Bozita och Pussi för här vill kissarna ha variation har jag märkt, och det kan dom väl få.

jollycox
0

#4 här kan du se innehållet på RC young male: http://royalcanin.se/katt/foder-veterinar/young-male/

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Jourhemmet
0

Wow, det var ju inte bra. Fattar inte att veterinärer har samvete att sälja dåligt foder. Först ingrediens är ju ok, men köttmjöl?? andra, tredje, fjärde, femte är betydligt sämre. Det står 40% protein men inte att det är animaliskt protein. Hela 29% kolhydrater, ja där ser du varför dina katter går upp. 10 % fett var inte mycket att hänga i julgranen. Nä blä vad besviken jag blir.

Såklart man litar på veterinärer men jag har frågat min vet och hon berättade att dom hade ca: två timmars näringslära i utbildningen. Sedan är det upp till vetten att lära sig vid intresse. Veterinärerna får ju kosing för att sälja deras foder så det är därför dom pratar gott om just deras.

katterna
0

Ja jag förstår det nu. Men inte innan, men har blivit mer lärorik med alla foder trådar. Ja jag förstår inte iheller hur dem kan sälja sånt. Jag gav mina katter mjau blöt mat innan. Men det ratade veterinären och alla foder som går att köpa i butik. Det är dåliga foder enligt dem. Men sen säljer dem själva skit mat. Förstår inte varför dem inte kan bättre! Dålig näringslära utbildning måste det ju vara.

Jourhemmet
0

Blötmat är det många veterinärer som pratar illa om för annars får dom ju inte sitt torrfoder sålt. Men ju mer man lär sig desto mer kan man ju läsa sig till själv vad som är bra. Och proteiner och vatten är ju bara bra för katterna så där kan ingen få mig att ändra åsikt.

Mjau har förresten samma tillverkare som Bozita så kör lite mjautetran också för att variera dig. Den jag vet som är sämre av blötmaten är whiskas då den innehåller för mycket salt.

katterna
0

Ja katterna tycker inte riktigt om att få samma blötmat alltid . Har funkat länge nu med royal canin Young male blötmaten. Men nu denna veckan sa dem stopp. Dem ville inte ha det mer. Så köpte jag mjau och så åt dem det. Jag har kört med många foder till mina katter. Okunnig som man varit så har jag kört med whiskas torrfoder och blötmat, pussi blötmat, något annat torrfoder som är rätt dyrt och finns på maxi, kostar typ 99 kr för 1.5 kg. Sen hills och sen royal canin och nu till mitt hoppas jag sista foder eukunaba, bozita och mjau blöt mat :)

Jourhemmet
0

Då tror jag att dina katter blir glada och smala nu Skrattande

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ger Bonzita blötmat 93% har jag för mig är kött i, sen ger jag mjaus blötmat 2 olika köper stora brukar när jag ändå är o köper foder i djurbutik. utöver detta ger jag råfoder-rå kyckling osv.

katterna
0

Det verkar som mina katter klarar övergången till eukanuba :). Inga dåliga magar på dem :). Och dem verkligen älskar fodret. Och jag tycker nog till och med deras avföring inte luktar lika illa som innan. Kör med everclean Kattsand. Men fy vad deras avföring ändå luktat illa. Men har inte reagerat på det denna veckan :).

soie
0

Jag har precis slagit över till BARF på heltid :3 får se hur det går.

Till jourhemmet, ang veterinärer och torrfoder så tror jag mycket handlar om okunskap. Har man gått en veterinärsutbildning och ens lärare förespråkar torrfoder så, litar man ju på att det lärarna lär ut är det korrekta. Jag känner en veterinär som ratar torrfoder, dock säljer hon det ändå då det är stor efterfrågan.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

13 nyfiken fråga hur ser 10 dagars kosten ut för en katt :) Är själv lite nyfiken på barfa men har svårt att hantera kött o verkligen jätte svårt för inälver. ( ja vet jag är larvig men ar svårt är iaf glad att kunna ge lite rå kost o hantera rent kött, )

soie
0

Det finns ju flera sätt att göra det på, men då min katt är kinkig med ben, har jag börjat lite lätt genom att ge en komplett blanding, med inälvsmat, köttsorter från olika djur och malda ben. I framtiden ska jag om allt går bra försöka mig att ge två olika sorters kött per dag ink organ osv under en tiodagars period, förutsatt att hon börjar tugga ben ordentligt.

Äsch jag kan förstå att det kan vara obehagligt.

Du kan ju prova, att ge sådana där färdiga korvar ibland, tex kattmatkorven från jipotimas, i och med att du redan kör på vanlig kattmat som standard så behöver du inte tänka på exakta mängder osv köttfärs behöver du ju inte heller "hantera" riktigt, det är bara att ta en sked och klicka i skålen. innan jag slog över till BARF på heltid fick katterna Bozita kattmat och ibland köpte jag vanligt kött i affären och klipte i lite mindre bitar och gav de då och då.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.